7595_825_225.jpg
  • 7595_825_225.jpg

قانون آیین دادرسی کیفری

۳ نفر

بروزرسانی شده در ۱۴۰۰/۱۰/۶ ۱۹:۰۲:۴۷

قانون آیین دادرسی کیفری درتمام کشورها ونظام های حقوقی سه هدف عمده عادلانه کردن دادرسی ،آسان کردن دادرسی وانسانی کردن دادرسی را دنبال میکند. در این مطلب متن کامل قانون ارائه گردیده است.


رایگان

شرح محصول
راهنما محصول
دیدگاه ها

 مطابق ماده 1 قانون آیین دادرسی کیفری عبارتست از " مجموعه قواعد و مقرراتی که برای کشف جرم، تعقیب متهم، تحقیقات مقدماتی، میانجی‌گری، صلح میان طرفین، نحوه رسیدگی، صدور رأی، طرق عتراض به آرا، سازمان قضاویی، اجرای آرای قضایی، تعیین وظایف و اختیارات مقامات قضایی و ضابطان دادگستری و رعایت حقوق متهم، بزه‌دیده و جامعه." 

"قانون آیین دادرسی کیفری" مصوب ۱۲۹۰ تا زمان تصویب قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری در سال ۱۳۷۸ در دادگاه های عمومیِ کیفری اعتبار داشت. در سال ۱۳۹۲ قانون آیین دادرسی کیفری جدید تصویب شد که بواسطه نبودن زیرساخت‌های لازم، اجرای آن به اول تیرماه سال ۱۳۹۴ موکول شد و بالاخره با تصویب این قانون، قانون دادرسی کیفری سال ۱۲۹۰ و قانون دادرسی کیفری سال ۱۳۷۸ به کلی نسخ صریح شد و قانون مصوب جدید که البته به صورت آزمایشی تصویب شده بود، در دادسراها و دادگاه های کیفری عمومی و نیز در دادسراها و دادگاه های نظامی اجرایی شد و آیین دادرسی واحدی در امور کیفری در کشور حاکم شد.

توجه به اصول کلی حقوق کیفری نظیراصل برائت وحاکمیت آن وهمچنین توجه به شان وکرامت انسان ها وحیثیت اشخاص وحرمت حریم خصوصی آن ها ازجمله علل اصلی تدوین آیین دادرسی کیفری می باشد .درواقع موضوعات مطروحه مواردی هستند که باید بعنوان اصول حاکم در تدوین تمام مواد رعایت ومد نظر قرار گیرند.

فایل محصول پیوست آخرین مصوبه قانون آیین دادرسی کیفری شامل 699 ماده به صورت فایل PDF و در 169 صفحه تنظیم گردیده است.

 

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید. 

منابع:

دپارتمان قراردادها و امور حقوقی سامانه جامع صنعت ساختمان.