تحقیقات درباره کاربران وبسایت و مشتریان
تحقیقات درباره کاربران وبسایت و مشتریان : تحقیقات یا همان user Research و یا به نامی دیگر : Discovery که اولین مرحله ux and ui design است از بهترین راه ها برای اینکه بتوانیم نیاز های کاربران و خواسته هایشان را برطرف کنیم و یا آن ها را بهتر بشناسیم محسوب میشود .در این مقاله به بررسی این مقوله بسیار جذاب و هیجان انگیز میپردازیم .
تحقیقات درباره کاربران وبسایت و مشتریان
این مرحله که تقریبا اولین مرحله طراحی تجربه کاربری است, یکی از جالب ترین راه ها و متد هارا برای فهمیدن کاربر و یکی شدن با مشتریان و کاربران است که با بکار گیری اصول و قوانین و نکته هایی که در طول مقاله ذکر خواهیم کرد میتوانید به تجربه کاربری خوبی برسید . (البته فقط این مقاله و این مرحله کافی نیست و شما نیاز دارید که مراحل دیگر را نیز طی کنید و تمامی استاندارد هارا در نظر بگیرید).
این مرحله متد ها و روش های زیادی دارد که متاسفانه طراحان از ۱ یا ۲ مرحله که با آن آشنا هستند استفاده میکنند . و بنظر من باید وسیع تر نگاه کنیم و کاربران و مشتریانمان را بهتر بفهمیم .شما ۲۰ متد و روشی را میبینید که با استفاده از آن ها میتوان به درک اینکه کاربر چه چیزی میخواهد و احساسات و رفتار و اعمال کاربر در وبسایت یا اپلیکیشن را دنبال میکنید (tracking) .
نقش مهم تحقیق درباره کاربر یا همان user research
دوستان فکر میکنم که تا الان خودتان متوجه نقش مهم یوزر ریسرچ شده اید ولی برای اینکه بهتر و محکم تر جلو برویم یک مثال بسیار خوب میزنم : گوگل برای تحقیقات در مورد محصولاتش یوزر ری سرچ انجام میدهد , به طوری که شما ثبت نام کرده و دعوت میشوید به گوگل و گوگل با یک ون شمارا به محل برده و از شما تست میگیرند و نظراتتان خیلی خیلی برایشان مهم است .پس نقش یوزر ری سرچ را در پروژه مهم بدانید .
روش های یوزر ریسرچ
همانطور که در بالا گفته شد روش های بسیاری برای تحقیقات بر روی کاربر است , ولی شما باید هدفتان را مشخص کرده و بعد به سراغ یکی از روش های تحقیق بر روی کاربر بروید .پس در ابتدا هدفتان را مشخص کرده و بعد به سراغ متد ها و تست های مختلف بروید . (و خب لازم به ذکر است که هر متد و هر تستی یک نتیجه ای دارد که آن نتیجه قطعا یا هدف شماست از تحقیقات یا کمک به رسیدن به هدفتان میکند)
نکته : برای انتخاب یک روش و متد خوب فاکتور های لازم را مثل : هدف پروژه , نوع پروژه , نوع کاربرانتان , بودجه ای که دارید , وقتی که در آن لحظه برای اینکار دارید و… که بسته به نیاز و کار خودتان هست .
بفهمید
فهمیدن کاربر قلب طراحی است , بدون فهمیدن کاربران و بدون فهمیدن احساسات و تجربه های آن ها طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری عملا یک کار بی فایده است .
Tim Brown, CEO of the innovation and design firm IDEO
کلام آخر
یکی از مهم ترین و بولد ترین مباحث در تجربه کاربری تست کردن و تحقیقات درمورد کاربران سایت است که اگر نادیده گرفته شود ممکن است خط تلفن پشتیبانی شما مدام زنگ بخورد و کاربران از شما کمک بخواهند .چون شما تجربه کاربری خوبی ندارید و کاربران در استفاده از محصول به مشکل بر خورده اند . پس یکی از فاکتور های مهم تجربه کاربری تحقیقات بر روی کاربر و تست کردن است .