گزارش من | جک اسپاروو هایی که با کلاشینکف دزدی می کنند! :: Pasta Blog

Pasta Blog

The title of your home page
Pasta Blog
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان

گزارش من | جک اسپاروو هایی که با کلاشینکف دزدی می کنند!

Dr.Qasedian | چهارشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۲، ۰۸:۴۰ ب.ظ

    


        چند روز پیش نقدی از فیلم جدید تام هنکس, کاپیتان فیلیپس, رو روی بلاگ قرار دادم که اگه سری به مطلب زده باشید می دونید که تام هنکس در آخرین ایفای نقشش, کاپیتان کشتی باربری شده است که مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفته و ... .  به همین بهانه, گفتم بد نیست تا کمی بیشتر درباره دزدان دریایی بدانیم.

 

         مطمئنا خیلی از شما ها با مجموعه فیلم های دزدان دریایی کارائیب   آشنایی دارید و همچنین شخصیت کاپیتان جک اسپاروو هم میشناسید, ولی آیا در دنیای خارج از پرده های نقره ای هم دزدان دریایی به اندازه کارگران عرشه مروارید سیاه, دوست داشتنی اند؟ با ادامه مطلب همراه باشید تا مختصری از تاریخچه دزدان دریایی رو با هم, مطالعه کنیم.



        اگه بخواهیم تا تعریفی ساده از دزدان دریایی داشته باشیم :دزدان دریایی یا ملوانان آزاد به کسانی گفته می‌شود که به دزدی از کشتیها روی آورده‌اند, بهترین تعریف است, حتما با خود می گویید که نه بابا! چشم بسته غیب نگی! ولی به همین راحتی ها هم نیست. اول از همه باید بدانیم که اصولا چند نوع دزد دریایی داریم؟


  • دزدان دریایی باستانی :

    اطلاعات زیادی را نتونستم پیدا کنم, ولی کلا به دوران یونان باستان و وایکینگ ها مربوط می شوند.( که سریال وایکینگ ها هم بی ربط به این موضوع نیست.)


  • دزدان دریایی کلاسیک :

    اون ذهنیتی که ما از دزدان دریایی داریم و بیشتر در فیلم ها و کارتون ها می بینیم, همین دزدان دریایی کلاسیک اند, این موج جدید دزدی از زمانی شروع شد که استعمار گران شروع به تاراج غنایم آمریکای تازه کشف شده کردند و افرادی در این بین برای سود بیشتر دست به دزدی دریایی زدند. جالب است که بدانین این قانون شکنان, خود قوانین معینی داشته اند و خارج از اون قوانین, هرگز!


  • دزدان دریایی امروزی :
    و اما دزدان دریایی که کمتر در زندگی روزمره با نام و تصویر اونها مواجه می شویم, دزدان دریایی امروزی هستند از فقر کشور های استوایی, جان گرفته اند و ادامه راه دزدان دریایی اروپایی رو گرفته اند. و البته سومالیایی ها در این راه از بقیه رقبای خود پیشی چشم گیری داشته اند.




  • پرچم :


     قطعا معروف ترین و اصلی ترین پرچم دزدان دریایی, پرچم معروف جمجمه و دو استخوان است که در ابتدای متن اون رو دیدید,  اما تنها به این یکی ختم نمیشود, چندین پرچم دیگر دیگر هم بودند که هر منطقه ای پرچم متفاوتی داشته و حتی کاپیتان های پر آوازه پرچم های اختصاصی داشته اند که می توانم کاپیتان جک رکهم (Captain John Rackham) از نمونه این کاپیتان هاست که پرچم اش را در تصویر زیر شاهد می باشید.


جَک رَکهَم با نام اصلی ناخدا جان رکهم  معروف به جک چلواری  یک ناخدای معروف دزدان دریایی انگلیسی در سده ۱۸ میلادی بود. لقب چِلواری را به خاطر این به او داده‌اند که همیشه لباس‌هایی از جنس چلوار می‌پوشید. دو نفر از مشهورترین زنان دزد دریایی یعنی آن بونی و مری رد جزو خدمه جک چلواری بودند.




شما میتوانید پرچم های بیشتری رو در اینجا ببینید.


  • چشم بند دزدان دریایی!

      بر اساس نظریه یک دانشمند مسائل دیداری، دزدان دریایی برای پوشاندن چشم‌های معیوب‌شان چشم‌بند نمی‌زدند، از آنجا که آنها مجبور بودند به دفعات زیاد بالا و زیر عرشه کشتی بروند و به سرعت هر دو گروه افراد بالا و زیر عرشه را رهبری کنند، مجبور بودند، دید خوبی داشته باشند.

     روی عرشه، صحنه در زیر درخشش نور آفتاب بسیار روشن بود و در زیر عرشه، تاریکی شدیدی حکمفرما بود. وقتی فرد از محیط تاریکی وارد محیط روشن می‌شود، چشم‌هایش به سرعت با نور زیاد تطابق پیدا می‌کند، اما وقتی عکس قضیه اتفاق می‌افتد، مدت زیادی طول می‌کشد تا چشم‌های فرد به تاریکی عادت کنند. این چند دقیقه زمان لازم برای تطابق برای تاریکی برای دزدان دریایی گاهی در حکم مرگ و زندگی بود، اما بستن یک چشم باعث باعث می‌شد، آنها به مجرد رفتن به محیط تاریکی با برداشتن چشم‌بند بتوانند، خیلی زودتر در تاریکی ببینند.


  • دزدان دریایی و ایران!


     حتما فکر می کنید که دزدان دریایی فقط در اروپا هستند و حتی بعضی ها هم فکر می کنند که فقط در کارائیب اند! اما نه, چه جایی بهتر از خلیج فارس؟    خلیج فارس یکی از پر رفت و آمد ترین مناطق کشتیرانی است و در این بین کشتی های تجاری زیادی هستند. پس چه بهتر از این برای دزدان؟ و البته نیروی دریایی ایران که برای ایجاد امنیت در محل حضور دارد. ولی یک جمله ی معروف است که :« دزد همیشه یک قدم از پلیس جلوتر ست.»


     سردار علی محمد سلامی، فرمانده دریابانی ناجا  در مصاحبه با ایسنا درباره حضور دزدان دریایی درباره حضور دزدان دریایی در آب های ایران گفت:


:تقریبا تا پیش از سال 89 می‌توان گفت که دزدان دریایی در قسمت‌هایی از خلیج‌فارس و نقاط دیگر از آب‌های سرزمینی ایران حضور داشتند.
وی درباره ملیت این افراد نیز گفت: گرچه عمده آنان ایرانی نبودند، اما تا پیش از این سال برخی از ایرانیان نیز در رسیدن به اهدافشان با این افراد همکاری می‌کردند. 
فرمانده دریابانی ناجا افزود: پس از آن با اقدامات انجام شده از سوی دریابانی ناجا و سپاه و ارتش، شمار دزدان دریایی رو به کاهش رفت. به طوری که در سال 87، 12 مورد، در سال 88، هفت مورد و در سال 89 تنها چهار مورد با دزدان دریایی در آب‌های جنوب کشور برخورد شد. 
وی با بیان اینکه در سال 90 و 91 مورد دستگیری دزدان دریایی وجود نداشت، گفت: در سال 90 یک مورد از دزدان دریایی قصد نزدیک‌ شدن به یک شناور را داشتند که با آلارم آن روبرو شده و فرار کردند.




منابع:
ویکی پدیا انگلیسی
thepiratesrealm.com
ایسنا
یک پزشک
ویکی پدیا فارسی

logo



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">