مکمل و داروهای بدنسازی

برنامه دارویی خشک کردن بدنسازان حرفه ای

وقتی صحبت از خشک کردن بدن یک بدنساز حرفه ای می‌کنیم، منظور‌مان پوشیدن یک تی‌شرت و بازو‌های قلمبه نیست! صحبت از بدنی بیش از حد عضلانی و در عین حال، به شدت خشک است!

این فرایند، نیازمند مقدار زیادی داروهاست تا بتواند این توده عضلانی را حمایت و هم‌زمان، چربی بدن را در کم‌ترین میزان نگاه دارد!

البته، هیچ کدام از این داروها، اگر این بدنسازان یک رژیم غذایی و برنامه تمرینی مناسب نداشته باشند، به کار نمی‌آید. اگر هر کدام از این ۳ بخش را کمی شل بگیرند، مهم نیست چقدر دارو مصرف کنند، موفق نخواهند شد.

آماده شدن برای رقابت‌هایی مثل: مستر المپیا، مستلزم زجر کشیدن‌های بسیار است! خستگی و گرسنگی زیادی را تجربه می‌کنید. در یک جمله: زندگی بر شما جهنم می‌شود و از خودتان خواهید پرسید: برای چه این بلاها را سر خودم می‌آورم؟!

نکته مهم:

این مطلب را در مورد استروئید از دست ندهید:

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇

راهنمای مقدماتی استفاده از استروئید در بدنسازی

کاهش بسیار زیاد کالری، انجام زیاد حرکات کاردیو و مواجه با عوارض جانبی داروها، هر چیزی هست به جز یک تجربه خوشایند!

کاری است بسیار خسته کننده و دردناک! هر کسی، توانایی تحمل خوردن یک نوع ماده غذایی را وعده پس از وعده، در طی روز ندارد.

از طرف دیگر، وقتی به زمان رقابت نزدیک می‌شوید، اوضاع روزانه تغییر می‌کند. هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، خطوط بیشتری را روی بدن می‌بینید و کم‌کم این احساس برای شما، اعتیاد‌آور می‌شود.

هر چه به آخر هفته نزدیک‌تر می‌شوید، بد اخلاق‌تر می‌شوید و احساس گرسنگی بیشتر می‌شود.

هر چقدر پیشرفت خود را بیشتر می‌بینید، حس شکست‌ناپذیری سراغ‌تان می‌آید.

در حقیقت، باید هم این حس را داشته باشید. برخلاف چیزی که بدن‌تان می‌خواهد، هم‌زمان هم عضله درست می‌کنید، چربی می‌سوزانید و پیروز این نبرد می‌شوید. جلوی گرسنگی، خستگی، درد عضلانی و موانع ذهنی خود می‌ایستید و در عین حال، پیروز هم می‌‌شوید. (حفظ عضله و چربی سوزی هم زمان)

همین‌طور که به فازهای آخر رژیم می‌رسید، متوجه می‌شوید یک اتفاق خاص در ذهن و بدن‌تان افتاده است. یاد می‌گیرید که درد را بپذیرید. اگر خوش شانس باشید، حتی از درد لذت می‌برید.

  • زجر بکش و پیروز شو

متاسفانه جمله “هر چقدر بیشتر زجر بکشید، بهتر به نظر می‌آیید” حقیقت دارد! مخصوصاً اگر قصد حضور در رقابت های سطح بالای بدنسازی را داشته باشید.

هیچ رقابتی برای یک بدنساز حرفه‌ای، آسان نخواهد بود.

نمونه داروهای مصرفی برای خشک کردن بدن

در دوران کنونی، یک بدنساز باید بدنی عضلانی‌تر، خشک‌تر و آماده‌تر داشته باشد. کارهایی که برای رسیدن به این شرایط باید انجام داد، هر روز پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شوند. در این بین، داوران هم دنبال بدن‌های دیوانه‌وار هستند!

در گذشته، نهایتاً از یک داروی ضد استروژن استفاده می‌کردند. امروزه، ۲-۳ دارو و حتی بیشتر را در یک دوره استفاده می‌کنند. داروهای خواب و آرام کننده عضلات، به وفور استفاده می‌شوند. این روش‌ها را توصیه نمی‌کنم اما وجودشان را نمی‌شود انکار کرد.

