۵ علامتی که نشان دهنده معیوب شدن SSD است

۱۳۹۵-۰۸-۰۳

۵ علامتی که نشان دهنده معیوب شدن SSD است


علائم خرابی SSD چیست ؟

این روزها در همه وب سایت های مرتبط با تکنولوژی توصیه می شود که به جای هارد دیسک از درایوهای ذخیره ساز SSD برای ذخیره کردن اطلاعات استفاده شود. علت این موضوع نیز سریعتر، مقاومتر و کم مصرف تر بودن SSD ها نسبت به HDD هاست. اما تمامی این مزیت ها باعث نمی شود که این دسته از حافظه های ذخیره ساز ، خالی از معایب خاص خود باشند.

هارد ها یا درایوهای ذخیره ساز SSD به دلیل مزیت و برتری که نسبت به HDD ها دارند ، با استقبال فراوانی رو به رو شده اند. این درایو های ذخیر ساز فاقد قطعات متحرک هستند اما باز هم در معرض خرابی قرار دارند که در اینصورت معیوب و غیر قابل استفاده خواهند شد.

عمر تایید شده SSD ها بین ۵ تا ۷ سال است اما باز هم مشاهده می شود که این درایوهای ذخیره ساز زودتر از موعد از رده خارج شده و دچار مشکل می شوند.


چگونه SSD آسیب می بیند؟

HDD ها ، دارای قطعات متحرکی هستند که خرابی آنها باعث خرابی و از کار افتادن آن ها می شود. اما در SSD این قطعات متحرک وجود ندارد. از این رو خطراتی که HDD را تهدید می‌کند در مورد SSD موضوعیت ندارند. اما این بدان معنی نیست که این دسته از حافظه ها دچار مشکل نمی شوند.

SSD دارای یک خازن و منبع انرژی است که در مقابل بعضی اختلالات مانند افزایش ولتاژ یا قطع شدن ناگهانی برق از خود واکنش نشان می‌دهند. حتی این امکان وجود دارد که در اثر قطع جریان برق، اطلاعات موجود در SSD با وجود آسیب ندیدن کامل آن از بین برود.

مشکل دیگری که SSD ها با آن مواجه هستند محدودیتی است که در چرخه خوانش و نوشتن اطلاعات با آن مواجه هستند. این بدان معنی است که تعداد دفعات کمتری قابلیت نوشتن را دارند و پس از مدتی از کار می افتند. یکی از نقاط ضعف SSD عدم امکان بازیابی داده ها است. زمانیکه HDD از کار می افتد کارشناسان اغلب قادرند حداقل مقداری از داده ها را بازیابی کنند ( البته این وابسته به علل خرابی و شرایط فیزیکی صفحه ها دارد) که این امکان در SSD ها وجود ندارد.  نهایتا اینکه در حال حاضر SSD از لحاظ ظرفیت توانایی رقابت با HDD را ندارد اما این محدودیت موقتی است و در آینده رفع خواهد شد.


در این مقاله به ۵ علامتی اشاره خواهیم کرد که پس از مشاهده آنها ، باید به سلامت حافظه SSD خود شک کنید.

نشانه های خرابی SSD

در صورتی که از درون یک HDD صدایی مانند تیک تیک یا اصوات مشابه بشنوید، باید شک کنید که هارد دیسک شما دچار مشکل شده است؛ اما در حافظه های SSD هیچ نوع صدای خاصی شنیده نمی شود. بهترین راهی که می توانید به کمک آن حافظه SSD خود را چک کنید، نصب نرم افزارهای بررسی آنهاست. در این زمینه نرم‌افزار کریستال دیسک مارک (Crystal Disk Mark) مناسب کاربران ویندوز و نرم‌افزار اسمارت ریپورتر لایت (Smart Reporter Lite) مناسب کاربران Mac OS X است.

  •  مشاهده خطای مربوط به Bad Block

خطای بد بلاک (Bad Block) در SSD ها مانند خطای بدسکتور در HDD هاست. در چنین حالتی، مدت زمان زیادی طول می کشد تا اطلاعات بر روی هارد ذخیره شده یا از روی آن خوانده شود و به همین دلیل، ممکن است خطایی در این مورد مشاهده کنید.

بیشترین بد بلاک هایی که ممکن است بر روی SSD ها مشاهده کنید عبارت است از :

  • A file cannot be read or written to the hard drive = امکان خوانده یا نوشته شدن فایل در هارد وجود ندارد
  • Your PC/file system needs to be repaired = فایل سیستم پی‌سی شما نیاز به تعمیر دارد
  • Active applications often freeze up and crash = اپلیکیشن‌های فعال آسیب دیده‌اند
  • Frequent errors while moving files = خطای انتقال فایل

یکی از نشانه های اینکه سیستم دچار بد بلاک شده است این است که در اجرای برنامه های حجیم کند عمل می کند . در صورتی که هارد SSD شما دارای یکی از علائم بالا بود بهتر است که یکی از نرم افزار های اشاره شده را باز کرده و مشکلات فنی هارد خود را بیابید. در صورتی که مشاهده کردید که درایو SSD شما معیوب بوده و دچار مشکل است، بهتر است از اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان یا بک آپ تهیه نموده و یک SSD دیگر تهیه نمایید.

