برای اینکه در محله گم نشی؛ آخرین اثر پاتریک مودیانو برنده نوبل سال ۲۰۱۴

48

نویسندگان برنده جایزه نوبل و آثارشان همواره جایگاه ویژه ای در میان کتاب خوانان و فرهنگ دوستان داشته اند. پاتریک مودیانو نیز به عنوان برنده ی این جایزه ادبی در سال ۲۰۱۴ دارای اعتبار است. پس از دریافت جایزه، مودیانو در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید پیشنهاد خود او به خوانندگان آثارش کدام کتابش است، او ” برای اینکه در محله گم نشوی” را توصیه کرد. از همین جواب می توان به اهمیت این اثر پی برد.

اولین صحنه ای که با فضاسازی مودیانو خلق شد، مسحور کننده است؛ هوای گرم و دم کرده ی نیمروز پاریس را گویی که روی بدن خود حس می کنید. انگار که صدای زنگ تلفن که بی وقفه در آپارتمان می پیچد را با گوش های خود می شنوید و” ژان دراگان” را که خسته و کلافه در انتظار قطع صدا از چرت نیمروزیش بیدار شده، با چشمان خود می بینید. ژان دراگان، شخصیت اصلی ماجرا، نویسنده ی میانسالی  است که دچار ملال در زندگی گشته. در تنهایی آپارتمانش کنج عزلت گزیده و دیگر نه چیزی می نویسد و نه کتابی جز “تاریخ طبیعی بوفون” را می خواند. با آدمیان چنان  قطع ارتباط کرده که از شنیدن صدای زنگ تلفن در آپارتمانش ابتدا هراسناک و سپس متعجب می شود. غم و درد آمیخته با گذشته اش او را به سمت فراموشی خاطرات سوق داده است. “ژیل” مرد پشت خط ادعا می کند که دفترچه تلفن دراگان را یافته و خواستار قرار ملاقاتی برای تحویل آن است هرچند که هدف اصلیش، پرسش از “دراگان” راجع به مشخصات یکی از اسامی درج شده داخل دفترچه است “تورستل” که گویا با قتلی که حدود پنجاه سال قبل رخ داده در ارتباط است. با وجودی که نام “تورستل”، نقشی هم در اولین کتاب “دراگان” داشته باز هم وی چیزی از این نام به خاطر نمی آورد یا نمی خواهد که به خاطر بیاورد.

او سال هاست که گذشته را به فراموشی سپرده و از همین ملاقات است که سفر دراگان از دنیای بی رنگ فراموشی به جهان رنگارنگ خاطرات کودکی و جوانیش رقم می خورد. دنیایی که در آن زنی مرموز به نام “آنی استراند” برای ژان ِ کودک نقش مادر و برای ژان ِ جوان نقش محبوب را ایفا کرده بود. زنی مرموز در خانه ای پر رمز و رامز با رفت و آمدهای مشکوک. نام کتاب “تا در محله گم نشی” نیز از جمله ای گرفته شده که آنی استراند روی یادداشت هایش برای ژان به جا می گذاشت و حالا تبدیل به خاطره ای محو در دوردست ها گشته است. در طرحی معماگونه، با جهش از گذشته به حال و از حال به گذشته، خواننده تکه های روزهای از خاطر رفته ی دراگان را از لای سطور داستان بیرون می کشد و کنار هم می چیند تا به کلیتی که همان هویت گم شده ی ژان است دست یابد.

“هویت و جست و جوی آن” موضوع مشترک اغلب رمان های مودیانوست. مودیانو ساده و به دور از پیچیدگی می نویسد. اجتناب او از پرحرفی، آثار او را کم حجم ولی عمیق ساخته است به طوری که خواندنشان، زمانی بیش از چهار- پنج ساعت را نمی طلبد. شخصیت های داستانیش اسرار آمیز و درگیر کننده ی ذهن مخاطبند. در کنار این ها، خلق فضا در زمره ی تخصص های اوست. چنان که می توان در تک تک رمان هایش محله های خاکستری پاریس محبوس در هوای دم کرده را قدم زد و دید.

مودیانو در مصاحبه ای مورد چنین سوالی واقع شد: “آیا این کتاب داستان کودکی خود شما را توصیف نمیکند، به هنگامی که مادرتان شما را به همراه برادر کوچکتان به دست زنی در خانه ای مرموز در حاشیه جنگل رها می کند؟” و مودیانو اینگونه پاسخ داد: “بر روی نقطه حساسی انگشت می گذارید. تارهای زمان گذشته ما را رها نمی کنند گاهی، یک واقعه که در دوران کودکی رخ داده و بر ما تأثیر گذاشته است، قالب های خیالی را برای ما به وجود می آورد. حتی اگر این واقعه کوچک و کم اهمیت باشد، شما را وا میدارد تا همان متن و قالب ها را که با تخیل درآمیخته است به رشته تحریر بکشانید”

“برای اینکه در محله گم نشوی ” شاید اتوبیوگرافی خود نویسنده است که با چاشنی تخیل و قصه پردازی به رشته ی تحریر در آمده است.

 

دانلود کتاب صوتی برای اینکه در محله گم نشی اثر پاتریک مودیانو

شخصیت اصلی داستان ژان درگان نویسنده ای در حدود شصت ساله که در تنهایی به سر میبرد و از ترس رویارویی با اندوهی که آمیخته با گذشته اش است از پرداختن و فکر کردن به آن زمانها اجتناب میکند. مدتهاست که دیگر تلفن او زنگ نمیخورد. دیگر چندان هم نمی نویسد. تنها کتاب تاریخ طبیعی نویسنده ای به نام بوفن را میخواند….

دانلود

نظرات بسته شده است.