+
۱

اصول بهینه سازی سایت (اینجا کلیک کنید)

اصول بهینه سازی سایت

پیاده سازی یک استراتژی موثر و بلند مدت بازاریابی با موتورھای جستجوگر بدون توجه به خود
سایت اصولا غیر ممکن است. لذا پی ریزی یک بنای مستحکم در خود سایت ضروری می نماید.
پروسه طراحی، نوشتن متون، کد کردن و برنامه نویسی کل وب سایت با ھدف بالا بردن SEO
شانس دستیابی به رتبه ھای بالا در نتایج جستجو است. در واقع بھینه سازی وسیله ای برای
کمک به مخاطبان بالقوه سایت تان است که وب سایت شما را بیابند.
پیاده سازی یک استراتژی بلندمدت بازاریابی نیاز به این دارد که سه مولفه اصلی زیر در ھر صفحه
سایتتان وجود داشته باشد:
•مولفه متن
•مولفه لینک
•مولفه محبوبیت
تمام موتورھای جستجوگر مھم از این سه مولفه در الگوریتم رتبه بندی خود بھره می گیرند. حالت
ایده آل اینگونه خواھد بود که ھر سه مولفه را تا بالاترین جایگاه ممکن بھینه سازی نماییم.
اما در عمل تعداد کمی از صفحات می توانند به این حالت دست یابند. به طور کلی سایتھا می
توانند در یکی از حالات زیر دارای رتبه ھای مناسبی باشند:
•سایتھای دارای بالاترین حد بھینه سازی در ھر سه مولفه اشاره شده.
•سایتھای دارای مولفه ھای محبوبیت و متن بالا اما مولفه لینک متوسط.
•سایتھای دارای مولفه متن و لینک متوسط اما محبوبیت بالا.
واضح است که سایت شما ھر چقدر ھم محبوب باشد اگر عبارت جستجو شده در آن موجود
نباشد حتی در رتبه ھای آخر نتایج جستجو ھم قرار نمی گیرد.
مولفه متن
موتورھای جستجوگر، کلمات و عبارتھای ھر صفحه را بایگانی می کنند لذا برای عملکرد بھتر،
شما باید کلمات دلخواه را در مکانھای مھم کدھای سایت خود قرار دھید .
مھم ترین بخش در مولفه متن، انتخاب عبارتھای کلیدی سایت است. شما باید عبارتھایی را بر
گزینید که واقعا مخاطبان سایتتان آنھا را جستجو می کنند. کلمات کلیدی که انتخاب می کنید باید
دارای شرایط زیر باشند:
•مربوط به موضوع اصلی سایتتان باشند.
•مطمئن باشید که کاربران دیگر آنھا را جستجو می کنند.
•خیلی رقابتی نباشند. به عبارت دیگر آن کلمات، کلمات کلیدی سایتھای بسیار دیگری نباشند.
موتورھای جستجوگر به ھنگام ارزیابی و رتبه بندی صفحات، به محتوای آن توجه زیادی دارند.
متنی که برای یک موتور جستجوگر مھم است برای مخاطب اصلی شما ھم مھم است در واقع
منظور ھمان متنی است که مخاطب سایت شما به ھنگام مراجعه به سایتتان می تواند بخواند.
منظور از متن مھم، متنی است که دو شرط زیر را دارا می باشد:
متن باید بدون انجام ھر گونه عمل خاصی در مرورگرھای استاندارد قابل رویت باشد.
شما باید بتوانید متن را مستقیما از مرورگر خود کپی کرده و به یک ویرایشگر متن انتقال دھید
(Copy & Paste).
عنوان صفحه به ھمراه متن نمایان آن مکانھای مھمی ھستند که باید توجه ویژه ای را به آنھا
معطوف بدارید. موتورھای جستجوگر آنھا را به عنوان محتوای اصلی سایتتان در نظر می گیرند و
بھینه سازی مناسب آنھا در رتبه بندی سایت تاثیر قابل توجھی دارد.
متا تگھا و متون جایگزین تصاویر در اولویت بعدی قرار دارند زیرا برخی از موتورھای جستجوگر آنھا
را نمی خوانند. به عنوان مثال برای دیدن کلمات متا شما باید کدھای صفحه را ببینید و ھمینطور
برای دیدن متن جایگزین یک تصویر باید موس خود را روی آن تصویر مدتی ثابت نگه دارید .
اینھا کارھا ھمان کارھای خاصی است که بیننده برای دیدن متن انجام می دھد در حالیکه متن
اصلی و مھم صفحه را بدون انجام ھیچگونه عملی می تواند ببیند .
موضوع اصلی سایت
موضوع (Theme). امروزه موتورھای جستجوگر توجه زیادی به موضوع اصلی سایت یا تم آن دارند
اصلی سایت باید با مراجعه به چند صفه سایت و به راحتی قابل تشخیص باشد. به عنوان مثال
بسیاری از وبلاگھا که در آنھا درباره ھمه چیز نوشته می شود، موضوع اصلی ندارند اما ممکن
است موضوعات فرعی بسیاری داشته باشند.
این نکته خیلی مھمی است که باید بدان توجه نمایید. سعی کنید ھر صفحه سایتتان به نوعی
به موضوع اصلی مرتبط باشد .اینکه به شما توصیه می شود به ھر سایتی لینک ندھید و از ھر
سایتی لینک نگیرید ھم دقیقا به خاطر این موضوع است. وقتی موتور جستجوگری موضوع اصلی
سایت شما را بداند ھر یک از صفحات سایتتان اتوماتیک وار مرتبط با ھمان موضوع تشخیص داده
