همواره بهنظر میرسید از ترکیب مخفیکاری و خونآشامها، نتیجهی جالبی بدست میآید. این ایده با عرضهی عنوان Vampire Rain، به یک باره مخالفان زیادی پیدا کرد و در واقع این بازی باعث نابودی این ترکیب سبک شد. پس از افتضاحی که Vampire Rain ایجاد کرد، هیچکس به ایدهی ترکیب دوبارهی مخفیکاری و خونآشامها حتی فکر هم نکرد، دلیل آن هم کاملا واضح بود: ترس از شکستی دوباره. با این حال سازندهی عنوان Tropico، استودیوی Kalypso، با شجاعتی مثال زدنی تصمیم گرفت این ایده را دوباره امتحان کند و خوشبختانه اینبار نتیجهی بدست آمده بسیار جذابتر بود.
بازی جدید Kalypso Media، با نام Dark، شما را در نقش Eric Bane، عضو سابق نیروی ویژه قرار میدهد، جایی که او به یک خونآشام تبدیل شده و به دنبال این است که دلیل این موضوع را بیابد. خونآشام شدن Bane و تصمیم مسرانهی او برای یافتن منشا مشکلاتش، باعث میشود او به ساختمانهای مختلف حمله کند، از افراد بیخانمان برای خود مهمانی بگیرد و تصمیم بگیرد یک تنه شرکتهای فاسد را از بین ببرد. در این بین، اریک برای گرفتن اطلاعات ماموریتهای بعدیاش، به یک خانم خونآشام جوان و جذاب، که صاحب یک کلوپ شبانه نیز هست، مراجعه میکند. روی کاغذ، ویژگیهای Dark، لیستی بلند بالا از کلیشههای معمول بازیهای کامپیوتری است، اما در حقیقت، Kalypso از این ایدههای کهنه و تکراری، به عنوان سکوی پرش به سمت شیوهای جدید از مخفی کاری، استفاده میکند.
جدیدترین و نوآورانهترین ویژگی بازی، یکی بودن پیمانهی سلامتی و نیروی ویژهی شخصیت اصلی است. درجهی سلامتی که با مقیاس “Blood Point” اندازهگیری میشود، تعداد حرکات ویژهی قابل اجرا را مشخص میکند. اگر بتوانید حرکات را به درستی اجرا کنید، این امتیاز بیشتر میشود و اگر آن را تا آخر استفاده کنید، با اینکه هنوز زنده هستید، اما فقط به اندازهی تار مویی با مرگ فاصله دارید. این ویژگی جالب، تناسب بسیار جالبی بین حرکات مبارزهای و سلامتی بوجود آورده است، به نوعی که شما برای زنده ماندن، هم باید با دشمنان خود و هم با میزان خونتان بجنگید.
بگذارید اندکی در مورد حرکات ویژهای که اریک بین میتواند انجام دهد صحبت کنیم. پرش پنهانی یا “Shadow Leap” به شما اجازه میدهد با جهشی ناگهانی به جایی مکاننمای شما اشاره میکند، بپرید و پنهان شوید. این حرکت از Blood Point شما کم نمیکند اما فقط در حالتی قابل استفاده است که در حالت آرامش باشید و بدن شما آرام و بدون تنش باشد. اگر میخواهید از این حرکت دوبار پشت سرهم استفاده کنید و از Blood Point هم استفاده نکنید، باید منتظر باشید تا درجهی مربوط به آن پر شود، در غیر این صورت باید اندکی از BP خود را مصرف کنید. حرکت دیگر، کشتن پنهانی یا “Shadow Kill” نام دارد، که هم گرانتر و هم کشندهتر از حرکت قبلی است. مکاننمای خود را به سمت دشمنتان نشان بگیرید تا اریک با انجام این حرکت در عرض چند ثانیه دشمن خود را سلاخی کند. تا به حال فقط همین حرکات معرفی شدهاند، اما سازندگان به تواناییهای دیگر اریک نیز اشاره کردهاند. به طور مثال اریک میتواند از صدایی خاص استفاده کند و نگهبانها را به مسیر خاصی هدایت کند یا اینکه با استفاده از آن، دشمنان خود را بترساند.
در حرکتی هوشمندانه، اریک نمیتواند خون مردگان را بنوشد، به همین دلیل او نمیتواند هیچگاه از سلاح استفاده کند. بِین برای کشتن دشمنان خود دو راه بیشتر ندارد: راه اول کشتن مخفی با حرکتی ظریف است که البته هیچ پاداشی برای شما ندارد، راه دوم گاز گرفتن دشمنان است که با وجود پر صدا بودن، به شما یک BP میدهد. این سیستم واقعا جذاب و هوشمندانه طراحی شده است و بر خلاف بسیاری از بازیهای مخفی کاری، گیمپلی آن دارای عنصر معمایی نیز هست. اینکه کدام دشمنان را با استفاده از BP و به آرامی بکشید در مقابل روش پر سر و صدای گاز گرفتن، تضاد جالبی بوجود آورده است به طوری که گذر از مراحل بازی نیازمند دقت، شکیبایی و توانایی است.
با اینکه بازی ایدههای خوبی دارد، اما هنوز در مرحلهی قبل از آلفا قرار دارد و راه زیادی تا عرضهی بازی باقی مانده است. تیم سازنده میتواند در این زمان نسبتا طولانی باقی مانده، به نوعی هماهنگی و اتحاد برای این ویژگیها دست پیدا کند و آن را یکدست و روان از آب در بیاورد. هوش مصنوعی بازی هنوز کامل نیست و تکه تکه به نظر میرسد. در یک بازی مخفی کاری هوش مصنوعی میتواند سبب موفقیت یا شکست بازی شود. در صورتی که Kalypso بتواند آن را درست و طبیعی بسازد میتواند موفق شود و در غیر این صورت باید منتظر شکستی سخت باشد.
گرافیک بازی حالت Cell-Shade دارد که به نوعی یادآور گرافیک خاص The Darkness 2 است، اما محیط مصنوعی بازی به همراه استفادهی بیش از حد از رنگ سبز و آبی، به آن ضربه میزند و حس خوبی را منتقل نمیکند. این موضوع نیز یکی از مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
در هر حال با توجه به بودجهی متوسط و داستان قدیمی و تکراری بازی، نباید انتظار داشته باشیم این بازی توان رقابت با عناوین AAA و یا بازیهای مستقل هنری را داشته باشد. اما اگر به عمق بازی توجه کنیم، با یکی از نوآورانهترین بازیهای مخفیکاری چند وقت اخیر طرف هستیم. با داشتن عناصری از بزرگترین بازیهای مخفی کاری نظیر Deus Ex و Splinter Cell. به همراه المانهایی از بازیهای بزرگ مخفیکاری نظیر Vampire: The Masquerade، عنوان Dark پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک بازی خوب را دارد و میتوان انتظار داشت در کنار غولهای بزرگ صنعت بازیهای کامپیوتری، خودی نشان بدهد.
عنوان Dark در سه ماههی اول سال 2013 برای PC ،PS3 و X360 عرضه میشود.
گذارش از وبگاه 63news.orq.ir منبع: سایت بازی نما
دلیل گزارش دادن این مطلب:
رای دهندگان
بهترین آموزش های برنامه نویسی
توسط فرخ ابراهیمی نژاد مدیر موسس لینک پددوره های در حال ثبت نام
ورود به جشنواره و دیدن تمام دوره ها
دورهی نخبهی طراحی و برنامه نویسی وب
دوره ی آموزشی 0 تا 100 php و mysql
آموزش برنامه نویسی برای نوجوانان دوره از راه دور و آنلاین
آموزش SEO
دیدگاهتان را بنویسید