این یک نمونه از داروهایی است که یک بدنساز حرفه‌ای قبل از مسابقات استفاده می‌کند:

  • ترنبولون استات روزی ۱۰۰ میلی‌گرم
  • تستوسترون پروپیونات روزی ۱۰۰ میلی‌گرم
  • مسترون پروپیونات روزی ۱۰۰ میلی‌گرم
  • وینسترول آناوار روزی ۵۰ میلی‌گرم برای ۶ هفته
  • هورمون رشد ۴ واحد اول صبح، ۴۵ دقیقه قبل از خواب
  • کلنبوترول ۲۰ میکروگرم، کم‌کم مقدار بیشتر می‌شود.

در دوره خشک کردن، این بدنسازان موارد زیر را دوباره تنظیم می‌کنند:

رژیم غذایی: مقدار درشت مغذی‌ها را دوباره تعدیل می‌کنند. در عین حال، مقدار کالری، دست نخورده باقی می‌ماند. کاهش کالری را فقط از طریق کربوهیدرات دنبال می‌کنند.

کاردیو: کاهش یا افزایش کاردیو با توجه به شرایط کنونی چربی سوزی صورت خواهد گرفت.

چرخه ها: به عنوان مثال: در یک چرخه ۸ هفته‌ای نزدیک به مسابقه، داروها را در بازه‌های کوتاه‌تر تغییر می‌دهند و مقدار چربی‌سوزهایی مثل: T3 و کلنبوترول را افزایش می‌دهند.

بعد از ۴-۶ هفته، مقادیر داروهای ضد استروژن را افزایش می‌دهند. ۴-۶ روز مانده به مسابقات، هرگونه دارویی را که سبب افزایش ذخیره سازی آب شود حذف می‌کنند.

هر کدام از این عوامل، روی یکدیگر نیز اثر می‌کنند. همه چیز اینجا به زمان‌بندی و هدف بدنساز بستگی دارد. زمان مسابقه نیز روی تغییر زمان مصرف داروها اثر می‌گذارد. وقتی به هفته آخر می‌رسیم، همه چیز بستگی به استراتژی بدنساز دارد.

اگر نیاز است تا گلیکوژن خالی شود و سپس پر شود، در این هفته، بدنساز، چند جلسه تمرینی را انجام می‌دهد تا گلیکوژن را خالی کند.

اما اگر آماده هستید و نیازی به خالی و پر کردن گلیکوژن ندارید، همه چیز را مثل قبل نگه می‌دارید. برای مصرف دارو هم، یک هفته قبل، مصرف را قطع می‌کنید و از داروهای ادرارآور استفاده می‌کنید.

حرف آخر

الگویی که ارائه شد، فقط جهت آشنایی با روندی است که بدنسازان برای قهرمانی در رقابت‌های سطح بالا طی می‌کنند.

این الگو به هیچ وجه، برای شما توصیه نمی‌شود. شمایی که قصد ورود به مستر المپیا ندارید، این نوع رژیم‌ها و دستورالعمل‌ها، کاملاً بیهوده و مضر هستند.

نمی‌خواهم بدنسازانی را که در سطح جهانی رقابت می‌کنند مورد قضاوت قرار دهم. آن‌ها حرفه‌ای هستند و منظور از حرفه‌ای یعنی اینکه: از این راه امرار معاش می‌کنند و ممکن است برای موفقیت در کسب و کارشان، هر کاری بکنند.

این مطلب را با شما در میان گذاشتم تا بدانید: شمایی که قصد دارید یک بدن عضلانی و متناسب بسازید، نیازی به این روش‌ها ندارید. البته، داستان ورزش‌های قهرمانی و حرفه‌ای چیز دیگری است!

شما در مورد این موضوع چه نظری دارید؟

علی رضا ناصری

I'm a fitness nerd & currently I'm blogging for https://tamrino.ir my main passion is creating excellent content for bodybuilding community.

مطالب مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا