مقالات کارگشا

روانشناسی رنگ اتاق نوزاد

انتخاب رنگ مناسب برای اتاق نوزاد قدری دشوار است. درواقع انتخاب رنگ درست یک دانش است. مطالعات روانشناسی که ابتدا توسط شرکت‌های تبلیغاتی بر روی رنگ ها انجام می‌شده است، نشان می‌دهد رنگ‌ها می‌توانند روی خلق‌وخو و رفتار تأثیر داشته باشند، مغز و بدن را تحریک کنند و حتی بر سلامت فرد هم تأثیر بگذارند. مطالعات علمی نیز دریافته‌اند که قرار گرفتن در معرض رنگی خاص می‌تواند عادت خواب را بهبود بخشد، قدرت حافظه را افزایش دهد و حتی عملکرد تحصیلی را ارتقا بخشد.

اتاق نوزاد من چه رنگی باشد؟ اساساً از چندرنگ استفاده کنم؟ آیا باید خیلی روشن باشد؟ آیا رنگ انتخابی من به‌اندازه کافی تحرک ایجاد می‌کند؟ اینها سوالاتی که تمام کسانی که به تازگی مادر شده اند با آن مواجه هستند. در ادامه با بررسی روانشناسی رنگ‌ها قادر خواهید بود آگاهانه‌تر دست به انتخاب رنگ اتاق نوزاد خود بزنید. قبل از شروع ما امیدواریم که شما مانند ما از رنگ‌های کلیشه‌ای آبی و صورتی در گریز باشید.

قرمز:

شورانگیز، مهیج، احساسی. قرمزرنگی شاخص است و به میزان زیادی توجه ناظر را جلب می‌کند. در یک اتاق نوزاد می‌تواند به‌عنوان رنگ یک دیوار کانونی مورداستفاده واقع شود؛ اما از رنگ کردن کل دیوارها به رنگ قرمز باید خودداری کرد. قرمز داغ‌ترین رنگ موجود در رنگ‌ها است و ممکن است سبب شود ویژگی‌های شخصیتی فرد برجسته شود.

رنگ قرمز برای اتاق، دکوراسیون داخلی

نارنجی:

گرم، آرام‌بخش، دنج. رنگی است که حس راحتی زیادی انتقال می‌دهد. این رنگ حس خوش‌آمد گویی و پذیرایی فضا را افزایش داده و الهام‌بخش گفتگوی میان افراد است. نارنجی‌رنگی است دوستانه و آسایش فرد را فراهم می‌کند. از رنگ نارنجی تیره برای فضاهای فوق‌العاده دنج استفاده کنید، یا از رنگ نارنجی روشن برای فضاهای مدرن بهره ببرید.

رنگ نارنجی برای اتاق، دکوراسیون داخلی

زرد:

زنده، پرانرژی و شاد. زرد یک رنگ روشن و آفتابی است، اما این رنگ را بااحتیاط به کار ببرید. استفاده بیش‌ازاندازه یا استفاده از زرد خیلی روشن می‌تواند کودک را پریشان کند. رنگ زرد تلطیف شده می‌تواند افکار احساسی و تمرکز فرد را افزایش دهد.

رنگ زرد برای اتاق، دکوراسیون داخلی

سبز:

آرامش، طراوت، پروردن. سبز بهترین رنگ در محیط‌های آموزشی است. این رنگ آرامش فکر و تمرکز را افزایش می‌دهد. این رنگ همچنین آرام‌بخش، صلح‌آمیز و طبیعی است. سبز یکی از بهترین رنگ‌ها برای اتاق نوزاد است چراکه یک رنگ غالب در طبیعت است.

رنگ سبز برای اتاق، دکوراسیون داخلی

آبی:

لطیف، التیام‌بخش. آبی‌رنگی است که آرامش‌بخش است اما در مورد سایه‌های این رنگ دقت کنید. آبی متمایل به خاکستری می‌تواند غم‌آور باشد. رنگ آبی خلاقیت را افزایش می‌دهد اما درعین‌حال این رنگ در محل غذاخوری مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. اگر کودکی دارید که غذا نمی‌خورد از بشقاب آبی برای سرو غذای خود استفاده نکنید. برای اتاق نوزاد خود از آبی گرم و روشن استفاده کنید و از رنگ سرمه‌ای و آبی تیره اجتناب کنید. این رنگ حس خنکی را نیز انتقال می‌دهد و برای نوزادانی که احساس گرمای زیادی دارند مناسب است.

رنگ آبی برای اتاق، دکوراسیون داخلی

بنفش:

باوقار، اسرارآمیز، لوکس. رنگ بنفش سالیان متمادی با فضاهای سلطنتی عجین بوده و هنوز هم هست. جواهرات به رنگ بنفش شاهانه هستند. رنگ بنفش پاستل مانند بنفش کمرنگ و یاسی بسیار آرامش‌بخش‌تر هستند و درعین‌حال حس لوکس بودن رادارند. بنفش در طبیعت رنگی بسیار نادر است لذا یکرنگ غیرطبیعی تلقی می‌شود.

رنگ بنفش برای اتاق، دکوراسیون داخلی

سفید:

پاک، خالص، بیگناه. سفید رنگی موصوف به فرشته و شیرین است اما در عین حال می تواند رمز آمیز باشد. از رنگ آمیزی تمام دیوار ها به رنگ سفید خالص خودداری کنید. تلنگری به دیگر رنگ ها زده و حس و آزادی را به فضا القا کنید. مراقب باشید که سفید رنگی است که مستعد به لکه شدن است.

رنگ سفید برای اتاق، دکوراسیون داخلی

صورتی:

رمانتیک، عاشقانه، زنانه. این اصلا تصادفی نیست که دختر بچه ها رنگ صورتی دوست دارند. صورتی یک رنگ جهانی برای اشیایی است که به دختر ها تعلق دارد. این رنگ بسیار آرامبخش است به خصوص برای کودکانی که کج خلق هستند.

رنگ صورتی برای اتاق، دکوراسیون داخلی

خاکستری:

آغازگر، حسی، ادراکی. شما را به فکر کردن وا می دارد، همانطور که ممکن است در یک روز ابری قدری احساس اندوه کنید(به همین دلیل بارونی ها زرد رنگ هستند). در مورد خاکستری دقت کنید. مزایای آن این است که به ترویج تفکر و احساسات می پردازد اما در عین حال احساس غم و اندوه نیز به همراه دارد. اگر قصد استفاده از رنگ خاکستری را دارید یک تن گرم از آن را انتخاب کنید و با یک رنگ روشن آن را ترکیب کنید. 

رنگ خاکستری برای اتاق، دکوراسیون داخلی

قهوه ای: 

زمین، خاک. این رنگ رنگ زمین ماست که آن را تبدیل به یک رنگ فوق العاده برای اتاق کودک می کند. با این حال قهوه ای رنگ بسیاری از چیز های دیگر نیز هست. بنابر این با احتیاط استفاده کنید. یک رنگ شکلاتی تیره و یا یک رنگ بژ روشن می تواند انتخاب مناسبی باشد. از هر یک از سایه های میانه رنگ قهوه ای از آنجا که رنگ مدفوع را تدایی می کند اجتناب کنید. 

رنگ قهوهای برای اتاق، دکوراسیون داخلی

سیاه:

توانا، پرقدرت. سیاه رنگی دیگر است که برای ایجاد تعادل مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ پر قدرت و تیره است. مطمئن شوید که از این رنگ در اتاقی با پنجره های بزرگ بهره می گیرید که مملو از نور طبیعی باشد. این رنگ به عنوان یک رنگ برای دیوار کانونی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از رنگ سیاه استفاده کردید به خاطر داشته باشید که تغییر این رنگ به رنگ دیگر بسیار دشوار است.

رنگ سیاه برای اتاق، دکوراسیون داخلی

منبع:

projectnursery

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا