+
۲

روش اجرای بازاریابی چریکی در شرکت‌های کوچک (اینجا کلیک کنید)

روش اجرای بازاریابی چریکی در شرکت‌های کوچک

تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT:

در مبحث بازاریابی، به‌ بازاریابی چریکی، بازاریابی پارتیزانی Guerrilla Marketing برخورده‌اید.

(برخی کتب، این بازاریابی را تحت عنوان بازاریابی پنهان، بازاریابی نامتعارف، بازاریابی غیرمنتظره یا بازاریابی افراطی نیز معرفی نموده‌اند.)

اما غالباً فقط در خصوص "بازاریابی چریکی چیست" بحث شده و چند تصویر نیز برای مثال ارائه‌شده است، اما در مورد روش پیاده‌سازی و اجرای این نوع بازاریابی مطلبی ارائه نشده است.


- عبارت بازاریابی چریکی، اولین بار در سال 1984 توسط Jay Conrad Levinson و در کتاب تحت همین عنوان "بازاریابی پارتیزانی Guerrilla Marketing" بیان‌شده است. وی در این کتاب روش‌های غیر سنتی، کم‌هزینه بازاریابی را معرفی نموده است.

بازاریابی پارتیزانی عبارت است از به‌کارگیری یک استراتژی ساده و کم‌هزینه برای به دست آوردن با نرخ بازگشت سرمایه مناسب (نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری بر فعالیت‌های بازاریابی ROMI).
با توجه به کمبود بودجه بازاریابی و تبلیغات شرکت‌های کوچک، بازاریابی چریکی به‌طور مشخص برای این نوع کسب‌وکارهای بسیار مؤثر خواهد بود. زیرا اجرای بازاریابی پارتیزانی به خلاقیت، انعطاف‌پذیری و پذیرش ریسک‌های احتمالی نیاز دارد. این‌ها همان مواردی هستند که در شرکت‌های بزرگ با بودجه کلان به‌ندرت دیده می‌شود.


چه موقع به بازاریابی چریکی نیاز داریم ؟

هنگامی‌که پول‌ندارید، ولی به یک رسانه، برای جلب نظر مخاطب نیاز دارید.


نکته اصلی بازاریابی چریکی این است که باید : غیرمتعارف، غیرمنتظره و معمولاً خاطره‌انگیز و منحصربه‌فرد باشد و واکنش به‌یادماندنی در تعامل با بیننده داشته باشد.



قوانین اولیه :

به‌جای صرف پول بر فرایند بازاریابی، باید سرمایه زمانی، انرژی و خلاقیت خود را بر ارائه ایده جدید صرف نمایید.
به‌جای چشم‌پوشی از مشتریانی که یک‌بار خرید نموده‌اند، باید تمام انرژی را صرف پیگیری آنان نمایید.
باید بدانید که در این جنگ یک سلاح مثل تبلیغات کافی نیست و یک چریک، خوب می‌داند که برای موفقیت باید از ترکیبی از سلاح‌های سنتی و مدرن بازاریابی استفاده نماید.
اگر ریسک‌پذیر نیستید. هنوز آماده انجام بازاریابی چریکی نیستید.

بسیاری از شرکت‌های مالی، اعتباری و بیمه‌ای، رویکرد بازاریابی چریکی یک شرکت را عامل بروز ریسک برای سازمان می‌دانند.

 

رای دهندگان

دیدگاهتان را بنویسید