نرم افزار Hard Disk Sentinel

نرم افزار Hard Disk Sentinel

 

  • سیستم قادر به خواندن یا نوشتن فایل نیست.

زمانی که SSD شما قادر به نوشتن یا خواندن فایل نباشد، معمولا با دو خطای زیر مواجه می شوید:

  • The system detects the bad block while writing data to the drive, and thus refuses to write data =سیستم در حین نوشتن اطلاعات بد‌بلاک پیدا کرده است، بنابراین اطلاعات را نمی‌خواند.

این پیغام ربطی به خراب شدن SSD ندارد و معمولا خود سیستم به صورت خودکار این اخطار را رفع می کند؛

  • The system detects the bad block after the data has been written, and thus refuses to read that data =سیستم پس از نوشته شدن اطلاعات بدبلاک پیدا کرده است، بنابراین اطلاعات را نمی‌خواند.

در صورت مشاهده  ای این پیغام، رفع مشکل به این آسانی نیست. در صورتی که این مشکل برای شما رخ دهد به سختی ممکن است بتوانید اطلاعات خود را از روی SSD بیرون بکشید. اما بهتر است امید زیادی به این کار نداشته باشید. چرا که وجود بد‌بلاک پس از نوشتن اطلاعات به این معنا است که تمام اطلاعات موجود در درایو مسدود و از دست رفته است.

  • فایل سیستم نیاز به تعمیر دارد!

گاهی اوقات خطاهای سیستمی، در ویندوز یا مک ، به دلیل خاموش نکردن صحیح دستگاه باشد. از طرف دیگری نیز این خطا می تواند مشکلات در پورت SSD یا پیشرفت بد بلاک ها را نشان بدهد.

حل کردن مشکلات فایل سیستم ها در هر سه سیستم عامل مک ، لینوکس و ویندوز راه آسانی است . چرا که این سیستم عامل ها درون خود مجهز به ساختاری هستند که می تواند اختلالات فایل سیستم را تعمیر نماید.

در این حالت نیز، در صورتی که اطلاعات از بین بروند، شاید بتوان به نوی اطلاعات از دست رفته را بازیابی کرد، اما این کار با مشکلات فراوانی رو به رو خواهد بود.

  • کرش کردم سیستم در فرایند بوت شدن

اگر سیستم شما ، طی فرایند بوت شدن مرتبا دچار Crash می شود ، و تنها با Restart کردن می توانید آن را روشن کنید، به احتمال زیاد این مشکل می تواند از SSD شما باشد. این مشکل می تواند یکی از موارد بد بلاک یا از بین رفتن درایو باشد. از این رو بهترین مورد این است که قبل از هر چیزی از اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان تهیه نمایید.

reboot-badblock

  • Read-only شدن درایو

این یکی از مشکلات نادری است که ممکن است برا یک SSD رخ دهد، اما به دلیل اینکه برای کاربران رخ داده است، آن را نیز توضیح می دهیم. در این حالت SSD اجازه هیچگونه عملیات نوشتن را نمی دهد و تنها می توانید اطلاعات هارد خود را بخوانید. در این حالت SSD از بین رفته است اما خوشبختانه امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد. بنابراین قبل از این که SSD معیوب را دور بیاندازید، یک‌ هارد اکسترنال یا‌هارد درایو سیستم دیگر را به سیستم فعلی متصل کنید. مطمئن شوید که سیستم توسط SSD بوت نمی‌شود. در این حالت SSD به صورت Read-Only عمل می‌کند و می‌توان تمام اطلاعات را قبل از نابود شدن بازیابی کرد.

read-only-ssd

  • نوسان برق SSD را خراب می کند!

در یک آزمایش که بین ۱۵ حافظه SSD که ۵ کمپانی متفاوت آن را تولید کرده بود، انجام شد، هیچ مشکلی در هنگام قطع برق نداشت! یک حافظه SSD به‌طور کامل سوخت و یک‌سوم از این حافظه‌ها به دلیل خرابی ترتیب بندی اطلاعات آن‌ها کاملاً غیرقابل استفاده شدند سایر حافظه‌های SSD نیز در معرض خطر از دست دادن اطلاعات در هنگام قطع برق‌ هستند، حتی مدل پیشرفته‌ای که به تکنولوژیSLC NAND مجهز است نیز از این قائده مستثنی نیست. گروه تحقیقاتی که این آزمایش را ترتیب داده بود مدعی است که هیچ‌کدام از حافظه‌های مورد آزمایش قرار گرفته در شرایط قطعی برق عملکرد مناسبی را که انتظار می‌رود ندارند.

بنابراین چنانچه پس از تغییر ولتاژ ناگهانی هارددیسک یا قطع و وصل شدن برق ، حافظه SSD شما از کارکرد نرمال خود خارج شد، به فکر گرفتن پشتیبان از اطلاعات خود و تعویض هارد خود باشید.


آموزش, دانستنیها, مقالات, نرم افزار, هارد فلش رم

پرسش یا نظر خود را برای ما بنویسید

خرسندیم از اینکه خواننده مطالب سایت لاژورد هستید. لطفا آنرا به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز آنرا مطالعه نمایند.