بسم رب الشهداء والصدیقین

 

کاربرد جیت کان دو در جنگ های نامتقارن

 

جنگ های نظامی نامتقارن و چریکی، امروزه در دنیا یکی از قوی ترین شیوه های نبرد نظامی می باشند ، ویژگی مهم جنگ های نامتقارن در این است که این شیوه نبرد در زمانی که یکی از طرفین جنگ از لحاظ تسلیحاتی قدرتمند و طرف دیگر ضعیف تر است بسیار خوب جواب می دهد .

یکی از مهم ترین دلایل استقبال جهانی از سبک هایی مثل وینگ چون و جیت کان دو  این است که افرادی که این سبک ها را می آموزند ، بخوبی قادرند در برابر افرادی قوی هیکل تر و  قدرتمند تر از خود مقابله کنند.برای مثال وینگ چون که خود نام یک زن است بخوبی با فیزیک بدنی زنان سازگار است و به همین دلیل است که امروزه بیشتر زنان در دنیا این سبک رزمی را می آموزند .

در بیشتر سبک های سنتی قدرت در مبارزه حرف اول را می زند و به همین دلیل چناچه یکی از طرفین قوی تر باشد پیروز است. اما همانطور که بروس لی می گفت چنانچه یک زن توسط یک مرد قوی هیکل مورد حمله قرار بگیرد توانایی زورآزمایی با او را ندارد ...

اصول سبکی مثل جیت کان دو بر پایه نگرش واقعی به مبارزه می باشد و به همین دلیل چنانچه کسی این سبک را فرا گرفته باشد و توسط مهاجمی قوی تر از خود مورد حمله قرار گیرد دیگر به زورآزمایی با حریف نمی پردازد و با تاکتیک مبارزه صحیح و حمله به نقاط حساس براحتی می تواند از خود دفاع کند.

همچنین در جنگ های نظامی خیلی از اوقات جنگ به درگیری های تن به تن بین نیروهای نظامی طرفین کشیده می شود و   ممکن است نیروهای یک طرف بسیار قوی هیکل و قدرتمند باشند که در اینصورت زورآزمایی با آنها در میدان نبرد اشتباهی بزرگ است.

نبرد های نظامی تن به تن بسیار با مبارزات خیابانی فرق دارند ، در یک نبرد نظامی تن به تن، قصد طرفین کشتن همدیگر است و طرفین با استفاده از سرنیزه و قنداق سلاح های خود سعی در کشتن همدیگر در کوتاه ترین زمان ممکن دارند و چنانچه سلاح نداشته باشند سعی می کنند با تکنیک های رزمی کشنده همدیگر را در کم ترین زمان از پای در آورند.

نگرش جیت کان دو به مبارزه واقعی نیز به همین صورت است یعنی اولین هدف در مبارزه چشم های حریف  و هدف دوم کشاله ران می باشد و نقاط حساس دیگر به ترتیب اولویت هدف قرار می گیرند .

دریک مبارزه تن به تن نظامی نیز ممکن است حالت درگیری تغییر کند ( مثلا درگیری به خاک کشیده شود ) و از آنجا که جیت کان دو تمام زوایا و حالت های  یک مبارزه را تحت پوشش قرار می دهد در تمامی حالات نبرد های تن به تن کاربرد دارد .

همچنین یکی از اصول مهم جیت کان دو که در نبردهای تن به تن نظامی بسیار اهمیت دارد از پا در آوردن حریف در کم ترین زمان ممکن است.

همانطور که بیان شد اصول جیت کان دو و مخصوصا اصل توانایی غلبه بر حریفان قدرتمند در جنگ های نامتقارن بسیار کاربرد دارد و امروزه جیت کان دو جزو ملزومات آموزشی نیروهای نظامی پیشرفته دنیا ( مثل کماندوهای نیروی دریایی امریکا)  می باشد.

 

 

نویسنده سی هینگ سید مصطفی فتاحی دبیر سبک جیت کان دو استان