تکنولورژی

کولرگازی خورشیدی

کولرگازی خورشیدی

کولرگازی خورشیدی

کولر گازی خورشیدی یک دستگاه تهویه مطبوع است که از انرژی خورشید برای تولید هوای خنک استفاده می کند. این دستگاه ها از دو بخش اصلی تشکیل شده اند: پنل های خورشیدی و کولر گازی. پنل های خورشیدی نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند که برای تامین انرژی کولر گازی استفاده می شود. کولر گازی نیز از این انرژی برای خنک کردن هوای داخل استفاده می کند.

کولرهای گازی خورشیدی مزایای زیادی نسبت به کولرهای گازی معمولی دارند. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف برق کمتر: کولرهای گازی خورشیدی به دلیل استفاده از انرژی خورشید، مصرف برق کمتری نسبت به کولرهای گازی معمولی دارند. این امر می تواند باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های انرژی شود.
  • کاهش آلودگی هوا: کولرهای گازی خورشیدی به دلیل عدم استفاده از سوخت های فسیلی، به کاهش آلودگی هوا کمک می کنند.
  • سازگاری با محیط زیست: کولرهای گازی خورشیدی از منابع تجدیدپذیر انرژی استفاده می کنند و به همین دلیل با محیط زیست سازگار هستند.

البته کولرهای گازی خورشیدی معایبی نیز دارند. از جمله این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه اولیه بالاتر: کولرهای گازی خورشیدی هزینه اولیه بالاتری نسبت به کولرهای گازی معمولی دارند.
  • نیاز به نور خورشید: کولرهای گازی خورشیدی برای کارکرد به نور خورشید نیاز دارند. بنابراین در مناطقی که میزان تابش نور خورشید کم است، کارایی این دستگاه ها کمتر خواهد بود.

کولرهای گازی خورشیدی برای مناطقی که میزان تابش نور خورشید در آنها زیاد است، گزینه مناسبی هستند. این دستگاه ها می توانند به کاهش مصرف برق و آلودگی هوا کمک کنند و به محیط زیست نیز سازگار هستند.

کولرهای گازی خورشیدی  ترمال نیز همانند کولرهای معمولی به دونوع اینورتری و معمولی تقسیم می شوند.

در نوع معمولی کمپرسور عملکرد (روشن/خاموش) on/off دارد اما وجود کلکتور خورشیدی سبب می شود تا زمان خاموش بودن کمپرسور طولانی ترشده چرا که کلکتور سبب می شود تا دما و فشار مبرد دیرتر افت نموده و نیاز به روشن شدن کمپرسور به تاخیر افتد. ضمن آنکه در مدت خاموش بودن کمپرسور سرمای تولید شده توسط مبرد بیش از کولرهای معمولی است چون بهرحال کلکتور  خورشیدی بخشی از عملکرد کمپرسور را همچنان به عهده دارد. به این نحو این نوع کولرهای خورشیدی بین 30 تا 50 % (بسته به دمای بیرون و دمای تنظیمی داخل) نسبت به کولرهای معمولی صرفه جویی دارند.

 

در نوع اینورتری دور کمپرسور در چندین پله قابل تنظیم است. بدین نحو نیاز به خاموش و روشن شدن  متوالی کمپرسور نبوده بلکه دور آن عوض می شود به این نحو امکان مدیریت مصرف تا 70% فراهم می شود البته این میزان صرفه جویی ایده آل است و به  محل قرار گیری پنل، میزان تابش خورشید، دمای تنظیمی محیط داخل بستگی دارد اما بر اساس گزارش مصرف کنندگان صرفه جویی 35 تا 50 درصدی محقق شده است.

