مقالات کارگشا

راهکارهای تأمین برق سیار (پست های برق قابل حمل)

راهکارهای سریع و قابل انعطاف برای اتصال به شبکه

در سراسر جهان، اپراتورهای شبکه، تولید کنندگان نیروی برق، و صنایع با مصرف انرژی بالا، برای تأمین منابع قابل اطمینان برای مشتریان یا فرآیندهای خود از راهکارهای مختلفی استفاده می کنند. با وجود زمان بندی دقیق در ساخت و ساز و زمانبر بودن و نیز وجود موارد احتمالی مانند بلایای طبیعی یا محدودیت های عملیاتی، تقاضای برق باید در زمانی کوتاه بدون وقفه و تأخیر در وصل برآورده شود.

راهکارهای تأمین برق سیار یا قابل حمل( Portable Power Solutions)، امکان ایجاد یک اتصال امن و مطمئن را به شبکه میسر می سازند تا بتوانند مناسب محیط های متقاضی تأمین برق در هر زمان و هر مکانی باشند. راهکارهای سیار تأمین برق شامل یک پست برق قابل اتصال و جدایی به/از شبکه ولتاژ بالا و متوسط است که به عنوان یک پست برق کامل سیار بر روی یک تریلر یدک کش، پالت یا صفحه فلزی یا درون یک محفظه فشار قوی با نام "E-House" ساخته می گردد.

پست برق سیار

این ماژول ها شامل تمام اجزای ضروری یک پست برق کامل می باشند:

  • ترانسفورماتور قدرت
  • سوییچگیرهای نوع AIS یا GIS
  • قرقره های کابل MV/HV
  • سیستم های حفاظتی، نظارتی و کنترلی
  • منابع تغذیه کمکی AC و DC مورد نیاز

ماژول ها قبل از ارسال، به طور کامل در محل کارخانه مورد تست و آزمایش قرار می گیرند و فقط باید به راحتی در سایت یا محل مورد نیاز به یکدیگر متصل شوند. راهکار های تأمین برق سیار یا قابل حمل(Portable Power Solutions) حداکثر انعطاف پذیری در طراحی و بهره برداری همراه با قابلیت اطمینان عالی و بازگشت بالا در سرمایه گذاری اولیه را با خود به همراه دارند.

مزایای این سیستم عبارتند از:

  • نیاز به فضای محدود
  • مدیریت ارتباطات حداقلی
  • کاهش عملیات اجرایی در محل نصب (بدون کار عمرانی زیاد، مدت زمان کوتاه نصب و راه اندازی)
  • توسعه و جا به جایی آسان
  • مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی و آلودگی
  • دوستدار محیط زیست به لطف ظاهر بصری زیبا و قابل تغییر به دلخواه مشتری و بر چیدن آسان در صورت لزوم

تست پست سیار در کارخانه

مجموعه ای از راهکارهای سیار سفارشی

راهکارهای تأمین برق سیار(Portable Power Solutions) کاملاً از قبل تنظیم شده هستند به این معنا که به عنوان پست های قابل پیاده سازی، نصب و راه اندازی آسان برای اتصال به شبکه اصلی برق از طریق کابل های هوایی یا ایزوله شده شناخته می شوند. این پست های برق در پیکربندی و تنظیمات مختلف برای فراهم آوردن انعطاف پذیری بیشتر در دسترس هستند.

پست های برق بر روی تریلر و Skid-mounted

راهکارهای تأمین برق بر روی تریلر یا Skid-mounted، پست های مدولاری هستند که برای فراهم آوردن نهایت انعطاف پذیری در حین جا به جایی و تغییر موقعیت طراحی شده اند. این نوع پست شامل چندین واحد فشرده برای اتصال در محل سایت شامل: ترانسفورماتور قدرت، سوییچگیرهای HV/MV، کابل های HV/MV، سیستم های کنترلی، ارتباطی، حفاظتی، نظارتی و منابع تغذیه کمکی و … هستند. ابعاد بیرونی تریلر متناسب با محدودیت های حمل و نقل و ابعادی جاده های محلی می باشد. فریم پایه آن برای برای محافظت سوییچگیر(تابلو) از محدودیت های ساختاری در هنگام حمل و نقل بر روی سطوح جاده های سنگلاخی و ناهموار طراحی شده است.

