مقالات کارگشا

صفر تا صد دیوارچینی از یک رگی کردن تا اجرای کامل دیوارها

دیوار بعنوان یک عضو معنابخش به فضا و محدود نمودن آن در ساختمان ایجاد می شود. دیوارها کالبد اصلی یک ساختمان هستند و پایه گذاری یک معماری بی نقص در ساختمان با یک رگی کردن و اجرای دیوارهای آن ایجاد می شود.

یک رگی کردن چیست؟

پس از یک رگی کردن بنا، پلان معماری با مقیاس 1:1 بر روی سطح کف طبقه مورد نظر شکل می گیرد.

یک رگی کردن به منظور کنترل طول، عرض و زوایای داخلی فضاها، کنترل بازشوها، مکان نصب چهارچوب های فلزی و لمس فضاهای داخلی اجرا می شود و چنانچه زمین مدنظر زیر بنا، همسایگی داشته و ناگونیا نیز باشد و نقشه های اجرایی برای یک زمین گونیا با طول و عرض و زوایای مساوی و یکسان طراحی و ترسیم شده باشند، با یک رگی کردن بنا ناگونیایی زمین خود را نشان می دهد.

ناگونیایی زمین گاهی بسیار اندک است، اما اگر دقت نشود، همان مقدار کم باعث ناگونیا شدن تمام فضاهای داخلی می شود.

با یک رگی کردن سعی در این است، چنانچه ناگونیایی در زوایای فضاهای داخلی مشاهده شود، به یک یا دو فضا و یا به داخل کمدها، سرویسهای بهداشتی، پاسیوها و حیاط خلوت ها انتقال یابد و فضاهای اصلی مانند: اتاق ها، سالن، راهرو، آشپزخانه یا آبدارخانه دارای ابعاد و زوایای مساوی و یکسان باشند. پس از یک رگی کردن بنا و اعمال تمام کنترل های لازم تصویر اولیه فضاها شکل می گیرد.

سپس به صلاح دید استاد معمار و تکنسین یا سرپرست کارگاه، دیوارها یکی یکی اجرا می گردند.

دیوارها باید هنگام اجرا، دائم توسط استادکار مربوطه از نظر امتداد شاقولی و رعایت اصول پیوند، مورد کنترل قرار گیرند.

دیوارچینی

نکات اجرایی برای چیدن هر دیوار

  • برای چیدن هر دیوار ابتدا اگر دیوارچینی با آجر سفال باشد، حداقل دو رج و چنانچه با آجر فشاری باشد حداقل پنج رج از دیوار چیده می شود، سپس شمشه های عمودی در دونبش دو طرف دیوار بصورت شاقول از پایین به پنج رج چیده شده و از بالا به سقف توسط ملات گچ مهار می شوند.
  • استادکار با استفاده از رسیمان کار دیوار بین دو شمشه فلزی را اجرا می نماید و به همین ترتیب دیوارها یکی یکی چیده می شوند.
  • چنانچه در دیوار پنجره ای تعبیه شده باشد، هر طرف 5 سانتی متر به طول پنجره اضافه شده و محل قرارگیری پنجره در دیوار جا گذاشته می شود و ضرورت دارد، نبش دو طرف پنجره برای شاقول اجرا شدن شمشه گذاری شود.
  • طولی که برای نصب چهارچوب درهای داخلی ساختمان جا گذاشته می شود، باید از طول چهارچوب فلزی آنها به اندازه 10 سانتی متر بیشتر باشد.
  • برای دیوارهایی با ضخامت کم، هنگام ملات کشی روی آنها استفاده از شمشه ملات جهت جلوگیری از پرت شدن ملات و سرعت بخشیدن به کار تأثیر فراوان دارد.
  • دیوارها کالبد اصلی یک ساختمان هستند و پایه گذاری یک معماری بی نقص در ساختمان با یک رگی کردن و اجرای دیوارهای آن ایجاد می شود.
  • در عملیات دیوارکشی سعی در آن است که تمام آجرهای سالم و شکسته شده بکار گرفته شوند و چنانچه دیوار با آجر سفال باشد و برخی از آجرها، هنگام نصف شدن و دیگر موارد خرد شوند، می توان از آنها هنگام بام سازی به همراه بتن پوکه مصرف شوند.
  • در برخی دیوارها مانند دیوار آشپزخانه ها که بعداً کابینت بر روی آنها نصب می شود، ضرورت دارد با آجر ماشینی ده سوراخ چیده شوند.
  • ساختمان هایی با کاربری مسکونی یا اداری از دو طرف به بعضی از دیوارها کابینت نصب می شود که چنین دیوارهایی، دیوار ویژه محسوب شده و باید با دقت بیشتری و ضخامت مناسب برای تحمل بار کابینت دو طرف اجرا شوند.
  • هنگام اجرای دیوار سرویس های بهداشتی و آشپزخانه ها و دیوارهای نمای ساختمان دوغاب ریزی سطح دیوار ضروری می باشد، زیرا اگر سطح یک دیوار دوغاب ریزی شده باشد، هنگام اجرای سنگ نما یاکاشی، آب ملات رقیق (دوغاب) پشت سنگ نما یا کاشی، توسط آجر دیوار جذب نمی شود و این پدیده باعث مستحکم شدن ملات پشت سنگ نما یا کاشی می گردد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا