وکیوم کولر گازی

وکیوم کولر گازی


وکیوم کولر گازی به هنگام نصب کولر گازی و یا هنگام تعمیر و سرویس کولر گازی یکی از مهمترین عملیات می باشد که عدم انجام آن می تواند باعث کاهش عملکرد کولر گازی شود. همان طور که نحوه انجام این عمل حائز اهمیت می باشد نحوه انجام صحیح آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد . ( سرویس اسپیلت  و سرویس داکت اسپیلت )

ما در این مقاله آموزش وکیوم کولر گازی را قرار دادیم تا کلیه نکات و مراحل را هنگام وکیوم انجام دهید تا مشکلی در عملکرد کولر گازی ایجاد نشود. شما می توانید این کار و درصورت نیاز تعمیر چیلر ، تعمیر مینی چیلر ، سرویس فن کویل ، سرویس سردخانه و سرویس پکیج خود را به فدک تهویه بسپارد.

وکیوم کولر گازی به چه معنایی است

وکیوم به معنی تخلیه رطوبت و هوای داخل سیستم خنک کننده و ایجاد خلاء جهت تزریق گاز مبرّد می باشد هر چه عمل وکیوم و تخلیه بهتر انجام شود میزان خنک کنندگی دستگاه افزایش یافته و برای سرد کردن مدت زمان کمتری کمپرسور باید کار نماید در نتیجه برق کمتری مصرف و مدت عمر وسیله خنک کننده افزایش می یابد.

چرا باید کولر گازی را وکیوم کنیم؟

دلیل وکیوم کردن کولر گازی گرفتن هوا و رطوبت داخل لوله های کولر گازی میباشد. وکیوم کردن کولر گازی کمک میکند تا هوا و رطوبت احتمالی موجود در داخل لوله ها و کولر گازی گرفته شود تا گازی که داخل کولر گازی زده میشود بصورت خالص باشد و هیچ ناخالصی داخل سیکل وجود نداشته باشد درضمن وجود رطوبت احتمالی داخل سیگل کولر گازی باعث آسیب دیدن جبران ناپذیر کولر گازی میشود.

"<yoastmark

چه زمانی باید وکیوم کولر گازی را انجام داد؟

بهترین زمان انجام وکیوم هنگام نصب و راه اندازی دستگاه می باشد.

اما متأسفانه به دلایلی بعضی از شرکت هایی که  نمایندگی نصب کولرهای گازی را دارند. به این مهم اهمیّت لازم را نداده و نصّابها هم شانه از بار این مسئولیّت خالی نموده. و غالباً کولرهای گازی بدون اینکه وکیوم شوند راه اندازی و تحویل مشتری می گردد. غالب مردم و حتی بعضی از فروشندگان عمده کولرگازی هم هیچ اطلاعی از وکیوم کردن نداشته. و این عدم اطلاع باعث ضرر و زیان به مردم و در کل به اقتصاد کشور می گردد. بويژه که در این شرایط تحریم باید حداکثر استفاده را از امکانات موجود نموده و از اسراف و تبذیر و خرابیها جلوگیری نماییم جدای از اینکه اینگونه سهل انگاری ها حق الناس می آورد و عواقب بدش برای کسانی است که به این موارد اهمیّت نمی دهند.

با توجه به اهمیت زیادی که وکیوم کردن کولرگازی دارد ما این نیاز را احساس کردیم که اگر روزی شما خودتان قصد نصب کولر گازی خود را داشتید عمل وکیوم کولرگازی را هم حتما انجام دهید.

بیشتر بدانید

آموزش شارژ گاز کولر گازی معمولی
نحوه شارژ گاز کولر گازی اینورتر

"آموزش

آموزش وکیوم کولر گازی

وکیوم کولرگازی به دو صورت انجام می شود

روش اول

این روش یک روش قدیمی و مردود است که زیاد توصیه نمی شود . برای این کار از خود مبرد استفاده می شود. در این روش با وصل کردن کپسول مبرد به یک شیر سرویس و باز کردن .آن همزمان سوزنی شیر دیگر را قشار می دهیم .تا فشار گاز مبرد داخل کپسول باعث بیرون رانده شدن هوا از لوله ها و یونیت داخلی شود . شیر سوزنی را تا زمانی نگه می دارید که مبرد از ان خارج شود.

وکیوم کولر گازی

 روش دوم 

در این روش جهت تخلیه دستگاه از پمپ وکیوم کولر گازی استفاده می شود که بهترین روش وکیوم کولرگازی می باشد.

 اول  ابتدا لوله های مسی را به شیر وصل کرده و آنها را سفت میکنیم.

دوم  شیلنک آبی رنگ گیج فشار را به شیر سرویس لوله برگشت کولر گازی وصل میکنیم (لوله کلفت)

سوم آشیلنک زرد رنگ را به دستگاه وکیوم وصل کرده و دستگاه وکیوم را روشن میکنیم.

چهارم شیر آبی رنگ گیج فشار را باز میکنیم.

پنجم جهت وکیوم کردن کامل کولر گازی ، دستگاه وکیوم کولرگازی باید به مدت 45 دقیقه روشن بوده و کار کند.این عمل باعث میشود تا رطوبت و هوای موجود در داخل سیکل کولر گازی کاملا گرفته شود.

 ششم بعد از گذشت 45 دقیقه حال میتوانیم ابتدا شیر آبی رنگ گیج را ببندیم و دستگاه  را خاموش کنیم.

نکته : لازم به ذکر است هنگام اتمام کار وکیوم باید ابتدا شیر آبی رنگ بسته شود بعد دستگاه وکیوم خاموش شود اگر بخواهیم ابتدا وکیوم را خاموش کنیم و بعد شیر را ببندیم احتمال کشیده شدن روغن دستگاه وکیوم به داخل کولر گازی میباش

تذکر : در صورتی که که قصد وکیوم کل دستگاه را داشته باشید روند کار مانند قبل می باشد با این تفاوت که هر دو شیر سرویس باز می باشند.

4/5 - (16 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *