اول از همه باید دانست که الکترون ها نوکلیون های یک اتم (پروتون ها و نوترون ها) را احاطه کرده اند ودر ترازهای انرژی مختلفی در اتم دور هسته در حال گردش اند. الکترون برای رفتن از یک تراز انرژی پایین تر به یک تراز انرژی بالاتر باید انرژی کسب کند. و برعکس , الکترون برای آمدن از یک تراز انرژی بالاتر به یک تراز انرژی پایین تر باید انرژی از دست دهد.

حال فرض میکنیم یک فوتون می خواهد از یک جسم جامد عبور کند. یکی از این سه رخ خواهد داد:

1. ماده فوتون را می بلعد. این موقعی انفاق می افتد که فوتون انرژی خود را به یک الکترون که در جایی از ماده قرار دارد میدهد. حال الکترون به این انرژی اضافی مجهز شده و قادر است به تراز انرژی بالاتر برود درحالی که فوتون محو یا نابود شده است.
2.ماده فوتون را منعکس می کند. برای انجام دادن آن , فوتون انرژی خود را به ماده میدهد و از بین میرود اما یک فوتون با همان انرژی ساخنه و منتشر میشود.
3. ماده اجازه میدهد فوتون از آن عبور کند. این حالت موقعی اتفاق می افتد که فوتون با هیچ یک از الکترون های واقع در ماده فعل و انفعالی نداشته باشد و همینطور سفرش را ادامه میدهد تا با جسم دیگری فعل و انفعال داشته باشد.

شیشه در دسته سوم قرار میگیرد. فوتون ها از شیشه عبور میکنند چونکه انرژی لازم را ندارند تا الکترون یک شیشه را وادار به برانگیختن کنند. فیزیک دانان بعضی مواقع درموورد نظریه نواری  ضحبت می کنند که میگوید در یک جسم جامد اتم ها و بخصوص الکترون های اتم ها برهم اثر میگذارند. از این رو تراز انرژی اتم ها را باید دسته جمعی مطالعه کرد.(تراز انرژی در اوایل این مطلب توضیح داده شده است). موقع بررسی آنها متوجه میشویم که تراز های انرژی اتم ها با هم در منقعه ای به نام نوار انرژی وجود دارند. در این بین مناطقی نیز تحت عنوان گاف انرژی وجود دارند , جایی که هیچ تراز انرژی ای در آن وجود ندارد. بعضی مواد گاف انرژی بزرگتری نسبت به مواد دیگر دارند که این بدان معنی است که الکترون ها انرژی بیشتری نیاز دارند تا بتوانند از نواری در سطح انرژی پایین تر به نواری با سطح انرژی بالاتر جهش کنند که شیشه یکی از این مواد است. فوتون های نور مریی با طول موج از 400 تا 700 نانومتر , انرژی لازم برای برانگیختن الکترون ها برای جهش ندارند. بخاطر همین , فوتون های نور مریی از شیشه عبور میکند به حای اینکه توسط آن بلعیده شود.

در طول موج های کوتاه تر از نور مریی , فوتون ها انرژی لازم برای برانگیختن الکترون ها از یک نوار انرژی به نوار دیگر را دارند. برای مثال , نور فرابنفش با طول موج از 10 تا 400 نانومتر نمی تواند از از بیشتر شیشه های اکسیدی عبور کند. در این حالت میتوان گفت که شیشه در مقابل نور مریی مانند جسم شفاف عمل میکند و در مقابل نور فرابنفش مانند جسم کدر.