چهار ژنِ تأثیرگذار در سطوح کلسترول بد شناسایی‌شد

Four Genes Identified That Influence Levels of 'Bad' Cholesterol

گروهی از دانشمندان مؤسّسه‌ی Texas Biomedical Research در بابون‌ها (نوعی میمون) چهار ژنی را که در سطوح LDL (کلسترول بد) تأثیرگذار است، شناسایی‌کردند. این یافته می‌تواند راهنمایی برای ساخت داروهایی جدید برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی باشد.

Laura Cox می‌گوید:«یافته‌های ما پراهمّیّت است، چون روش‌های جدیدی را در ساخت داروهایی جدید برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در انسان آشکارمی‌کند. چون این ژن‌ها در گذشته مرتبط با سرطان شناخته‌شده‌‌بودند، ممکن است سرطان و بیماری‌های قلبی عوامل ژنتیکی مشترکی داشته‌باشند.»

این دانشمندان یک کلنی از ۱۵۰۰ بابون را زیرنظرگرفتند تا سه نیم‌هم‌نیا (دارای یک والد مشترک) با سطح پایین LDL و سه نیم‌هم‌نیا با سطح بالای LDL بیابند. این بابون‌ها به مدت ۷ هفته با رژیم غذایی سرشار از کلسترول و چربی تغذیه‌شده‌بودند. سپس با به‌‌کارگیری تکنولوژی آرایه‌ی ژنی و توالی‌یاب‌های پرتوان، دریافتند که چهار ژن (با نام‌های TENC1، ERBB3، ACVR1B و DGKA) بر سطح LDL بدن تأثیر می‌گذارند.

به طرز شگفت‌انگیزی این ژن‌ها در قسمتی از مسیرهای پیام‌رسانی سلولی نقش‌دارند که در بقای سلولی مهم‌ است و شکست این مسیرها می‌تواند منجر به برخی از سرطان‌ها شود.

همان‌طورکه همه می‌دانند، سطح بالای LDL منجر به بیماری‌های قلبی می‌شود. با وجود تلاش‌های زیادی که برای مقابله با آن در ۲۵ سال اخیر شده‌ است، هنوز بیماری‌های قلبی نقش برجسته‌ای در مرگ‌ومیر انسان‌ها دارد و در ایالات متّحده یک مرگ از هر چهار مرگ مربوط به این بیماری‌هاست.

بیماری قلبی، بیماری پیچیده‌ای است که نتیجه‌ی برهم‌کنش ژن و محیط (به ویژه عادت غذایی) است.  برای درک تفاوت سطوح LDL و در نتیجه تفاوت احتمال ابتلا به بیماری قلبی در انسان‌ها، باید فاکتورهای ژنتیکی بررسی‌شود.

امّا انجام این تحقیقات در انسان دشوار است، چون کنترل تغذیه انسان در طول تحقیق تقریباً ناممکن است. در نتیجه دانشمندان Texas Biomed بر روی بابون‌ها که در در فیزیولوژی و ژنتیک مشابه انسان‌اند، تحقیق‌می‌کنند.

همچنین این تحقیقات روشن‌می‌کند که شناسایی تعداد زیادی از ژن‌های تأثیرگذار در بیماری‌های قلبی برای یافتن شیوه‌ی درمانی کارآمد لازم است. برای مثال ممکن است به یک‌باره لازم باشد تا چندین ژن را هدف قراردهیم.

Cox گفت:«گام بعدی در این پژوهش این است که دریابیم مکانیسم دقیق این ژن‌ها در تأثیر بر سطوح LDL چیست تا هدف‌های خاصّی را در شیوه‌ی درمانی جدید دنبال‌کنیم. این اطّلاعات ممکن است تا دو سال دیگر آماده شود.»

بن‌مایه

دیدگاه خود را بیان کنید