Home / زندگی / چه بگوییم و چه نگوییم
گفتگوی درون
گفتگو

چه بگوییم و چه نگوییم

همه ما با خودمان صحبت می کنیم و این صحبت ها در واقع همان افکار مثبت یا منفی است که گاهی آن را با صدای بلند و گاه در ذهن خود می گوییم.

اگر حرف های ما با خودمان مثبت باشد، موجب آرامش بیشتر و کنترل استرس می‌شود، اما اگر منفی باشد موجب تشدید استرس می‌شود.

به گفته روانشناسان این گفتگوها بازتاب حالات عاطفی ما هستند و اعتمادبه‌نفس، دیدگاه، انرژی، عملکرد و ارتباط با دیگران را تحت تاثیر قرار می دهند. پس بهتر است با به کار بردن روش های زیر گفتگوهای درونی منفی خود را به مثبت تبدیل کرده و از نتایج خوب آن بهره مند شویم.

به‌جای تمرکز روی مشکل، به راه‌حل فکر کنید. هر مشکلی راه‌حلی دارد. از خود بپرسید: چطور می توانم این وضع را تغییر دهم؟

این جمله را که هر اتفاق بدی یک فاجعه است را به کار نبرید. واقع بین باشید و از ترساندن خود دست بردارید، پس بهتر است بگویید: بله ممکن است به دلیل اشتباهات کوچک، اتفاق بدی بیفتد اما فاجعه ای در کار نیست.

با تصویر سازی ذهنی پیشاپیش در مورد خود و دیگران، فرصت شناخت افرادی را که در ذهن خود کلیشه کرده اید، از دست ندهید. بهتر است با خود بگویید: همه ما انسان‌هایی هستیم با شخصیت های منحصر به فرد، هر کدام از ما نقاط ضعف و قوتی داریم.

همه بایدها، پیش فرض قوانین و استاندارهای رفتاری هستند که وجود واقعی ندارند. مثلاً شما ملزم به رعایت قوانین رانندگی هستید اما در هوش شما باید وجود ندارد. پس به خود بگویید: من باید باهوش تر از این باشم که هستم.

همیشه، هرگز و هیچ کلماتی کلماتی مبالغه آمیز برای نشان دادن واقعیت هستند. پس نگویید: من همیشه زیادی غذا می خورم، بنابراین هرگز لاغر نخواهم شد. بهتر است بگویید: من اغلب بیش از حد غذا می خورم اما می توانم این عادت را تغییر دهم.

سعی کنید در زندگی واقعیت را با سیاه‌وسفید دیدن تحریف نکنید. فکر نکنید که تلاش شما باید یا به شکست کامل تبدیل شود یا به پیروزی کامل. ممکن است بگویید: یا با ورزش کردن تا روز جمعه دو کیلو لاغر می‌کنم یا اینکه اصلاً ورزش را کنار می‌گذارم. به‌جای آن بگویید: من می‌خواهم با ورزش کردن تا روز جمعه دو کیلو لاغر شوم. حتی اگر یک کیلو هم لاغر شوم نشان می‌دهد که ورزش مفید بوده است. اگر هم همان وزن ماندم با رژیم غذایی و ورزش سعی می‌کنم خود را لاغر کنم.

برچسب‌های منفی ابزارهایی هستند که اعتمادبه‌نفس را کم می‌کنند. مثلاً وقتی به خود می‌گویید: من احمق هستم، این تبدیل به بخشی از هویت شما می‌شود و موجب می‌شود از خود متنفر شوید. به یاد بیاورید که اشخاص تنها مجموعه‌ای از نقایص و اشتباهات نیستند، ممکن است رفتار شما بعضی مواقع اشتباه باشد، اما این به معنای حماقت نیستم پس بگویید هر انسانی ممکن است اشتباه کند و من هم مثل همه انسان‌ها هستم.

وقتی کسی به شما راه‌حل مناسب و ممکن ارائه می‌دهد، سعی کنید به آن گوش دهید و بپذیرید، نه این‌که بگویید بله اما … و هزاران دلیل بیاورید. منبع: مجله موفقیت شماره ۱۸۳
[newsletter_signup_form id=3]

یک نظر

  1. مقاله مفیدی بود اما عنوان این مقاله خیلی بیشتر از این جا برای بحث داشت و مطلب یک کوتاه بود
    با تشکر

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.