 

کولرگازی خورشیدی

یکی دیگر از مزایای کلکتور و پنل خورشیدی در این نوع کولرها نسبت به اسپلیت های معمولی اینست که چون بخار  پس از عبور از پنل خورشیدی به گاز سوپرهیت (مافوق گرم) با فشار بالا تبدیل شده عملاً دو اتفاق می افتد یکی کار موردنیاز در کمپرسور کاهش یافته و دیگر در کندانسور  مبرد راحت تر و بیشتر تغییر فاز داده و از گاز به مایع تبدیل می شود اما در اسپلیت های معمولی چون دما و فشار گاز پائین تر است تغییر فاز به خوبی صورت نگرفته و خروجی کندانسور بخار اشباع شده می باشد بنابراین در اسپیلت خورشیدی مایع پرفشار بیشتری به موئینگی رسیده و سرمایش بیشتری صورت می گیرد یا به ازاء سرمایش یکسان راندمان سیستم خورشیدی بهتر می شود. در این حال بنظر می رسد کولرگازی های خورشیدی هنوز با بازده ایده ال فاصله دارند .
در زیر چرخه کارکرد کولرگازی خورشیدی شرح داده شده است .
 دما و فشار  مبرد (در فاز گاز) در کمپرسور  افزایش می یابد سپس وارد پنل خورشیدی شده و در مجاورت با کلکتورها (که انرژی گرمایی را از خورشید و محیط اطراف می گیرند) مجدداً دما و فشارش  افزایش یافته سپس وارد کندانسور می شود. در کندانسور   فاز مبرد عوض شده و به مایع تبدیل می شود (مایع با فشار بالا) در نهایت مبرد در کپیلاری (موئینگی) و اواپراتور تبخیر شده و فشارش  کاهش می یابد. مبرد برای تبخیر نیازمند انرژی گرمایی است بنابراین گرمای مورد نیاز را از محیط اطراف گرفته و سبب خنک شدن هوای فن می شود. وجود کلکتورهای خورشیدی سبب می شود تا بخشی از کار انجام شده توسط کمپرسور به کلکتور واگذار شده و به این نحو به جای مصرف انرژی از برق شهر برای انجام کار، بخشی از آن از انرژی گرمایی خورشید و محیط گرفته شده و توسط کلکتور به مبرد منتقل شده تا در چرخه تبرید بکار گرفته شود.

بهترین و جدیدترین کولرگازی اسپلیت

چگونه کولرگازی مناسب بخریم ؟

کولرگازی A + + +

در مورد کولرگازی بیشتر بدانیم  :

راهنمای خرید کولرگازی

تست کمپرسور کولرگازی و تشخیص سالم بودن آن

آموزش نحوه شستشوی پنل داخلی کولرگازی

اجزای اصلی تشکیل دهنده کولرگازی کدامند ؟ و کار هرکدام چیست؟

آنچه باید در مورد کولرگازی بدانیم

مزایای فیلتر در کولرگازی اسپلیت

سوالات متداول در مورد کولرگازی اسپلیت ( بیش از پنجاه سوال متداول)

راهنمای نصب کولرگازی ( چهل توصیه مهم در نصب کولرگازی)

آشنایی با انواع کمپرسور کولرگازی

آموزش نحوه شارژ گاز R410A در کولرگازی اینورتر

آموزش نحوه شارژ گاز R22 در کولرگازی

گاز های سرمازا در کولرگازی و نحوه عملکرد آن (مبرد ها)

آشنایی با سیستم اینورتر در کولرگازی

عیب یابی و تعمیر اولیه در کولرگازی ( خود آموز تشخیص و رفع عیب در کولرگازی )

کولرگازی کم مصرف اجنرال برد اینورتر گازR410A

کانال تلگرام کولرگازی بانه

کولرگازی بانه در اینستاگرام

کولرگازی اجنرال اینورتر مدل ASGS30LFCA

توان های موجود در کولرگازی اجنرال مدل ASGS18LFCA :

کولرگازی اجنرال کیت اینورتر DC مدل ASGS12LFCA گاز R410A رده انرژی A + + +

کولرگازی اجنرال کیت اینورتر DC مدل ASGS18LFCA گاز R410A رده انرژی A + + +

کولرگازی اجنرال کیت اینورتر DC مدل ASGS30LFCA گاز R410A رده انرژی A + + +

کولرگازی اجنرال کیت اینورتر DC مدل ASGS24 LFCA گاز R410A رده انرژی A + + +

حراجی کولرگازی اسپلیت

کولرگازی اسپلیت میتسوبیشی

کولرگازی سامسونگ

کولرگازی اجنرال

کولرگازی الجی

کولرگازی پاناسونیک

کولرگازی گری