روش جدیدی برای درمان بیماری آلزایمر کشف شد

Treatment to Prevent Alzheimer's Disease Moves a Step Closer

پژوهش‌ها نشان‌می‌دهد، ممکن است در چندین سال آینده داروهایی به بازار بیاید که از مراحل اولیّه‌ی آلزایمر از پیشرفت آن پیشگیری‌کند.

بیماری آلزایمر یکی از رایج‌ترین شکل‌های زوال عقل در انسان‌هاست که درحال حاضر ۸۲۰۰۰۰ نفر را در انگلستان تحت تأثیر قرارمی‌دهد. یک‌سوم افراد بالای ۶۵ سال در اثر این بیماری جان خود را ازدست‌می‌دهند.

آلزایمر زمانی آغاز‌می‌شود که پروتئین‌هایی به نام آمیلوئیدبتا (Aβ) در مغز تشکیل پلاک‌های متراکمی بدهند که این فرایند سبب آسیب به نورون‌ها، ضعف حافظه و گیجی می‌شود.

پروفسور David Allsop و دکتر Mark Taylor در دانشگاه Lancaster با موفقیّت دارویی تولیدکردند که می‌تواند تعداد این پلاک‌ها را در قسمتی از مغز که مربوط به حافظه ‌است، تا یک‌سوم کاهش‌دهد. این دارو بر روی موش‌هایی تراریخته (که دارای دو ژن جهش‌یافته‌ی مرتبط با بیماری آلزایمر بوده‌اند) آزمایش شد و در پیشرفت این بیماری تغییرات قابل ملاحظه‌ای ایجادشد. این دارو طرّاحی شده‌است تا از سدّ خونی-مغزی بگذرد و از تجمّع پلاک‌های Aβ جلوگیری‌نماید.

پروفسور Allsop می‌گوید:«نتایج تحقیقات خرسندکننده‌است. تعداد این پلاک‌های مغزی به یک‌سوم می‌رسد و اگر دوز بالاتری مصرف شود، می‌تواند نتایج بهتری هم داشته باشد. ما هنوز نمی‌دانیم بهترین دوز مصرف چیست.»

باید بر روی این دارو تحقیقات کافی انجام گیرد تا مطمئن شد که  برای انسان خطر جدّی ایجادنمی‌کند. اگر چنین بود، می توان این دارو را برای افرادی که دارای علائم خفیفی از ضعف حافظه هستند، تجویزنمود تا از پیشرفت آلزایمر جلوگیری شود.

بن‌مایه

یک دیدگاه برای ”روش جدیدی برای درمان بیماری آلزایمر کشف شد

دیدگاه خود را بیان کنید