روش اجرای پروژه های عمرانی – تعیین، تدوین و تجدید نظر در آن

در گذشته تعیین و تدوین روش اجرا از طریق فکر کردن و حداکثر نوشتن آن میسّر بود. در صورتی که امروزه با وجود رایانه و برنامه های مربوطه اش از قبیل انیمیشن و غیره امکان اجرای پروژه به صورت الکترونیکی و در رایانه میسر بوده و با این ترتیب می توان بیشتر گره ها و نا ملایماتی که ممکن است در حین اجرا پیش آید در آن برنامه دید و برطرف کرد و اجرای واقعی را با نشان دادن فیلم تهیه شده به نیرو های انسانی روش کار کاملا مشخص شده و وظیفه و خط مشی هر فرد مشخص می شود و با کنترل کامل این روش می توان پروژه را در حد اقل زمان، اجرا کرد که امروزه در خیلی از کشورها، پیمانکاران این کار را انجام می دهند.

ولی در صورتیکه امکانات رایانه ای وجود نداشته باشد و یا نخواهیم از آن روش پیروی کنیم مسلماً بایستی روش اجرا را تعریف بکنیم و بنویسیم و با آن روش تعیین شده پروژه را اجرا کنیم. منتهی آنچه که مهم است کنترل منظم برنامه و توجّه به آن و در مواردی که پروژه با کندی مواجه می شود پیدا کردن ریشه مشکل و تغییر روش و اصلاح آن مهم می باشد. نبایستی به یک روش اجرا تعصّب به کار برد و اگر احساس کردیم که آن روش با مشکلاتی مواجه می شود بلافاصله در اصلاح آن سعی بکنیم.

به طور مثال در یک پروژه آماده سازی که حجم عملیات هم نسبتا زیاد بود پیمانکار اصلی پروژه را بر خلاف شرایط عمومی پیمان که از واگذاری یک پروژه به یک پیمانکار از طریق پیمانکار اصلی منع میشود به یک پیمانکار واگذار کرده بود که این پروژه با اشکالات زیادی مواجه شده و بالاخره هم زمین گیر شده و نسبتاً تعطیل شده بود که با تغییر مدیریت پروژه و با تدبیر مدیر پروژه جدید و واگذاری آن پروژه به پیمانکاران متعدد آن پروژه با موفقیت و در زمان تعیین شده بعدی به نتیجه رسید.

مدیریت و مدیریت پروژه های عمرانی
مدیریت به سیستم دیوان سالاری یعنی متکی به فرد (قائم به فرد)
Facebooktwitterlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *