گِبِکو، تور اپراتور آلمانی: سفر به ایران مد شده است

اخبار گردشگری: دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴

به گزارش fvw، مجله گردشگری آلمانی، ادراکات جهانیان از ایران، سال ها تحت تأثیر نطق های جنجالی رئیس جمهور سابق بود. تا اینکه با تغییر دولت و همچنین کاهش تحریم ها، گردشگران بیشتر و بیشتری به این کشور سرازیر شدند. ایران، از زمان انقلاب اسلامی (۱۳۵۷ شمسی؛ ۱۹۷۹ میلادی) برای بسیاری از گردشگران مکانی بود که نباید به آن سفر می کردند. اما اخیرا، تعداد گردشگران خارجی وارد شده به این کشور افزایش یافته است و تمایل به سفر به این کشور نیز در حال افزایش است.

گِبِکو (Gebeco)، یک تور اپراتور بزرگ مسافرت های مطالعاتی، تجربی، ماجراجویانه، و فرهنگی، درباره «انفجار بزرگ» در گردشگری ایران از سال ۲۰۱۳ تا کنون سخن می گوید: از سال ۲۰۱۳ تمایلات شدیدی نسبت به گردشگری ایران ایجاد شده است که توسط چندین شرکت مسافرتی مورد تایید قرار گرفته است. تقاضا به قدری زیاد شده است که باید برنامه های مازاد بیشتری تهیه کنیم. در حال حاضر تقریبا تمامی تورهای مطالعاتی بهار ۲۰۱۶ رزرو شده اند. به گفته گبکو، ایران به مقصدی پرطرفدار تبدیل شده و سفر به آن مد شده است.

این تور اپراتور آلمانی تنها با گذشت چهار هفته از عرضه بروشورهای مربوط به خدمات سال بعدی خود (۲۰۱۷-۲۰۱۶)، نیمی از درآمد برنامه ریزی اش را تضمین کرد. رزروی ها به ویژه برای مقاصد دور دست مانند کوبا، ایران، میانمار، ویتنام، افریقای جنوبی، ژاپن و برزیل بیش از سایر مقاصد بوده است که تا ۲۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

یوری اسینوِگ، مدیر این شرکت می گوید: اصلاحات سیاسی عامل کلیدی در برخی از این مقاصد هستند. مردم، سالها به کشورهایی مانند میانمار یا ایران چندان توجهی نداشتند. اما از زمانی که آنها درهای خود را به روی گردشگران بین المللی گشوده اند، تقاضا افزایش یافته است. برای مثال، درآمد گبکو از محل سفرها به ایران، در این سال مالی به دو برابر رسیده است.

البته در خصوص مقاصدی چون ویتنام و ژاپن که از نظر زیرساختی و هتل، در وضعیت مناسبی قرار دارند، بحث ایمنی سفر موجبات رشد صنعت گردشگری آنها را فراهم آورده است. توقف شیوع بیماری ها و معروفیت به دلیل برگزاری رویدادهای عظیم جهانی، از جمله سایر عوامل مهم در ترغیب افراد به سفر هستند.

به گفته فرانکو ایلیک، سخنگوی استادیوسوس (Studiosus) تور اپراتور آلمانی سفرهای مطالعاتی، سایر تور اپراتورها نیز رشد مشابهی را تجربه می کنند. ما در سال ۲۰۱۳ به طور کلی، ۵۰۰ رزروی برای سفر به جمهوری اسلامی ایران را داشتیم که در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۲۷۰۰ رزرو رسید. و هیچ شواهد و مدارکی دال بر توقف زود هنگام این روند در دست نداریم. بر اساس اظهارات این شرکت مسافرتی، در حال حاضر، ایران پرطرفدارترین مقصد گردشگری در میان مقاصد دور دست است. علیرغم تعداد بالای رزروی ها، این کشور مرکز تجمع گردشگران نیست و با مراکز تجمعی گردشگران متفاوت است؛ هیچ شکلی از گردشگری انبوه در آن مشاهده نمی شود.

شهرهای تهران و شیراز (شهر باغ ها و شاعران) بسیار محبوب هستند. از آنجا (شیراز) به راحتی می توانید تا شهر پادشاهی پرسپولیس (تخت جمشید) رانندگی کنید که یکی از جذاب ترین شهرهای ویران شده در سطح جهان است. اصفهان، دیگر شهر برجسته در ایران است: با مساجد رنگارنگ متعدد و دومین میدان بزرگ جهان؛ اصفهان یکی از مهمترین شهرهای فرهنگی در خاورمیانه است.

تورهای گروهی همراه راهنما از این مزیت برخوردارند که قوانین عرفی و محلی به اعضای تور توضیح و به آنها یادآوری می شود. این، در عمل بدین معنی است که زنان ملزم به داشتن پوشش مناسب و روسری هستند، و مردان نیز بهتر است لباس پوشش مناسبی داشته باشند. علاوه بر این، در خصوص مشروبات الکلی و روابط جنسی خارج از ازدواج محدودیت هایی وجود دارد. گردشگران بایستی به هنگام بازدید از ایران، از تمامی این مسایل آگاه باشند. به ویژه مسافرانی که به تنهایی سفر می کنند بایستی مراقب باشند؛ چرا که آنها در سفرهایشان به تنهایی مسئول امنیت شخصی خود هستند.

علی الخصوص گردشگرانی که به فرهنگ علاقمندند، ایران را مقصد جالبی برای سفر خواهند یافت. بهرحال، هر گردشگری می داند که قوانین عرفی تجربه سفر او را تحت تأثیر قرار می دهد. اظهار نظر درباره پیشرفت های سیاسی اخیر کمی زود به نظر می رسد و علیرغم بهبودها و پیشرفت های بسیاری که رخ داده است، ایران هنوز کشوری است که گردشگران باید نسبت به قوانین و مقررات و عرف جامعه  آن آگاهی بیشتری داشته باشند.