+
۵

حوزه كسب و كار چيست؟ | كارآفريني اينترنتي و كسب و كار اينترنتي به زبان فارسي (اینجا کلیک کنید)

حوزه كسب و كار چيست؟ | كارآفريني اينترنتي و كسب و كار اينترنتي به زبان فارسي

حوزه کسب و کار چیست؟
بدست سید رضا علوی • ۳ آبان ۱۳۹۰ • دسته: كسب و كار اينترنتي٬ کار در منزل

هنگام راه اندازی یک کسب و کار اینترنی، جزو اولین سئوالاتی که هر کارآفرین باید بدان پاسخ دهد، این است که در کدام صنف و رسته شغلی می‌خواهد فعالیت کند. پاسخ هر چه که باشد، حوزه‌ای است که کسب و کار در آن فعالیت خواهد کرد.

انتخاب حوزه فعالیت یعنی در چه صنفی می‌‌خواهیم کسب و کار کنیم.

معمولا هر کسب و کاری در یکی از اصناف جای ‌می‌گیرد و کارآفرین اینترنتی باید آن را مشخص کند تا بر مبنای این انتخاب سایر مراحل کارآفرینی را طی نماید.

فرهنگ لغت “معین”، صنف را “نوع”, “گونه”, “رسته” تعریف کرده و دیکشنری وبستر این واژه را به معنای “انجمنی از افراد با سلایق و حرفه مشابه” می‌داند.

بنابر این با انتخاب حوزه فعالیت مشخص می‌شود که در چه رسته کسب و کاری می‌خواهیم وارد شویم.

یک کارآفرین می‌تواند کاسبی خود را در زمینه پختن غذا یا برنامه نویسی، آموزش بچه داری یا تعمیر ماشین، یا هر چیز دیگری ایجاد کند.

زمینه‌های کاری نا‌محدود ولی توان و امکانات ما محدود هستند. برای اینکه از این شاخه به آن شاخه نشویم و بتوانید یک چهارچوبی برای ادامه مسیر داشته باشیم لازم است که حوزه فعالیت کسب و کار اینترنی خود را در ابتدا راه مشخص کنیم.

طبیعتا فردی که تصمیم می‌گیرد در حوزه برنامه نویسی فعالیت کند، کسب و کار او در حوزه تعمیر ماشین نخواهد بود. حتی در حوزه تعمیر کامپیوتر هم نخواهد بود.

انتخاب حوزه کسب و کار ما را محدود می‌کند و این محدودیت کمک می‌کند تا بتوانیم تصمیم‌های دقیق‌تر و هدفمندتری بگیریم.

به عبارت دیگر حوزه فعالیت یک سیستم ارزشی برای تصمیمات آتی ایجاد می‌کند. اگر ندانیم که در کدام صنف فعالیت می‌کنیم، چگونه می‌توانیم بازار هدف خود را انتخاب کنیم؟

در ایران اکثر کسب و کارها زیر مجموعه اتحادیه، انجمن، تعاونی یا تشکلی قرار می‌گیرد. مراجعه به فهرست اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و امثال آن می‌تواند تا حدی مفهوم حوزه کسب و کار را برایمان روشن‌تر کند.

مثلا اتحادیه آرایشگران زنانه، آهنکاران ساختمان، اغذیه فروشان، فروشندگان پوشاک و کفش و لوازم ورزشی، فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و نقره، نشریات و مطبوعات، میوه و تره بار سبزی و صیفی، گل و گیاه و نهال ایران، کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران، انجمن مدیریت منابع انسانی ایران،اتحادیه خشکشویی و لباسشویی، نمونه‌هایی از اتحادیه‌‌ها هستند.

اغلب حوزه کسب و کار، زیر مجموعه یک اتحادیه یا انجمن است.

به عنوان مثال اتحادیه “صنف ماشین ساز و فلز تراش”، دارای رسته‌های شغلی، قالبساز، ماشین آلات صنعتی و قطعات مربوطه، قطعات صنعتی، میل لنگ تراش، قطعه ساز – ضربه ای (پرسکار)، پمپ‌های آبیاری، تعمیرکار قطعات خودرو ، تعمیرکار قطعات موتورسیکلت، تامین و تعمیر لوازم ایمنی و آتش نشانی، برشکاری فولاد و امثال آن‌ها است.


چگونه حوزه کسب و کار خود را انتخاب کنیم؟

مراجعه به رسته‌های شغلی یک اتحادیه یا انجمن صنفی یکی از روش‌ها برای انتخاب حوزه فعالیت کسب و کار است.

برخی به ماوراء الطبیعه یا شانس اعتقاد دارد و به کمک شیر یا خط، فال گرفتن، دیدن خواب، استخاره و امثال آن حوزه کسب و کار خود را انتخاب می‌کنند.

عده دیگر، روش‌های شهودی را ترجیح می‌دهند. این دسته از عباراتی مانند “به دلم افتاده که”، “یه حس درونی به هم می‌گه”، “فکر می‌کنم ” و امثال این‌‌ها را برای انتخاب حوزه فعالیت خود به کار می‌برند.

افرادی هم این تصمیم گیری را به دیگران واگذار می‌کنند. اگر از آن‌ها بپرسیم که چرا این حوزه کسب و کار را انتخاب کردید، جواب‌هایی مانند”یکی از دوستانم پیشنهاد کرد این کار خوبیه”، “به اجبار پدر و مادرم”، “دیدم دیگران موفق شدم منم گفتم بیام توی این کار”، “با یک متخصص مشورت کردم گفت این کار آینده دارد” و امثال این‌ها را خواهیم شنید.

بعضی‌ها هم روش‌های منطقی را به کار می‌گیرند. مثلا آن‌ها ابتدا فهرستی از حوزه‌ها را می‌نویسند و بعد با شاخص‌هایی آنها را اولویت بندی می‌کنند. در نهایت حوزه با بیشترین اولویت را انتخاب می‌نماید.

افرادی هم مدت ها است که در یک حوزه مشغول به فعالیت هستند و حالا می‌خواهند یک کسب و کار اینترنی در همان حوزه برای خود راه بیاندازند.

شاید روش‌های دیگری را نیز بتوانید به موارد فوق اضافه کنید.

طبیعتا هر روش مزایا و معایب خود را دارد. روش منطقی به همراه توکل سخت‌تر از سایر روش‌ها است ولی معمولا از نتایج بهتری برخودار است.

در نهایت این شما هستید که با توجه به شخصیت، باورها، دانش و تجربه خود یک روش را انتخاب می‌کنید.

مهم این است که قبل از ادامه مسیر کارآفرینی اینترنتی یک حوزه کسب و کار را حتما انتخاب نمایید.

 

رای دهندگان

دیدگاهتان را بنویسید