شنبه 15 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 15 توسط 5 نفر)

اصول مصاحبه کاری برای خجالتی ها + عکس

افرادی که آشنایی در بخش خصوصی یا دولتی ندارند باید به راه‌های دیگری برای یافتن شغل متوسل شوند که یکی از آنها مصاحبه‌های شغلی است. برخورد اولیه در مصاحبه‌های شغلی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و برای آنهایی که خجالتی هستند، تاثیرگذاری در نخستین دیدار تا حد زیادی مشکل است. با این حال اگر شما آشنایی در جایی ندارید و خجالتی هم هستید، برای یافتن شغل چاره‌ای ندارید جز اینکه در مصاحبه شغلی بهتر رفتار کنید.

peopleمعمولا افراد کم‌رو و خجالتی در روابط اجتماعی و ارتباط برقرار‌کردن با دوستان و اقوام به ویژه افراد غریبه، دچار اضطراب می‌شوند و همین اضطراب روی شکل ظاهری آنها تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال به هنگام صحبت‌کردن چهره آنها سرخ می‌شود، عرق می‌کنند، ضربان قلب‌شان تند می‌زند، به نظر دستپاچه و نگران هستند، حس خوبی نسبت به اطرافیان ندارند و همیشه نگرانند که دیگران راجع به آنها چگونه فکر می‌کنند بنابراین از ارتباط برقرار‌کردن با اقوام، دوستان و… کناره‌گیری می‌کنند. توصیه‌های زیر به عملکرد بهتر شما در نخستین ملاقات کمک خواهد کرد:

۱ –  زودتر به محل مصاحبه بروید. اگر کمی‌ زودتر، برای مثال نیم ساعت پیش از زمان مصاحبه در محل حاضر شوید، می‌توانید با فضای موجود در شرکت آشنا شده و از محیط اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. همچنین سپری کردن این مدت زمان در محیط شرکت باعث خواهد شد تا استرس‌های اولیه برطرف شده و با آرامش خاطر بیشتری مصاحبه کنید. در این مدت سخن گفتن یکی از کارمندان شرکت نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

people

people

۲ –  موفقیت خود را حتمی ‌بدانید. به گونه‌ای به محل مصاحبه شغلی بروید انگار که شما در آن موفق شده‌اید و اکنون در آنجا مشغول به کار هستید. بدین ترتیب اعتماد به نفس بیشتری می‌یابید و از میزان خجالتی بودن شما کاسته خواهد شد. همچنین هنگامی‌ که وارد اتاق مصاحبه می‌شوید، صاف ایستادن را فراموش نکنید، شانه‌های خود را عقب بدهید، متوازن و با اطمینان راه بروید، دست‌ها را کنار بدن قرار دهید طوری که به نظر بیاید راحت هستید و البته حتما لبخند به لب داشته باشید.

people

people

۳ –  ارتباط چشمی. برای افراد خجالتی، خیره شدن به چشم دیگران عملی دشوار است و به همین خاطر آنها معمولا و به خصوص در مواردی مانند مصاحبه شغلی که با استرس همراه است از ارتباط چشمی ‌با دیگران اجتناب می‌کنند اما اگر آن شغل را می‌خواهید، چاره‌ای نیست باید مستقیم در چشم مصاحبه‌کننده نگاه کنید و از خیره شدن به دیوار یا کف زمین اجتناب کنید.

people

people

۴ –  صاف بنشینید. اگر در شرایطی قرار داشتید که می‌توانستید جای نشستن را انتخاب کنید، صندلی سفت‌تری را برگزینید و از نشستن روی مبل‌های راحتی اجتناب کنید، چرا‌که در آنها فرو می‌روید و آن زمان به نظر می‌آید که بیش از حد راحت نشسته‌اید اما نشستن روی یک صندلی باعث خواهد شد که بتوانید صاف بنشینید و امکان تاثیرگذاری شما بر مصاحبه‌کننده بیشتر می‌شود. همچنین آزادی عمل بیشتری خواهید داشت و در نتیجه می‌توانید بیشتر از «زبان بدن» (Body Language) بهره ببرید.

۵ –  با دستانتان بازی نکنید. افراد خجالتی معمولا در شرایط پر استرس رفتارهایی را انجام می‌دهند که خودشان هم آگاهی چندانی نسبت به آن‌ها ندارند. بیشتر این رفتارهای ناخودآگاه نیز توسط دست انجام می‌شوند پس تلاش کنید تا دستانتان را مهار کنید. خاراندن سر تقریبا به معنی از دست دادن شغل است. اگر کاغذی را باید با خود همراه داشته باشید، آن را در دست نگیرید که دائم تکانش دهید، بلکه بهتر است آن را روی میز قرار دهید.

نکته : بیشتر افراد خجالتی به علت اضطراب و نگرانی که دارند، توانایی‌های خودشان را دست‌کم می‌گیرند و این امر باعث می‌شود تا بیشتر فرصت‌های کاری و موقعیت‌های خوب اجتماعی را از دست بدهند .

 

منبع:

صفاسیتی

جادوی کلمات

 

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

  • سلام آقای مهندس عزیز
    مفید بود ممنون شکلکشکلکشکلک
    شبتون بخیر و اوقاتتون به کام

    پاسخ : فرناز خانم مهربون سلام

    ممنونم از لطف شما

    خواهش می کنم

    شب شما هم بخیر
    دوشنبه زیبا و جذابی داشته باشید

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد