خوشبختی چیست و خوشبخت کیست ؟

loading...

الهه فاخته

خوشبختی و آدم خوشبخت نویسنده الهه فاخته   سلام ,  اینار میخواهم خوشبختی را در دو کلمه تعریف کنم و معنی خوشبختی را برایتان شرح دهم !  لذت و آرامش با هم    کسانی هستند که

جستجو در سایت الهه فاخته
جستجو در سایت الهه فاخته


در اين سایت
الهه فاخته بازدید : 317 پنجشنبه 28 فروردین 1399 نظرات (1)

خوشبختی و آدم خوشبخت

نویسنده الهه فاخته

 

سلام , 

اینار میخواهم خوشبختی را در دو کلمه تعریف کنم و معنی خوشبختی را برایتان شرح دهم ! 

لذت و آرامش با هم 

 

کسانی هستند که حسرت میخورند خوشبحال کودکان که بدون دغدغه خوشحال هستند ! و خوشبختی را در آنها یا در دیگران مي بیندد ! در اصل چیزی که دوران کودکی را دلچسب می کند , آرامشی ست که مادر و پدر برای کودک فراهم مي کنند و روح کودک , ذاتا به دنبال بهانه ای می گردد تا لذت ببرد !

 

گاهی با خانواده یا دوستان به سفر می رویم و سفر رفتن کنارشان را دوست داریم . چرا ؟ چون بودن کنار آنها به ما لذت ميدهد و ما لحظاتی بدون دغدغه و سختی را ميگذرانیم یعنی لذت همراه با آرامش !

آرامش به تنهایی خوشبختی نمی آورد چرا که آرامش باعث خلاقیت است اما تو فکر کن کنج سبزی برای خود درست کرده ای و گاهی به آنجا و سکوتش پناه میبری تا از دنیای پر از سختی و مشغلی حتی برای ساعتی دور شوی , آرامش به تو انرژی دوباره زندگی ميدهد و تحرک داشتن معنی اصلی زندگی کردن است , تحرک داشتن یعنی مشغول بودن 

مثلا کسی که خواب است , از خواب لذت می برد و آرام ميشود اما اگر بی نهایت ادامه پیدا کندکسل خواهد شد چون تحرک ندارد , اصلا بخاطر اینست که در اثر تحرک هورمون شادی در بدن فعال ميشود چرا که خداوند خواسته ما را چنین بیافریند . 

تحرک داشته باشیم تا شادی را تجربه کنم , تا حس خوب را بفهمیم تا به لذت برسیم و آنگاه که به آرامش با لذت برسیم زندگی را با تمام زیبا و زشتی هایش دوست خواهیم داشت !

 

هر کسی برای رسیدن به لذت, راهی  انتخاب ميکند !

یکی آنقدر درس می خواند تا دکترا بگیرد و این حس به او لذت ميدهد , یک نفر قهرمان می شود , یک نفر به کسی کمک می کند , یک نفر باغبان ميشود , یک نفر آشپز , این علایق باعث ميشود که هربار به آن بپردازند لذت ببرند , اما اگر این بین به آرامش برسند معنی خوشبختی را ميفهمند 

 

خداوند در آیه ای از قرآن فرموده است :لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في‏ کَبَدٍ4  . ما انسان را در سختی و مصیبت خلق کرده ایم !

هر انسان بالغی دورانی در زندگی خود دارد که به او سخت گذشته است ! 

راه موفقیت در هرزمینه ای را شروع می کنیم اول سخت می‌گذرد و اگر سختی را تحمل کنیم به مقامی بالا ميرسیم ! و این می شود خوشبختی زندگی ما اما خیلی ها در این راه کم می آورند !

 


بقیه متن خوشبختی چیست و خوشبخت کیست ؟ در ادامه مطلب ...

 

 

این متن را بخوانید :

 

 

با نام خالق انسان

به یادداشته باش که به بالاترین سرزمین آسمان خواهی رفت

گرچه به تو رنج و سختی میرسد , صبر کن !

بندگانی که خدا را باور دارند , مورد آزمانیش پروردگار خوایش قرار میگیرند

و با اعمال و رفتارت برای تو مقامی در نظر گرفته شده است

درود بر خالق انسان

 

بخاطر ندارم این اتفاق مربوط به چه زمانیست !

اما این جملات سه بار برای من با صدای بلند خوانده شد

به یاد دارم انگار در خلا بودم , نميدانم هر جا که بود ورای این سرزمین خاکی بود !

در آسمانی که روز هم داشت , و زمانیکه این جملات را با صدای بلند برایم خواندند به گرگ و میش رسید ! و صدایی که نمی‌توانستم تشخیص دهم مردهست یا زن ! 


ولی بخاطر دارم یک صدا مرد بود,بار دیگر زن بود اما صدای سوم !!!


این جملات همیشه در سخت ترین لحظات زندگی ام به من امید می‌داد حتی زمانیکه آوارگی, بی پولی , گرسنگی , سرمای سخت , گرمای تهوع آور وانسانهای نامرد مرا در گوشه رینگ, اسیر کردند 


, تو فکر کن حبس ابدی با اعمال شاقه !


روزی که این اتفاق افتاد اصلا بخاطر ندارم خواب بودم یا بیدار ! یا حالتی در این بین اما یادم هست مثل خاطره ای در ذهنم هویدا شد و فکر نمی‌کردم زندگیسختی خواهم داشت , 


آن را یک خواب تصور کردم و به فراموشی سپردم , هدف من درس خواندن و وارد دانشگاه شدن بود و رسیدن به یک زندگی نسبتامعمولی ! 


اما یکسال مانده به پایان دبیرستان وقتی پدر با بیانی شفاف گفت که نمی گذارد ادامه تحصیل بدهم چون شرایط مالی خوبی ندارد آن هم برایدختر حرف گوش کنی مثل من ! دلم لرزید ! 


و به خود گفتم چه سرنوشتی در انتظار من است ؟

 

همیشه زندگی با سختی است و زمانیکه این موضوع را بپذیریم دیگر غصه و اشک نخواهیم ریخت برای آنکه چرا من ! چرا فقط من ! چرا زندگی بر من سخت ميگذرد !

 

ما انسانها خواسته یا ناخواسته به جایی پناه ميبریم تا به آرامش برسیم !

از محل کار به خانه 

از خانه به سفر , باغ , زمین و درخت و چمن و دریا !

گاهی بعضی ها از درس خواندن یا کتاب خواندن لذت ميبرند ! آدمهای شاغل از اینکه کنار فرزندشان یا عشقشان باشند لذت توام با آرامش !

 

و چون آرامش ما ماندنی نیست , تا آرامش ميرود سختی می شود ! غم ميشود ! 

شما تا بحال کسی را دیده اید که لذت ببرد اما به ارامش نرسد ؟ خب او معنی خوشبختی را نميداند و فقط حرص ميخورد !

 

فرقی نميکند تو لیسانس داشته باشی یا دیپلم ! دکتر باشی یا خانه دار ! پیر باشی یا جوان ! مهم اینست راه زندگیت را طوری انتخاب کنی که سالها بعد حسرت نخوری , چون حسرت , آرامش را سلب ميکند ! 

در هر سنی که هستی دست به کارهایی بزن که هیچ وقت نتوانستی انجامش دهی ! 

انسان طی یک نظم خاص در شکم مادر شکل می گیرد ! در شکم مادر ميخوابد , بیدار میشود , بازی می‌کند و متوجه کامل شدن خود نیست و زمانیکه به بلوغ رسید آنقدر دست و پا می زند تا متولد ميشود ! 

زمانیکه متولد شد تا زمانیکه به بلوغ برسد و مغزش کامل شود مدام اشتباه ميکند , مدام سختی می کشد و زمانی که مغزش کامل شد حدود بیست سال یعنی از 22 سالگی تا 45 سالگی در اوج جوانی و لذت خویش قرار می گیرد , وقتی به میانسالی ميرسد به دنبال آرامش میگردد , حال اگر در جوانی لذت را تجربه کند در پیری آرامش را هم تجربه کند هرگز حسرت نميخورد و خوشبخت می شود و ميخواهد هر طور شده چون فاخته , این خوشبختی را به زور به فرزندانش بدهداما فرزندان تا تجربه نکنند نميفهمند ! 

 

 *** خوشبختی چیست و آدم خوشبخت کیست ؟ ***

 

مثال ساده ای می زنم برای فهمیدن موضوع خوشبختی و آدم خوشبخت :

کسی که تابحال میوه ای به نام کالانسویه نخورده و اگر بداند این میوه نایاب است , شاید اتفاقی تستش کند یا شاید هرگز دنبالش نرود ـ اما روح آزاد و سرکش انسان همیشه جستجوگر است و بالاخره همه سعی ميکنند این میوه را تست کنند یکی در جوانی یکی در میانسالی و یکی در پیری !

و وقتی این میوه را تست کنند , گاهی هوس ميکنند ... تا دوباره امتحانش کنند , و این هوس کردن یعنی لذت بردن از مزه ای که آنرا چشیده ای و دوستش داری حتی نميتوانی مزه اش را شرح دهی فقط ميتوانی بگویی عالیست ! و این عالی بودن را می خواهی تکرار شود و این تکرار به تو لذت با آرامش می دهد ! 

مثلا برف ! برف سرد است اما دلچسب زمانیست , خانه ای گرم هم باشد یعنی بخاری داشته باشی !

اگر بدانی خانه ای گرم نداری , برف برایت زجر آور ميشود من به شخصه این تجربه نفرت و عشق درباره برف را تجربه کرده ام !

وقتی شرایط فراهم شود و بخاری و گاز و نوشیدنی گرم داشته باشی , سرمای برف برایت لذت بخش ميشود و وقتی کنار بخاری یک نوشیدنی گرم هم بنوشی و یک آخیش بگویی و حال داد ! ميشود لذت همراه  با آرامش اما کوتاه ! یعنی خوشبختی لحظه ای !

وقتی خوشبختی بارها تکرار شود , تو انرژی بیشتری مي گیری و دیگر تحمل سختی کشیدن نداری بخاطر همین است در دوران بازنشستگی اکثرمان لذت ميبریم و حوصله کار کردن یا به دردسر انداختن خودمان بخاطر یک زندگی بهتر را نداریم .. 

 

 *** خوشبختی چیست و آدم خوشبخت کیست ؟ ***


این پیغام من است , الهه فاخته .. به شما ميگویم اگر مي خواهید معنی خوشبختی را مدام در زندگی تکرار کنید و به سعادت که شاید همان تکرار خوشبختی است برسید به دنبال این باشید که چگونه به آرامش برسید و از چه چیزهایی لذت ميبرید !

 

هربار که این احساس را تجربه کردید خداوند را شکر بگویید تا برایتان دوباره لحظات خوب بیافریند ! وقتی خوشبختی به شما ميرسد و بر سر خدا منت ميگذارید , بار دوم به سراغ شما نمی آید و مانند یک سراب فقط آنرا میبینید و حسرتش را ميخورید !

سعی کنید سختی های زندگی را بپذیرید و اینقدر به داشته های دیگران حسادت نکنید و داشته های خودتان را ببینید و ببینید چقدرجنگیده اید و چقدر سختی ها را تحمل کرده اید ! 

قطعا خوشبختی به سراغ کسانیکه مدام فرار ميکنند نمی آید , 

باید راهش را بروی یعنی سختی بکشی و تحمل کنی و سپاسگزار خداوند باشی و بزرگیش را همواره به یاد بیاوری و از او کمک بخواهی تا به خانه خوشبختی برسی ! 

 

  *** خوشبختی چیست و آدم خوشبخت کیست ؟ ***


خوشبختی را برای تک تکتان آرزو ميکنم 

چرا که خود, تازگی مزه لذت چشیده ام و آرامش هم همیشه مثل لاکی مرا در خود فرو ميبرده و من اکنون معنی خوشبختی را ميفهمم و سعی ميکنم مدام در زندگیم تکرار کنم و سختی ها را بپذیرم ! 

عشق نیروییست که آرامش و لذت زیادی به شما مي دهد و قدرتش باعث ميشود  مدام این لحظات برایتان تکرار شود , مثلا همراهی باعث موفقیت وو موفقیت باعث رضایت و آرامش و لذت درونی شود !

 

این کامل ترین استدلالی هست که ميتوانید از خوشبختی و آدم خوشبخت داشته باشید ! 

حال کمی با خودتان خلوت کنید و راه خوشبختی را برای خودتان انتخاب کنید تا روز به روز بزرگتر شود و به منبع هستی وصل شوید !

کسانیکه به اوج لذت و خوشبختی برسند , دیگر کاری دراین دنیا ندارند ! 

یا حق

  • الهه فاخته
  • خوشبختی چیست 
  • خوشبخت چه کسیست 
  • فروردین 1399
  •  

روزهای کرونایی

 *** خوشبختی چیست و آدم خوشبخت کیست ؟ ***


 

کپی از متن,شعر و دلنوشته ها با ذکر اسم الهه فاخته امکان پذیر است .... از اینکه حق کپی رایت را رعایت میفرمایید بی نهایت سپاسگزارم♥ برچسب ها: خوشبخت کیست , خوشبختی چیست , مقاله خوشبختی و آدم خوش بخت , خوشبختی و سعادت ابدی , معنی خوشبختی , خوشبختی و راهش , آدم خوشبخت و آدم بدبخت , متن ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط ستی در تاریخ 1399/01/29 و 18:15 دقیقه ارسال شده است

بسیار بسیار زیباست واقعاا تا بحال برای خوشبختی از این زاویه بهش نگاه نکردم سعی می کنم این فرمول خوشبختی رو درک کنم و در زندگیم رعایت کنم ممنونم ♥


کد امنیتی رفرش
الهه فاخته درشبکه های مجازی

 


دوستان عزیز میتوانید من را ( الهه فاخته ) در شبکه های مجازی اینستاگرام , تلگرام و آپارات با یوزر elahe_fakhteh دنبال کنید 

الهه فاخته
Profile Pic


 به نام آرامش قلب ها

عزت دست خداست

زندگیتو با امید ادامه بده , همیشه یه راهی هست


سلام به سایت رسمی الهه فاخته خوش آمدید


در این سایت شعرها , دلنوشته ها , کتاب ها , دکلمه ها و اشعار الهه فاخته رسانه می شود .

 

 الهه فاخته  ( مستعار ) متولد 1366 شاعر معاصر و نویسنده , گاهی خوانش شعر و دلنوشته انجام میدهد , استاد  و داور رسمی تکواندو و کیک بوکسینگ است.


 

من، فاخته .... صاحب قدرت قلم، هرچه دارم از خالق دارم
سالهای باقی عمرم را از "حق" الهی مینویسم

می خواهم پرواز کنم چون پرنده ای آزاد رها و اوج بگیرم تمام شاعرانگی من در حس مشترک است حسی بین قلب من و تو من به پرواز ایمان دارم یا حق !


 پینوشت : زندگی آنقدر ها هم پیچیده نیست که دنبال دلیلش بگردیم .

شاد بودن , عاشق بودن و حال خوب داشتن و درستکار بودن شاید نتیجه سختی هایی باشد که هر انسانی در زندگی خود خواهد داشت تا بالاخره به آن خواهد رسید .

یا حق 

الهه فاخته



اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    از چه طریق وارد سایت الهه فاخته شدید ؟