می شود و شانس کسب رتبه ھای بالا افزایش می یابد.
چیزی غیر از موتورھای جستجوگر و جستجو می www.iranseo.com آیا به نظر شما تم اصلی
باشد؟
به عبارت دیگر شما می دانید که وارد ھر صفحه ای از این سایت شوید درباره موتورھای
جستجوگر و جستجو صحبت شده است .با توجه به موضوعات اصلی و فرعی سایت، مدیر سایت
می تواند به خوبی نحوه ارتباط صفحات را شناسایی نموده، در سایت اعمال نماید.
Title
عنوان صفحه به دلایل متعددی ھم از دیدگاه طراحی وب سایت و ھم از دیدگاه موتورھای
جستجوگر، مھم می باشد.
•کاربران به ھنگام خواندن صفحات سایت، آنرا در مرورگر خود می بینند.
•در رتبه بندی صفحات به عنوان متن اصلی سایت نقش دارند.
•به عنوان چیزی که کاربران باید روی آن کلیک کنند، در نتایج جستجو نشان داده می شود.
•به ھنگام ذخیره و بوک مارک کردن صفحات به صورت پیش فرض از عنوان صفحه استفاده می
شود.
لذا نوشتن مناسب عنوان صفحه را مانند یک قاعده اصولی ھمواره مد نظر داشته باشید. در
نوشتن آن دقت کنید که در عین حال که حاوی کلمات کلیدی است باید بتواند کاربران را به کلیک
کردن و آمدن به سایت شما ترغیب کند. صرفا قرار دادن کلمات کلیدی در آن ممکن است به رتبه
بالا منجر شود اما میزان کلیکھایی که در نتایج جستجو بر آن می شود را ھم باید مد نظر داشته
باشید.
اگر کلمات کلیدی بسیاری دارید باید صفحات بسیاری نیز طراحی کنید و در آنھا عنوان ھا را با
کلمات کلیدی متناسب با ھمان صفحه بنویسد. قرار دادن یک عنوان ثابت در تمام صفحات سایت
کار بسیار اشتباھی است که بسیاری مرتکب آن می شوند. این کار تنھا زمانی درست است که
سایت تنھا یک کلمه کلیدی داشته باشد!
متن صفحه
قرار می گیرد و مستقیما قادر به کپی body متن نمایان صفحه آن چیزی است که بین دو تگ
کردن آن از مرورگر و انتقال آن به یک ویرایشگر متن می باشید .
این متن را بیننده می بیند، می خواند و سپس کاری در سایت انجام می دھد. دیدن و خواندن
مطالب برای تمام صفحات اینترنتی اتفاق می افتد اما کاری که پس از این دیدن و خواندن انجام
می شود مشخص نیست.
ممکن است بیننده با خواندن یک متن به خواندن مطالب بعدی ترغیب گردد .ھمچنین ممکن است
با خواندن چند خط آن به طور کلی از سایت خارج شود.
موتورھای جستجوگر به طور مداوم تگھایی مورد تاکید خود را تغییر می دھند و شما نمی توانید
دقیقا عنوان کنید که در حال حاضر بر چه چیزی تمر کر دارند. اما رویه اصلی آنھا ھمواره ثابت
است: آنھا متن را می خوانند و لینک را دنبال می کنند .
به ھمین دلیل بی نھایت مھم است که شما کلمات کلیدی خود را در متن نمایان صفحه قرار
دھید تا مطمئن شوید که موتور جستجوگر آنھا را می خواند و با خود می برد .
نکات کلیدی
•متن باید حرفی برای گفتن داشته باشد.
•از نظر قواعد املایی و نگارش نقص نداشته باشد.
•به شکلی جذاب و ترغیب کننده تنظیم گردد.
•به قصد اطلاع رسانی و کمک به دیگران نوشته شده باشد و نه برای اغفال و بزرگ نمایی .
•جملات متن طولانی نباشد.
•اگر متن طولانی است و باید در یک صفحه نمایش داده شود، حتما پاراگراف بندی شود.
اگر حرفی برای گفتن ندارید، کسب رتبه ھای بالا برایتان مفید فایده نخواھد بود. اگر بیننده بیاید و
چیزی در سایت شما نیابد آنگاه چه؟ خیلی واضح است، با خواندن گزیده ای از متن صفحات،
تصمیم خود را برای ترک سایت می گیرد. در یکی از کتابھای بازاریابی خواندم که:
“یک خریدار راضی، تجریه اش را به ۳ نفر منتقل می کند اما یک خریدار ناراضی آنرا به ۱۰ نفر
منتقل می کند”
جدا به محتوای صفحات دقت کنید. اگر خودتان نمی توانید از دیگران بخواھید تا این کار را برایتان
انجام دھند. ھیچوقت سعی نکنید که متن ھای طولانی را در یک صفحه بگنجانید بلکه آنرا به چند
بخش کوتاه تقسیم کرده، در صفحات مختلف ارایه دھید. با این کار ھم به بینندگانتان فرصت فکر
کردن داده اید و ھم اینکه شانس خود را در کسب رده ھای مناسب افزایش داده اید: به جای یک
صفحه اکنون چند صفحه دارید!
۱/ اگر یک متن را به ۳ قسمت تقسیم کنیم، از دیدگاه یک موتور جستجوگر مھم ترین بخش آن ۳
بالای صفحه است. لذا سعی کنید واژه ھای کلیدی را در این قسمت به کار ببرید.(و نه ردیف
کنید)

 

رای دهندگان

دیدگاهتان را بنویسید