مقالات کارگشا

«دیوار کانونی یا Accent Wall» عنصری قدرتمند در دکوراسیون داخلی

چگونه یک نقطه کانونی جذاب ایجاد کنیم؟

دکوراسیون داخلی، دیوار تاکیدی

دیوار کانونی در دکوراسیون داخلی ابزاری قدرتمند است و می تواند در طراحی هر اتاقی اعم از نشیمن، آشپزخانه، حمام، اتاق کودک و غیره اعمال شود. به عنوان مثال به روشی بسیار ساده می توان یک اتاق خواب را جذابتر کرد و روح بخشید. با دیوار کانونی در اتاق خواب، شما قادر خواهید بود یک تاثیر بصری جذاب ایجاد کنید که به ایجاد فضایی خاص کمک کرده و یا منطقه بندی (زون بندی) اضافه ارائه می کند. به طور قطع یک دیوار با رنگی شاخص در اتاقی که برای نگهداری از کودکان قرار می گیرد، مورد تحسین و توجه آن کودکان واقع می شود. در آشپزخانه چنین تاکیدی روی دیوار می تواند متناسب و هماهنگ با طرح کلی کار باشد. 

دکوراسیون داخلی، زون بندی، دیوار تاکیدی

دیوار کانونی چیست؟ اگر چه نام آن به خوبی گویای تعریف آن است، این اصطلاح برای توصیف دیواری کاربرد دارد که جدا از مابقی دیوار های خانه بوده و رنگ، بافت، الگو و مصالح پایانی متفاوتی دارد. تاکید می تواند بر روی تمام سطح دیوار و بر روی بخشی از آن باشد و مایه ی شگفتی افرادی است که برای نخستین بار به خانه وارد می شوند و طراحان بسیار مشتاق به بهره گیری از آن برای جذب فوری توجه بیننده هستند.

دکوراسیون داخلی، دیوار تاکیدی

همانطور که می دانید برای اینکه محیط اولین تاثیرش را روی فرد بگذارد، تنها یک ثانیه طول می کشد و یک دیوار کانونی به فضا اصالت، هویت و شخصیت می بخشد. همچنین دیوار کانونی به عنوان یک پیش زمینه عالی برای برجسته کردن برخی از عناصر دکور یا عناصر طراحی استفاده می شود. این المان می تواند برای اینکه یک فضا به لحاظ بصری وسیع تر یا محدود تر به نظر برسد مورد استفاده قرار گیرد، یا می تواند به عنوان دیوار جدا کننده بین منطقه های کاربردی مختلفی که در یک فضای باز وجود دارد به کار برده شود.

دکوراسیون داخلی، زون بندی، دیوار تاکیدی

بایستی نگاهی عمیق به جنبه های مختلف دیوار کانونی داشت و اینکه:

چرا یک دیوار کانونی ایجاد کنیم؟

دکوراسیون داخلی، دیوار تاکیدی

این یک سوال بسیار اساسی است. قطعا کسانی که به طور حرفه ای درگیر کار دکوراسیون و طراحی داخلی هستند، به خوبی می دانند که این تکنیک از طراحی داخلی بسیار قدرتمند بوده و گزینه های متنوعی را پیش رو می گذارد تا به معرفی رنگها، بافتها، اشکال، خطوط و مصالح شاخص برای فضاهای داخلی پرداخت. به علاوه دیوارهای تاکیدی راه حلی بسیار عالی برای افزودن پویایی به فضاهای داخلی بوده و ظاهر یکنواخت، خسته کننده و بی روح خانه را متحول می کند. یک دیوار کانونی همچنین راه حلی ایده آل برای جلب کردن توجه و نگاه ها به یک عنصر تماشایی و شگفت آور از فضاهای داخلی می باشد.

کسانی که مایل هستند به شخصه فضای خانه خود را دکور کنند، بایستی بدانند که برای این کار قوانینی وجود دارد. اولین سوال این است که:

  • کدام دیوار را باید به عنوان دیوار کانونی انتخاب کنم؟
  • آیا شما مجاز هستید که هر دیواری را به عنوان نقطه تمرکز یک اتاق انتخاب کنید؟

به لحاظ تئوری هیچ چیزی غیر ممکن نیست. اما تمرین و عقل سلیم نشان می دهد که این روش باید با دقت و توجه انجام شود. زیرا با قدری بی دقتی به جای داشتن یک عنصر اصلی و ضروری  در خانه ممکن است فرایند کار شما به داشتن یک عنصر بیخود و مضحک ختم شود. در ادامه راهکارهایی معرفی می شود که به انتخاب صحیح دیوار کانونی کمک می کند:

     1- یک طرح از اتاق بکشید و ببینید کدام دیوار است که می توان تا حد ممکن آن را آزاد گذاشت. هیچ نکته مثبتی در دیواری که به وسیله مبلمان و تزئینات محصور شده است به عنوان دیوار کانونی وجود ندارد. به اضافه شما باید مطمئن باشید که این دیواری که انتخاب کرده اید همانی است که قرار است توجه ها به آن جلب شود. یک دیوار کناری را بر حسب تصادف و صرفا اینکه دیواری خالص (بدون در و پنجره و کاملا توپر و یکدست) است انتخاب نکنید. درست است که بهترین انتخاب یک دیوار خالص است بدون ایجاد شکستگی در آن و عوامل اضافی مانند درب یا پنجره. هنگامی که شما مجبور هستید که دیواری را با پنجره در آن موکد کنید در صورتی که پنجره به صورت متقارن در دیوار واقع باشد، می تواند بهترین انتخاب باشد.

دکوراسیون داخلی، دیوار تاکیدی

   2- تعیین کنید که سطح پایانی مورد استفاده چه خواهد بود.  به طور مثال اگر که شما تصمیم دارید با رنگ ها بازی کنید پس به یاد داشته باشید که تحت یک نور پردازی خاص دیوار می تواند کاملا متفاوت از چیزی که در نظر داشته اید، یا انتظار داشته اید تا ببینید، جلوه کند. آزمودن ظاهر رنگ در زیر نور طبیعی و مصنوعی یک ایده بسیار خوب است. به علاوه در صورتی که به طور پیوسته در معرض مستقیم نور خورشید قرار گیرد برخی از مصالح پایانی می توانند بسوزند یا تغییر ظاهر و خاصیت دهند.

     3- توصیه می شود که دیواری را موکد کنید که در اولین نگاه در معرض دید قرار می گیرد. در حالت ایده آل دیوار کانونی آن دیواری است که در مقابل سالن ورودی قرار می گیرد. در غیر این صورت شما قادر نخواهید بود تا به نتیجه مطلوب خود دست یابید.

    4- بسته به هدفی که از اجرای دیوار کانونی داریم، شما می توانید روی کلیت یک دیوار بزرگ یا بخشی از آن تاکید ایجاد کنید. در هر صورت باید در خاطر داشت که یک دیوار کانونی وسیع همیشه بهترین انتخاب نیست. به خصوص هنگامی که از رنگهای متضاد برای رنگ آمیزی استفاده می کنید چرا که این دیوار می تواند غالب شود و ویژگی های بصری اتاق را نابود کند.

     5- در یک اتاق تنها یک دیوار است که می تواند دیوار کانونی باشد. ایجاد دو دیوار کانونی یک استثنا است و این به ندرت در تکنیک کار دکوراتورهای داخلی اعمال می شود.

      6- این امکان وجود دارد که تنها بخشی از یک دیوار را موکد کرد ، یا حتی بر روی المانهای معماری دیوار تاکید کرد، (قوس ها، فرو رفتگی های دیوار و غیره). انتخاب رنگ بسیار حساس است (استفاده از رنگ های گرم یا سرد برای شما این امکان را فراهم می آورند تا تاثیرات بصری عالی ایجاد کنید.) فراموش نشود که یک دیوار کانونی فضا و جو تمامی فضاهای درونی را تنظیم می کند و در نهایت می تواند به طراحی اتاق را به تعادل برساند.

دکوراسیون داخلی، دیوار تاکیدی

     7- یک چیز مهم دیگر که باید در نظر داشته باشید این است که نیازی به استفاده از عناصر اضافی نیست که اثر دیوار کانونی را افزایش دهد. زیرا ایده داشتن چنین دیواری این است که دیوار کانونی می تواند به عنوان عنصری مجزا در طراحی عمل کند. در هر حال، این قانون به طور موفقیت آمیزی در اتاق های رنگ شده با رنگ های روشن و یا خنثی کار می کند. هنگامی که رنگ های مختلفی در اتاق دارید بهتر است از رنگهایی برای دیوار کانونی بهره ببرید که ظاهر دیوار یا سایر عناصر تزئینی را با همان رنگ، مثلا – بالش، فرش، گلدان، سایه های لامپ، اثاثه یا لوازم داخلی و مبلمان، و غیره را ارتقا ببخشد. 

دکوراسیون داخلی، دیوار تاکیدی

در ادامه خواهید خواند که چگونه در فضاهای متفاوتی چون نشیمن، آشپزخانه، حمام، اتاق کودک، اتاق خواب و راهروی ورودی باید دیوار کانونی را طراحی نمود. با ما همرا باشید.

منبع:

deavita

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا