+
۱

موسسه پلکان | معیار تشخیص تشابه علامت تجارتی (اینجا کلیک کنید)

برای احراز نقض براساس مشابهت باید معیار تشخیص شباهت بین دو علامت و یا کالا و خدمات تحت آنها بررسی و معین شود این تشابه، می بایست موجب گمراهی چه گروهی شود؟ حقوق انگلستان، معیار اصلی برای احراز نقض علامت تجارتی براساس مشابهت را، وجود شباهات در دید مصرف کنندگان عادی احراز گردد. در ایران مواد 9 و 16 (بند 2) قانون ثبت علائم و اختراعات 1310 و تبصره 2 ماده 5 آیین نامه اجرایی آن به این موضوع تصریح شده بود. هرچند در قانون جدید صراحت قانون سابق وجود ندارد اما مستفاد از مواد این قانون این است که ملاک مورد نظر قانون گذار وجود شباهت در دید مصرف کنندگان عادی است. بنابراین نگاه کارشناسی و تخصصی به آن برخلاف نظر قانون گذار است. در این خصوص می توان به رای وحدت رویه شماره 1673-6/7/1337 که بیانگر عدم الزام دادگاه در اخذ نظریه کارشناس نسبت به مشابهت علائم تجارتی است اشاره نمود.

 

رای دهندگان

دیدگاهتان را بنویسید