پست برق قابل حمل بر روی تریلر

پست برق سیار بر روی تریلر

پست برق قابل حمل نوع Skid-Mounted

پست برق skid-mounted

پست های برق HV E-House

E-house ها ساختمان های پیش ساخته ای هستند که برای نگهداری و محافظت سیستم های سوییچگیر(تابلوهای برق)، کمکی و ثانویه در یک ساختار واحد طراحی شده اند. این پست ها، می توانند شامل چندین سلول تابلو سوییچگیر برای شکل دادن پیکر بندی های مختلف مانند باسبار تک/دوبل، رینگ ها یا یک و نیم بریکر(کلید قدرت قطع و وصل کننده بار) و … باشند. E-house، عموماً به عنوان یک واحد مستقل از پیش سیم کشی شده و مورد تست قرار گرفته در کارخانه می باشد. بسته به سطح ولتاژ و محدودیت های حمل و نقل، E-house می تواند با یک جرثقیل هوایی یا سقف قابل جا به جایی نصب گردد تا کار تعمیر و نگهداری ساده تر شود.

پست های برق سیارتوجه: موارد نارنجی: مناسب برای طراحی راهکارهای سیار    موارد آبی: توصیه نمی شود.

پست برق قابل حمل نوع HV E-House

پست برق سیار HV E-House

اتصال به شبکه هر کجا و هر زمان که لازم باشد

انعطاف پذیری و پایداری راهکارهای تأمین برق سیار، مزایای کلیدی در زمینه های مختلف کاربردی شامل تولید برق(Power Generation)، توسعه شبکه(Grid Development) و صنایع پر مصرف(Energy Intensive Industries) می باشند.

پست برق سیار متصل به شبکه

اتصال به شبکه متناوب اضطراری

طراحی موبایل راهکارهای تأمین برق سیار به اپراتورهای شبکه کمک می کند تا پس از خرابی و قطعی شبکه و یا برای جلوگیری از اختلال در طول کارهای توسعه یا بازسازی، برق مورد نیاز را مجدد فراهم آورند. راهکارهای تأمین برق سیار می توانند به راحتی از طریق اضافه نمودن واحدهای بیشتر گسترش پیدا کنند و هر جا لازم باشد جا به جا شوند.

نواحی دور افتاده و آلاینده

کارهای معدنی و نفت و گازی اغلب در نواحی ایزوله شده و دور انجام می گردند. بنابراین هزینه های نیروی کار بالا می رود. این عامل باعث عدم کاهش کارهای سایت به حداقل می شود. راهکارهای تأمین برق سیار در پیکربندی نهایی خویش 100% مورد تست و آزمایش قرار گرفته اند. اغلب هیچ کار عمرانی و ساخت و سازی نیاز نیست. پست های برق سیار یا PPS (Portable Power Substations) می توانند با یک محفظه، حفاظت تجهیزات در برابر شرایط آب و هوایی بد و محیط های آلوده را نیز فراهم آورند.

ارسال پست سیار به نواحی دورافتاده

پروژه های سریع

اتصال به شبکه زیرساخت های مهم برق مانند تولید برق یا صنایع پر مصرف اغلب در مسیر بحرانی پروژه قرار دارد. با کمترین تأثیر و نقصانی بر روی کار سایت، راهکارهای تأمین برق سیار اتصال سریعتر به شبکه را فراهم می کنند.

دوستدار محیط زیست

دوستدار محیط زیست بودن یک نگرانی همیشگی است، زمانی که زیرساخت های برق در مجاورت مناطق طبیعی، شهری یا تجاری مورد نیاز هستند. راهکارهای تأمین برق سیار می توانند در محفظه ها یا ساختمان های پیش ساخته ای قرار بگیرند و نمای بیرونی آنها را می توان برای یکپارچگی بصری حداکثری با سایر فضاها به صورت سفارشی آماده کرد. علاوه بر این، آنها می توانند به راحتی برای بازگرداندن سایت به شرایط اولیه خود، در صورت لزوم، برچیده شوند. در نهایت، با ارائه یک راهکار انعطاف پذیر تأمین برق موقت از شبکه HV(فشار قوی یا High Voltage) به جای دیزل ژنراتورها، PPS یا پست های برق سیار می توانند به کاهش میزان انتشار CO2 نیز کمک نمایند.

پست برق دوستدار محیط زیست

بازگشت سرمایه بالا

با کاهش مدیریت ارتباطات و کارهای سایت به حداقل، راهکارهای تأمین برق سیار، صرفه جویی رضایت بخشی در هزینه و زمان همراه با شاخصه ریسک پایین فراهم می آورند.

صرفه جویی در تعمیر و نگهداری شبکه و ارتقاء کارها

با یک راهکار تأمین برق سیار به عنوان یک اتصال به شبکه متناوب جایگزین، کارهای ارتقاء یا بازسازی در پست های موجود می تواند به میزان قابل توجهی سریعتر و روند کار ساده تر شود.

محدود شدن اثرات قطع کامل برق

یک پست سیار یا قابل حمل (Mobile Substation) می تواند به عنوان یک راهکار جانشین شبکه اضطراری آماده به کار باشد. این نوع پست می تواند در عرض چند ساعت در زمان قطعی و خطا در شبکه، حمل و راه اندازی شود. بنابراین اثرات فنی و مالی قطع برق نیز کاهش می یابد.

ساده سازی روند اجرای پروژه

با مجموعه ای جامع و کامل از تجهیزات، ارتباطات از پیش طراحی شده و عملیات اجرایی محدود در سایت، پست های PPS، مسئولیت های تأمین را ساده سازی نموده و اساساً خطرات مدیریت ارتباطات را کاهش می دهند.

صرفه جویی در زمین تخصیص داده شده

مفهوم ماژولار و کاهش حجم یافته پست های PPS، امکان استفاده بهینه از فضا را فراهم می آورد.

برق دار کردن زودهنگام

پست های PPS به کاربر از اتصال به شبکه سریع تر و بهینه تر اطمینان می دهند. بنابراین، باعث برق دار نمودن زود هنگام و انجام عملیات کاری در ناحیه متصل به آن می شوند.

بهینه سازی زمان بندی برای یک پروژه ساخت پست برق سریع

بهینه سازی زمان

برخی پیکربندی های معمول برای راهکارهای تأمین برق سیار یا قابل حمل شرکت Siemens آلمان

پست E-house: سیستم جانشین اضطراری 123 کیلوولت

این پست E-House در مناطق شهری در صورت قطعی یا کارهای تعمیراتی (به عنوان مثال گسترش و نوسازی) استفاده می شود. پست کامپکت GIS نصب و راه اندازی کابین های کنترل موضعی و مسیرهای عبور در یک محفظه محافظت شده از شرایط محیطی را امکان پذیر می سازد. به لطف سیستم حمل تعبیه شده در آن، می تواند بدون نیاز به جرثقیل بارگیری شود.

پست برق E-House

پست سیار :40MVA ،220/60-30KV

این پست سیار به عنوان یک زیرساخت پشتیبان برای تقویت شبکه استفاده می شود. پیکربندی آن اتصال یک شبکه تک کلیده، تک خط با حداقل فضای مورد نیاز و کار عمرانی کم را امکانپذیر می سازد.

منبع: سایت https://www.siemens.com

دپارتمان تأسیسات الکتریکی سامانه جامع صنعت ساختمان – کارگشا

سایر مطالب منتخب در حوزه پست، ترانسفورماتور،تابلو را در آینده دنبال و ما را با نظرات ارزشمند خویش همراهی نمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا