مقالات کارگشا

آموزش نورپردازی نما در فتوشاپ (Photoshop)

مقوله نور و روشنایی و نقش آن در صنعت ساختمان چه از بعد فنی و چه از بعد زیبایی بر کسی پوشیده نیست. نقش نور و بالاخص نورپردازی چه در بخش داخلی (Indoor) و چه در بخش بیرونی (Outdoor) از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطلب سعی شده است تا با نگاهی گذرا به این حوزه و ارائه 4 کلیپ ویدیویی از آموزش نورپردازی نما (Facade Lighting) کمکی هر چند اندک به آموزش متخصصین و علاقه مندان به این حوزه گردد.

در بخش داخلی (Indoor) با توجه به طراحی های مدرن و به روز معماران عصر حاضر، شیوه های دکوراسیون داخلی، چیدمان فضاها، متریال به کار رفته، سقف های کاذب با طرح های خاص، استفاده از گیاهان و فضای سبز و … می توان گفت داشتن دانش فنی بالا در مورد انواع چراغ ها، لامپ ها، شکل آن ها، رنگ نور و … و انتخاب مناسب هر یک از این آیتم ها در راستای دیده شدن طراحی داخلی و تأمین نور مطلوب و استاندارد برای مالکان و ساکنین ساختمان ها از الزامات حوزه نور، روشنایی و نورپردازی یا بهتر می توان گفت نورآرایی می باشد.

طراحی روشنایی داخلی

در بخش بیرونی (Outdoor) نیز با توجه به سبک های مختلف طراحی نمای ساختمان ها (کلاسیک، مدرن، شیشه ای و …)، طراحی فضاهای باز مانند حیاط، آبنما، روف گاردن، استخر، فضای سبز پیرامونی و … و تنوعی که در آن ها وجود دارد دغدغه های نامبرده شده وجود دارد، در کنار اینکه بحث نوع نصب و درجه حفاظتی تجهیزات در مقابل رطوبت و گرد و غبار نیز در مورد این فضاها باید در نظر گرفته شود.

پیشنهاد ویژهنمای ساختمان، اجرای انواع نماها با نقشه‌ها و هزینه‌ها

طراحی روشنایی بیرونی

در نهایت با توجه به موارد فوق الذکر و تنوع بیان شده در هر دو بخش داخلی و بیرونی معماری ساختمان ها و بالطبع حوزه نور که بر مبنای این تنوع چاره ای جز تبعیت و ایجاد نورها و چراغ های متناسب و در خور آن را ندارد هر کارفرما و بهره برداری نیاز به این دارد که قبل از انتخاب نور و چراغ بتواند از اینکه طرح نور انتخابی جوابگوی نیازهای او از بعد فنی، زیبایی و … می باشد اطمینان حاصل نماید.

در این راستا نیاز به یک طراح و متخصص نور که آشنا به تمامی مباحث فوق در حوزه نور و حتی معماری و نرم افزارهای تخصصی این حوزه می باشد همواره وجود دارد تا این دغدغه را برطرف نماید.

معمولاً طراحان حوزه نور از نرم افزارهای تخصصی مانند Dialux، Calculux، Relux و … و آرشیتکت ها عموماً از نرم افزار 3Dmax استفاده می نمایند، اما چیزی که جالب است و ممکن است خیلی از افراد درگیر در این حوزه به آن واقف نباشند طراحی نور با نرم افزاری مانند Photoshop می باشد.

طراحی روشنایی با 3Dmax

همانطور که می دانید نرم افزار Photoshop یک نرم افزار ویرایشگر قوی برای ویرایش تصاویر به صورت حرفه ای و با امکاناتی بی نظیر می باشد. در راستای کاهش زمان و عدم درگیر شدن با پیچیدگی برخی نرم افزارهای حوزه نور، و تا جایی که البته مقدور باشد می توان از ویرایش و قرار دادن منبع نور و اثر آن بر روی تصاویر فضای مورد نظر استفاده نمود.

ویدیوهای آموزشی حاضر و سایر ویدیوهای آینده در بخش آموزش در همین راستا و کمک به آموزش مهندسین و معماران علاقه مند به این حوزه قرار داده شده است. باشد که کمکی هر چند اندک به تربیت متخصصین و علاقه مندان به این حوزه گردد.

در این سری از ویدیو ها سعی شده است از منابع معتبر و متخصصین برتر این حوزه استفاده گردد که خانم Nelca Roco پدید آوردنده بخشی از آن ها می باشد.

ترفندهای نورپردازی نما با نرم افزار Photoshop – خط نور

در ویدیو زیر با عنوان " ترفندهای نورپردازی نما با نرم افزار Photoshop – خط نور " به موضوع نحوه ایجاد یک خط نور (Line of Light) بر روی نما با استفاده از نرم افزار Photoshop پرداخته شده است و نوع ابزار انتخابی و افکت هایی که لازم است تا طراحی نور انتخابی هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک باشد و طبیعی به نظر برسد توضیح داده می شود.

 

ترفندهای نورپردازی نما با نرم افزار Photoshop – نور مخفی

در ویدیو زیر با عنوان " ترفندهای نورپردازی نما با نرم افزار Photoshop – نور مخفی " به موضوع نحوه ایجاد نور مخفی (Cove Light) بر روی نما با استفاده از نرم افزار Photoshop پرداخته شده است و نوع ابزار انتخابی و افکت هایی که لازم است تا طراحی نور انتخابی هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک باشد و طبیعی به نظر برسد توضیح داده می شود.

 

 

ترفندهای نورپردازی نما با نرم افزار Wall Washer – Photoshop

در ویدیو زیر با عنوان " ترفندهای نورپردازی نما با نرم افزار Wall Washer – Photoshop " به موضوع نحوه شبیه سازی نورهای حاصل از چراغ های خطی دفنی در نما و کنار دیواره ها نما (Wall Washer یا Wall Grazing) با استفاده از نرم افزار Photoshop پرداخته شده است و نوع ابزار انتخابی و افکت هایی که لازم است تا طراحی نور انتخابی هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک باشد و طبیعی به نظر برسد توضیح داده می شود.

 

 

ترفندهای نورپردازی نما با نرم افزار Photoshop – نمای شیشه ای

در ویدیو زیر با عنوان " ترفندهای نورپردازی نما با نرم افزار Photoshop – نمای شیشه ای " به موضوع نحوه نورپردازی بر روی نماهای شیشه ای (Glass Facade) و ایجاد پخش نور بر روی نما با استفاده از نرم افزار Photoshop پرداخته شده است و نوع ابزار انتخابی و افکت هایی که لازم است تا طراحی نور انتخابی هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک باشد و طبیعی به نظر برسد توضیح داده می شود.

 

 

منبع ویدیوها: سایت www.nrocolightingdesign.com

دپارتمان تأسیسات الکتریکی سامانه جامع صنعت ساختمان – کارگشا

سایر مطالب منتخب در حوزه نور را در آینده دنبال و ما را با نظرات ارزشمند خویش همراهی نمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا