+
۹

مي‌خواهم يك كسب و كار اينترنتي راه بياندازم، از كجا شروع كنم؟ | كارآفريني اينترنتي و كسب و كار اينترنتي به زبان فارسي (اینجا کلیک کنید)

مي‌خواهم يك كسب و كار اينترنتي راه بياندازم، از كجا شروع كنم؟ | كارآفريني اينترنتي و كسب و كار اينترنتي به زبان فارسي

این سئوالی است که خیلی‌ها می‌پرسند.

قبلا در پست “کسب و کار اینترنتی؛ ماشین پول سازی” با معرفی مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی، به نوعی این سئوال را پاسخ دادم.

لیکن با توجه به اهمیت موضوع، توضیحات بیشتری در این پست ارائه می‌شود. امیدوارم مفید واقع گردد.

با یک مثال شروع کنیم:

اگر تا حالا نرفته باشیم کوه و به خاطر تعریف‌هایی که شنیدیم، هوس کوهنوردی به سرمان بزند، آن وقت اولین کار عاقلانه این است که راجع به کوهنوردی پرس و جو کنیم و بعد شرایط آن را با شرایط و توان خود بسنجیم.

ببینیم از پس آن بر می‌آییم؟

اصلا ارزش رفتن دارد؟

با علاقه و عقاید ما جور است؟

و …

بعد از تصمیم قطعی برای کوهنوردی، نوبت انتخاب کوه است.

از میان این همه کوه قرار است از کدام یکی بالا برویم؟

معمولا هر کوه دارای چندین قله است.

پس فاز بعدی انتخاب قله است.

به کدام قله و از کدام میسر؟

با کدام امکانات؟

این‌ها سئوالاتی که باید پاسخ داده شود.

خب همه چیز محیا است.

حالا باید دست به عمل بزنیم.

تجهیزات را آماده می‌کنیم و راه می‌افتیم.

قطعا راه هموار نیست و در عمل باید ابتکار به خرج دهیم. این همان فاز آخر است.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی نیز شبیه کوهنوردی است.

در ادامه ۵ فاز راه اندازی کسب و کار اینترنی را مرور می کنیم.
۱٫ فاز تصمیم گیری (بیا بریم کوه!)

در این فاز می‌خواهیم شناخت پیدا کنیم تا بتوانیم آگاهانه تصمیم بگیریم. تصمیم به این‌که آیا به دنیای کارآفرینی اینترنتی ورود کنیم یا خیر.

فاز اول از ۴ مرحله تشکیل می‌شود.

* مرحله یک: آشنایی با مفاهیم و تعاریف کسب و کارهای اینترنتی.
* مرحله دو: آشنایی با مفاهیم و تعاریف کارآفرینی اینترنتی.
* مرحله سه: ارزیابی خود به عنوان کارآفرین.
* مرحله چهار: انتخاب حوزه کسب و کار.

با طی هر یک از این مراحل شناخت‌مان به مسایل مربوط به راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و همچنین شناخت‌مان نسبت به خود بیشتر می‌شود. در انتهای این فاز باید تصمیم بگیرم. تصمیمی قاطع!

خیلی از دوستانی که مشتاق کسب و کار اینترنتی بودند، بعد از این که شروع کردند به انجام مراحل فوق در همین فاز بریدند!
۲٫ فاز شناسایی فرصت (کدام کوه؟)

در این فاز می‌خواهیم فرصتی مناسب برای ورود به بازاری سودآور را شناسایی کنیم.

فاز دوم از ۲ مرحله اصلی تشکیل می‌شود.

* مرحله یک: ایده یابی.
* مرحله دو: انتخاب بازار.

با طی هر یک از این مراحل شناخت‌مان نسبت به مسایل بازار بیشتر می‌شود. در انتهای این فاز باید بازار خود را انتخاب کنیم.
۳٫ فاز تدوین طرح (نقشه راه)

در این فاز می‌خواهیم اهداف، راه رسیدن به آن، برنامه ها و تجهیزات مورد نیاز را مشخص کنیم.

همه اطلاعات لازم را با جزییات کافی جمع آوری کنیم.

زوایای مختلف کار را بررسی کنیم.

و در نهایت در داخل سندی به نام طرح کسب و کار آن را مکتوب نماییم.

فاز سوم از ۴ مرحله اصلی تشکیل می‌شود.

* مرحله یک: انتخاب مدل‌ درآمدی.
* مرحله دو: تعیین محصول.
* مرحله سه: تعیین ساختار سایت.
* مرحله چهار: تدوین طرح کسب و کار.

با طی هر یک از این مراحل شناخت‌مان نسبت به کسب و کارمان بیشتر می‌شود. در انتهای این فاز باید کسب و کار خود را به طور شفاف و با جزییات کامل بشناسیم.
۴٫ فاز اجرا (کوهنوردی)

اکنون وقت عمل است. هر آنچه را لازم است بدانیم به قدر بضاعت جمع کردیم. حالا طبق نقشه که در فاز قبل تهیه کردیم دست به کار می شویم.

فاز چهارم از ۳ مرحله اصلی تشکیل می‌شود.

* مرحله یک: تامین منابع و تجهیزات.
* مرحله دو: تولید محتوی.
* مرحله سه: ترویج سایت.

با طی هر یک از این مراحل بخشی از کسب و کارمان در عمل راه می افتد. در انتهای این فاز عملا کسب و کار اینترنتی ما کار خود را آغاز کرده است.
۵٫ فاز توسعه و نگهداری (کوهنورد حرفه‌ای شدن)

این فاز تکرار فاز های دو، سه و چهار است. برای بقای کسب و کارمان لازم است مرتبا فرصت‌های جدیدی را شناسایی کنیم. محصولات تازه‌ای را وارد بازار کنیم. و همواره نقشه خود تازه و به روز نگهداریم.

5 فاز راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

رای دهندگان

دیدگاهتان را بنویسید