خبرنامه ایمیلی

درآمد

دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی

دیجیتال مارکتینگ

این روزها خیلی واژه دیجیتال مارکتینگ به گوشمان می‌خورد. سوالی که ایجاد می‌شود این است که خب، تفاوت این دیجیتال مارکتینگ با همان بازاریابی سنتی خودمان در چیست؟ پاسخ به این سوال، از آنجایی برای ما اهمیت دارد که می‌خواهیم همیشه تبلیغاتمان به سمع و نظر افراد بیشتری برسد، و برای پولی که خرج می‌کنیم بازخورد بهتری داشته باشد.

اما شاید تعجب کنید که در خیلی از شرکت‌ها همچنان سر این موضوع بحث است که بازاریابی سنتی بهتر است، یا دیجیتال مارکتینگ؟ اما خب، قطعا دیجیتال مارکتینگ به میزان قابل توجهی بیشتر طرفدار دارد. با واگویه همراه شوید تا تفاوت این دو نسل را باهم بررسی کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ، متد بازاریابی مخصوص عصر جدید است. پس از اینکه اینترنت دیگر برای زندگی‌مان کاربردی و پر از فایده گشته است، بازاریابی هم طوری تغییر جهت داده که نه تنها از طریق اینترنت بتواند آگاهی از برند یا ترویج برند ایجاد کند، بلکه با استفاده از ابزارهای مربوطه، بتوان به یک کاستومر بیس وسیع‌تر و جهانی دست یافت. دیجیتال مارکتینگ حاوی موارد زیر است:

  • شبکه‌های اجتماعی تجاری مانند لینکدین
  • شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر
  • ایمیل مارکتینگ
  • انواع روش‌های تبلیغات اینترنتی
  • بلاگ نویسی
  • تله‌کلیک‌ها برای بازاریابی ویروسی

بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی نیز به روش‌های متداولی اطلاق می‌شود که از زمان پدیدار شدن بازاریابی و تبلیغات از آنها استفاده می‌شده است. در درجه اول می‌توان رسانه‌های بازاریابی سنتی را اینها برشمرد:

  • روزنامه
  • بروشور
  • رادیو
  • تلویزیون
  • بیلبورد
  • و تبلیغ در مجلات

در ادامه مزایای دیجیتال مارکتینگ را در مقایسه با بازاریابی سنتی برای شما بر شمرده‌ایم:

۱. هزینه

تبلیغ در روزنامه‌ها، تیزرهای تلویزیونی و امثال این‌ها، کلی هزینه دارند. اما از سوی دیگر، تبلیغات آنلاین چیزی است که حتی کارآفرین‌های جوان هم می‌توانند با کمی پس انداز، از پس هزینه هایش بر آیند. بنابراین، به واسطه‌ی هزینه‌های معقول آنلاین مارکتینگ، حتی کسانی که هنوز به مدرسه می‌روند هم می‌توانند استارتاپ خود را راه بیندازند. این پدیده، به گسترش دامنه‌ی ورود به بازار تبلیغات کمک می‌کند، چرا که هر مقدار بودجه‌ای را پوشش می‌دهد.

۲. نتایج بلا درنگ

دیجیتال مارکتینگ، از آنجایی که می‌تواند به سرعت نتیجه دهد، نسبت به بازاریابی سنتی بسیار جلوتر است، این در حالی است که برای مشاهده‌ی نتایج بازاریابی سنتی، باید زمان زیادی صبر کنید. در دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید همه چیز را به سادگی اندازه گیری کنید و زیر نظر داشته باشید، از تعداد بازدید کنندگان گرفته، تا نرخ تبدیل بازدید به مشتری، شلوغ‌ترین زمان روز، و نرخ دفع کاربر.

۳. جلب توجه سریع‌تر

به دلیل اینکه دیجیتال مارکتینگ به سرعت نتیجه بخش است، خیلی سریع هم جلب توجه می‌کند. اگر هم چنین نشد، حداقلش این است که به سرعت خواهید فهمید که یک جای کار می‌لنگد و قسمتی از کار را به درستی انجام نداده‌اید. بدین ترتیب در این مورد، رقابت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی غیر منصفانه است، چرا که در بازاریابی سنتی کلا چنین امکانی نخواهید داشت.

همچنین در دیجیتال مارکتینگ، زنجیره‌ای از امکانات نظیر به اشتراک گذاری یا قابلیت ارسال نظرات وجود دارد، که کمک می‌کند در هر ثانیه به بخش جدیدی از مشتریان بالقوه دست یابید.

۴. درگیری بیشتر

در بازاریابی سنتی واقعا نمی‌توانید با مخاطب هدفتان تعاملی برقرار کنید. بنابراین، قبل از اینکه بخواهید قدم بعدی را برنامه ریزی کنید، ناچارید تا زمان برگشتن واکنش‌ها منتظر بمانید. و این، یک فرایند طولانی و خسته کننده است.

اما دیجیتال مارکتینگ، به شما کمک می‌کند تا بلافاصله مخاطب خودتان را درگیر کار یا سوال یا رفتاری کنید که می‌خواهید. می‌توانید بدون معطلی با یک مشتری واقعی در مورد برند یا شرکتتان چت کنید و او را به چالش بکشید. البته این کار برای شما هم کمی هزینه‌بر است. یا باید وقت بیشتری بگذارید، یا اینکه یک تیم روابط عمومی را نیز به هزینه‌های بازاریابی خود اضافه کنید.

۵. تجزیه و تحلیل آسان

به لطف دیجیتال مارکتینگ، اندازه گیری تلاش‌های مارکتینگی شما خیلی سریع و آسان شده است. می‌توانید به سرعت از طریق ابزارهایی مانند Google Analytics متوجه شوید که کدام استراتژی جواب می‌دهد و کدام نه. حتی می‌توانید ترافیک ورودی به وب‌سایت خود، نرخ تبدیل بازدید به مشتری، درصد مخاطبینی که علاقمند به خدمات شما هستند، بانس ریت و… را هم بدون هیچ زحمتی مشاهده کنید.

مواردی که ذکر شد، همگی نشان از ناعادلانه بودن رقابت بین بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ داشتند. رقابتی که آنلاین مارکتینگ با اختلاف فاحشی از آن پیروز خارج می‌شود.

نظر شما در مورد تفاوت‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال چیست؟ آیا تجربه‌ی هر دو را داشته‌اید؟ بنظرتان اگر شرکت‌ها و برندها به دیجیتال مارکتینگ روی نیاورند چه خواهد شد؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نظر شما چیست؟

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید