مقالات کارگشا

اجرای سقف بتنی، دال یکطرفه یا تیرچه بلوک

سقف های تیرچه بلوک متداول ترین نوع پوشش سقف در کشور می باشند. در این سیستم، وزن ناشی از بار مرده و بار زنده سقف توسط تیرچه ها به پل های بتنی باربر (پوترها) وارد می شود. قبل از اجرای سقف باید نقشه های اجرایی را مطالعه کرد.

نکات اجرایی سقف تیرچه بلوک

  • اتصالات اصلی در اسکلت های بتنی، گیردار طراحی می شوند و بر همین اساس در ناحیه نزدیک تکیه گاه ها فاصله خاموت ها در پل ها و ستونها به حداقل خود می رسند، در نتیجه کنترل فاصله خاموت ها در ستونها و پلها (اعضای کششی و فشاری) ضروری می باشد.
  • باید توجه داشت در طبقات آخر آرماتورهای بیرون زده از ستون ها، مطابق مبحث نهم مقررات ملی باید قبل از بتن ریزی ستون ها به سمت داخل پوترها خم شوند و به تعبیری قبل از نصب آرماتور ستونهای آخر آنها را خم کنند و خم شده آنها را نصب نمایند.

سقف تیرچه بلوک

  • چیدمان آرماتور پوترها در تکیه گاه ها طوری باشد که در چیدمان میلگردهای اصلی و تقویتی فاصله استاندارد رعایت شده باشد.
  • چنانچه تراکم میلگرد در زیر و بالای پوتر زیاد است، به محاسب طرح موضوع را اطلاع رسانی نموده تا برای آن چاره ای اندیشیده شود. زیرا اگر مقدار آرماتور محاسبه شده باشد، اما هنگام اجرا، بتن نتواند میلگردها را احاطه کند فولاد و بتن نمی توانند پیوندی با هم داشته باشند. زیرا باید امکان پایین رفتن بتن از لابلای میلگردها وجود داشته باشد تا هنگام ویبره شدن بتن، دوغاب سیمان در خلل و فرج فولاد نفوذ کرده و تشکیل یک پیوند منسجم بین بتن و فولاد داده شود.
  • تکیه گاه ها در پوترهای اطراف آسانسور و پاگرد پله ها معمولاً مفصلی در نظر گرفته می شوند و مشخصه مفصلی بودن در پوتر بتنی عدم خم در میلگردهای بالایی پوتر، طوری که میلگردهای اصلی ردیف بالا تا محور مرکزی پوتر بیشتر جلو نمی آیند و بدون خم همانجا قرار می گیرند و نیز فاصله خاموت هااز 15 سانتی متر کمتر نمی شود و فاصله خاموت ها در سرتاسر پوترهای فرعی یکسان است.
  • در دهانه های طویل که مطابق نقشه های اجرایی از تیرچه دوبل استفاده می شود، خیز منفی تیرچه ها بیشتر خواهد بود و نیز لازم بذکر است چنانچه امکان پذیر باشد مجری خیزمنفی در تیرچه ها را هنگام بتن ریزی تیرچه ها در آنها ایجاد کند. یعنی هنگامی که ناودانی های مخصوص بتن ریزی تیرچه در جای خود مستقر و به هم متصل می شوند، خیزمنفی را در آنهاایجاد شود و قبل از بتن زیری، خیز منفی به سمت بالا در تیرچه ها ایجاد شده باشد.
  • در این روش در خرپاهای آماده و میلگردهای تقویتی هیچ خم یا خیزی ایجاد نمی شود و فقط خیز در بتن تیرچه ها رخ می دهد.

سقف تیرچه بلوک

  • در ساختمان های بتنی برای تثبیت دیوارها باید از نصب نبشی ها و سپری های عمودی در داخل آنها استفاده نمود. لذا مطابق نقشه های پیش بینی پلیت های فولادی در بتن جهت نصب نبشی های نگهدارنده دیوارها ضروری است و پلیت های آماده شده قبل از بتن ریزی در جای خود قرار می گیرند.
  • اندازه این پلیت ها معمولاً از مربعات 15×20 و 20×20 سانتی متر تجاوز نمی کند و ضخامت آنها نیز معمولاً از 4 میلی متر بیشتر نیست و نحوه اتصال بولت ها به آنها به این ترتیب است که باید دارای چهار یا دو سوراخ داشته باشند و میلگرد از داخل سوراخ ها عبور کرده و همسطح ورق بصورت دورجوش از زیر و بالا جوش شود و جوش سطح بیرونی پلیت سنگ گرفته و صاف شود تا باعث فاصله بین قالب و پلیت نگردد.
  • استفاده از این روش برای پلیت های زیر و سطوح جانبی بتنی است و برای سطوح بالا پلیت هایی با بولت دنده شده و یا مثل پلیت های پایین، جوش شده و بلافاصله پس از بتن ریزی، ویبره زدن بتن و ماله کشی سطح آن در جای خود نصب می شوند.
  • هنگام آرماتوربندی پوترها باید دقت لازم را در رعایت فاصله بین آرماتورها بعمل آورد تا هنگام بتن ریزی امکان ویبره زدن بتن فراهم گردد و نیز برای ویبره زدن پوترها باید از شیلنگ ویبراتور باریک مخصوص پوتر استفاده کرد و نیز باید دقت لازم را بعمل آورد که سر ویبراتور به کف قالب برخورد نکند.
  • ​​​​​ویبراتور در بتن نگه داشته نشود، با همان سرعتی که قسمت فلزی شیلنگ ویبراتور در بتن فرو می رود با همان سرعت بیرون کشیده شود و با میلگردها نیز برخورد نکند.

سقف تیرچه بلوک

  • اسلامپ بتن رعایت گردد و جهت بالابردن اسلامپ از افزودنی های مجاز استفاده شود و به هیچ عنوان نسبت آب به سیمان تغییری نکند.
  • چنانچه بتن ریزی در هوای گرم انجام می گیرد می توان جهت جلوگیری از ایجاد ترک و پایین آوردن اسلامپ در بتن از الیاف استفاده نمود.
  • هنگام ماله‌کشی سطح بتن، در محیط پیرامونی سقف، آسانسورها، داکت ها و راه‌پله با ایجاد یک لبه 2 تا 3 سانتی‌متری جهت ماندگار شدن آب هنگام عمل‌آوری اقدام نمود، که این عمل خود تأثیر بسزایی در کسب مقاومت هفت‌ روزه بتن دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا