مقالات کارگشا

گردشگری و رستوران ها در یزد

شهر یزد به عنوان شهری بسیار توریست پذیر که مقصد برگزیده ی بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی نیز هست می تواند درس های زیادی در زمینه ی توسعه ی صنعت گردشگری برای ما داشته باشد. این شهر توانسته طی سال های اخیر با حفظ و مرمت بافت سنتی، جایگاه خود را به عنوان یکی از مقاصد ثابت گردشگران خارجی در ایران تثبیت کند و از پتانسیل های خود استفاده نماید. این درحالی است که هم زمان در بسیاری از شهر های ایران بافت های تاریخی با برچسب بافت فرسوده ویران شده اند و آپارتمان های بی هویت جای آنها را گرفته است.

اما یکی از نکات مهم پیشرفت گردشگری در یزد دیدگاه کالبدی متفاوتی است که به ساختمان های ارائه دهنده خدمات گردشگری از قبیل رستوران ها و هتل ها در این شهر صورت گرفته است. یزدی ها برای اولین بار اقدام به استفاده ی گسترده از بنا های تاریخی و خانه های سنتی برای کاربری رستوران، هتل، کافی شاپ و سایر موارد مشابه نمودند و بازخورد بسیار خوبی نیز از این اقدام داشته اند.

هتل داد یزد گردشگری

این درحالی است که همچنان در بسیاری از نقاط ایران هنگامی که از ساختمان هایی با کاربری گردشگری برای گردشگران خارجی سخنی به میان می آید، طرح هایی با سبک های معماری معاصر و به اصطلاح «مدرن» در ذهن طراحان و متولیان طرح شکل می گیرد که هیچ جذابیتی برای گردشگران خارجی ندارد. هرچند در این گونه طراحی ها اگر یک کار قوی صورت پذیرفته باشد می تواند نقش مهمی برای جذب میهمانان داخلی ایفا کند. 

بنابراین معماری رستوران یکی از موارد قابل ملاحظه در صنعت گردشگری است که باید برای جذب گردشگر توجه بسیاری به آن داشته باشیم. رستوران های یزد به عنوان بخشی از جذابیت های این شهر قابل نقد و بررسی هستند و می توان از تجربیات آنها برای بازآفرینی موارد مشابه در سایر شهر ها الگو برداری کرد. ویژگی های معماری این رستوران ها در کنار خدمات رسانی خوب، کیفیت بالای غذا و طراحی دکوراسیون متناسب با محیط، توانسته اند عوامل مهمی در جذب گردشگر به این شهر باشند.

 بسیاری از رستوران های معروف شهر یزد در هتل ها قرار دارند اما در اینجا صرف نظر از مبحث هتل، به بررسی رستوران های برتر یزد می پردازیم که از معماری سنتی ایران بهره جسته اند.

  • رستوران و هتل ملک التجار 

هتل ملک التجار یزد که گفته می شود اولین هتل خشتی در ایران است به عنوان یکی از آغاز گران استفاده از خانه های تاریخی برای اقامت و ارائه ی خدمات به مسافران خارجی شناخته می شود. از حیاط مرکزی زیبا و زیر زمین این بنا به عنوان رستوران و کافی شاپ استفاده می شود که از لحاظ فضای معماری حیاط در میان رستوران های یزد بسیار شناخته شده است.

رستوران ملک التجار یزد

  • کافه عدسی پناهنده

این غذاخوری نسبتا کوچک که در گوشه ای از بازار یزد جا خوش کرده، توانسته است با طراحی داخلی چشم نوازی در کانون توجه مشتریان خود قرار گیرد. همچنین عدسی داغ مشهوری که در این کافه سرو می شود گردشگران را به سودای تجربه ی عدسی با پپسی شیشه ای به این مکان کشیده است!

کافه عدسی پناهنده

  • رستوران هتل مشیر الممالک 

هتل مشیر الممالک که کاروانسرایی 150 ساله است یکی از به نام ترین هتل های یزد می باشد. این هتل دارای رستورانی است با طراحی داخلی دوست داشتنی و زیبا که کیفیت غذا و استاندارد های بهداشتی آن از گذشته در شهر یزد زبانزد بوده است.

هتل مشیر الممالک رستوران

  • رستوران حمام خان

این رستوران که با تغییر کاربری حمام تاریخی بزرگی مشهور به حمام خان به وجود آمده است توانسته فضایی متفاوت را برای سرو غذا های سنتی ایرانی به وجود آورد. وجود حوض های آب و سکو های مخصوص نشستن مشتریان، از ویژگی های معماری این رستوران هستند.

رستوران حمام خان یزد

  • کافه خانه هنر

در این کافه واقع بر بام یکی از خانه های تاریخی یزد که به خانه ی هنر معروف است، می توانید لذت فضایی دنج و راحت را تجربه کنید و از منوی نوشیدنی ها و خوراکی های ایرانی آن لذت ببرید. دیوار های کاهگلی فضای سرباز کافه شما را تحت جو آرامش بخشی قرار می دهند که کمتر تجربه کرده اید. همچنین این مکان با داشتن بلند ترین بام در بافت تاریخی، به شما منظره ی سراسرنمای بافت تاریخی یزد را ارائه می کند.

خانه هنر یزد

علاوه بر رستوران های فوق بسیاری از رستوران ها و هتل-رستوران های یزد با تکیه بر معماری بومی و سنتی ایران توانسته اند جذب مخاطبان را به دنبال داشته باشند و زیرساخت های گردشگری یزد را تامین کنند.

دقت به اهمیت رستوران ها نه تنها به عنوان یک زیرساخت و تامین کننده ی نیاز های گردشگران بلکه به عنوان یک جاذبه ی گردشگری، یکی از عوامل تبدیل شدن یزد از شهری بدون گردشگر به قطب گردشگری ایران است و درس گرفتن از این الگو می تواند رونق گردشگری را در شهر های دیگر ایران نیز باعث شود.
 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. البته شاید بهتر باشه بحث هتل و رستوران رو از هم جدا نکنیم چون رستوران ها و هتل ها در یزد عمدتا یکی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا