مراحل تولید کود ارگانیک

کود ارگانیک منشا طبیعی دارد و به سبب وجود میکروارگانیسم های طبیعی در ساختار این کود به جای مواد شیمیایی نظیر سم ها و آفت کش ها کاربرد و اهمیت بیشتری در دنیای کشاورزی و باغداری مدرن پیدا کرده است. کود در واقع موجود زنده ای است که در کنار حیات خود مواد زائد را از خاک دور می کند و مواد زائد خود را که برای گیاه و خاک مناسب است به زمین تزریق می کند. فواید کود ارگانیک بسیار است و با توجه به اهمیت روزافزودن کاربرد این ماده ارزشمند، آشنایی با مراحل ساخت کود ارگانیک مرغوب را به شما توصیه می کنیم. بهترین روش برای بهبود خاک ، ترکیب خاک با کمپوست است . کمپوست از برگ های مرده و کودهای دامی ایجاد می شود و سبب تنظیم پی اچ خاک شده و سبب افزایش مواد الی خاک می گردد.برای بهبود وضعیت خاک و بالابردن کیفیت ان می توان مواد الی و کمپوست را به سطح ابتدایی خاک یعنی ده سانت اول خاک اضافه کرد.

مراحل ساخت کود ارگانیک مرغوب

مراحل ساخت کود ارگانیک مرغوب

ساخت کود ارگانیک با کیفیت

تعادل میان نسبت کربن و نیتروژن
دقت داشته باشید که نسبت کربن به نیتروژن در کود ارگانیک معقول باشد. موادی که در کمپوست ها مصرف میشوند اغلب غنی از نیتروژن هستند و کمتر به عنصر کربن در این بین توجه میشود. در هر توده از کود ارگانیک حدود 3.4 درصد نیتروژن حضور دارد که با بی توجهی به این نسبت معمولا درصد کربن از حد انتظار پایین تر میرود. کربن در کود ارگانیک به واسطه برگ های خشک و مقوا ها و نیتروژن به واسطه بریده های چمن، قهوه و تکه های سبزی ها آزاد میشوند. کود ارگانیک با نیتروژن کم به سختی تجزیه میشود؛ اما بر خلاف عامل رطوبت که اگر کم باشد سبب تجمع موجودات و حشرات میشود، کمبود نیتروژن چنین تاثیر مخربی ندارد.
به تراکم کمپوست دقت کنید
بعد از این که تمامی مواد را با هم ترکیب کردید و به نسبت های مختلف رطوبت، کربن ، نیتروژن و سایر مواد دقت کردید باید کود را متراکم کنید.سعی شود برای ساخت کودهای ارگانیک از کودهای شیمیایی نظیر دی آمونیوم فسفات استفاده نشود و دقت داشته باشید که تراکم زیاد در کود ارگانیک سبب خفه شدن مواد و موجودات ذره بینی میشود و نشانه آن آزاد شدن بو نامطبوعی مشابه با آمونیاک است. بنابراین بهتر است که جریان هوا با تراکم متعادل حفظ شود. انجام این کار برای سازگاری گیاه در خاک و بهبود رشد آن امری بسیار مهم است. انتخاب گیاهان چند ساله ،به اصلاح محیط خاک کمک زیادی می کند. برای مثال کاشت چمن های بومی بهترین گزینه برای اصلاح خاک نامرغوب است .کاشت گیاهان بومی به دلیل سازگاری با شرایط آب و هوایی سبب ایجاد محیطی مناسب برای خاک می شوند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

twst