عدم پذيرش مرور زمان در حدود
آنچه كه از مطالعه كتابهای مذاهب مالكی، حنبلی، شافعی، بدست میآید، به ترتیب ذیل قابل ارائه میباشد. این مذاهب در عدم جریان مرور زمان در حدود، توافق دارند و در ردّ مرور زمان در حدود استدلال حنفیها و دیگران را به ادلهای كه خواهد آمد غیر قابل قبول میدانند.
شافعی در نفی استدلال حنفیها میگوید: اساس قبول شهادت شهود عدالت شهود است و عدالت امری ثابت و واقعی است كه اثر آن با شبهه تهمت از بین نمیرود مگر امر مادی و واقعی ثابت دیگری، بی عدالتی را اثبات نماید. و تأخیر و مرور زمان، قدرت ندارد كه عدالت را از بین ببرد. پس گذشت زمان به تنهایی اثری در زوال عدالت كه مسأله واقعی است ندارد.
استدلال دیگر شافعی و مالك در رد قول حنفی این است، قیاس شما كامل نیست زیرا اگر تأخیر در اداء شهادت موجب مرور زمان شود، نباید تفاوتی بین شهادت در حقوقاللّه و حقوق الناس قائل شویم؛ در حالی كه حنفیها معتقدند كه در حقوق الناس تقادم اثری ندارد. پس معلوم میشود كه مرور زمان اثری در سقوط شهادت ندارد.
واحد تحریریه گروه وکلای دادستا
وکیل پایه یک دادگستری سرکار خانم مریم قربانی
مشاوره حقوقی رایگان 26401920-021
دلیل گزارش دادن این مطلب:
رای دهندگان
بهترین آموزش های برنامه نویسی
توسط فرخ ابراهیمی نژاد مدیر موسس لینک پددوره های در حال ثبت نام
ورود به جشنواره و دیدن تمام دوره ها
دورهی نخبهی طراحی و برنامه نویسی وب
دوره ی آموزشی 0 تا 100 php و mysql
آموزش برنامه نویسی برای نوجوانان دوره از راه دور و آنلاین
آموزش SEO
دیدگاهتان را بنویسید