مقالات کارگشا

هوشمندترین شهرهای جهان در سال 2017

طبق آمارهایی که مرکز تحقیقاتی IESE در سال 2017 در خصوص کیفیت زندگی در شهرهای مختلف جهان ارائه نموده است، نیویورک باز هم به عنوان هوشمندترین شهر جهان برای سال 2017 شناخته شد. لندن توانست جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد و بعد از آن پاریس در مقام سوم جای گرفت. 

هوشمندسازی، شهر هوشمند

 این نتایج در نسخه چهارم مقاله شهرهای هوشمند ارائه گردیده است. جهت رسیدن به این نتایج، محققان این حوزه، هفتاد و نه شاخص در بین ده بعد مختلف زندگی شهری از قبیل اقتصاد، تکنولوژی، سرمایه های انسانی، انسجام اجتماعی، همکاری های بین المللی، محیط زیست، حمل و نقل، پویایی، برنامه ریزی شهری، اداره عمومی و حکومت را مورد بررسی قرار داده اند. نتایج نشان می دهند تقریباً همه  این موارد در شهرهای آمریکای شمالی و اروپایی در سطح بالایی وجود داشته است. 
هدف این رتبه بندی، داشتن ابزاری برای شهرداران، مدیران شهرها، شرکت ها و گروه های علاقمندی که تمایل دارند سطح کیفیت زندگی افراد در شهرهای مختلف بهتر شود، می باشد. مطالعه اکثر شهرهای پیشرفته در هر منطقه جغرافیایی منبعی موثق برای شناسایی بهترین عملکردها، نوآوری ها، ثبات، تساوی حقوق و استقلال می باشد. 

هوشمندسازی، شهر هوشمند، نیویورک

10 شهر برتر هوشمند جهان

نیویورک از مهمترین مراکز تجاری و اقتصادی دنیا می باشد و رتبه اول جهان را در این زمینه دارا می باشد. این شهر همچنین، رتبه دوم در زمینه تکنولوژی را نیز دارد. لندن دارای بالاترین رتبه از لحاظ پویایی، سیستم حمل و نقل و سرمایه های انسانی می باشد. شهری با بالاترین تعداد مدارس و دانشگاه های کسب و کار و تجارت که تاثیری بین المللی دارد.

پاریس بعنوان محبوبترین شهر از لحاظ توریستی و گردشگری شناخته شده است. با کمال احترام بایستی گفته شود با این حال، این سه شهر دارای انسجام پایین اجتماعی بوده و رتبه های 153، 105 و 86 جهانی را دارند. یادآوری می کنیم یک شهر کامل هنوز در دنیا وجود ندارد و هنوز مسیر برای بهبود شرایط باز است. آمارها نشان می دهد سه شهر دیگر آمریکا از جمله بوستون رتبه چهارم، سانفرانسیسکو رتبه پنجم، و واشینگتن دی سی رتبه ششم را دارا می باشند. دو شهر دیگر اروپایی برلین رتبه نهم و آمستردام رتبه 10 این رتبه بندی را شامل شده اند و دو شهرآسیایی سئول در جایگاه هفتم و توکیو در جایگاه هشتم جهان قرار دارند. 

هوشمندسازی، شهر هوشمند، لندن
 ثبات یکی از مهمترین شاخصها برای این رتبه بندی جهانی است. در مقایسه با سال گذشته سه شهر اول همچنان درصدر میباشند در حالیکه بوستون و سانفرانسیسکو به راحتی جایگاه خود را تغییر داده اند. شهرهای توکیو و برلین به ترتیب چهار و دو پله صعود کرده اند و این در حالی است که شیکاگو با پنج پله سقوط از جایگاه هفتم به جایگاه دوازدهم رسیده است. 

بررسی منطقه ای

شهرهای اروپایی و آمریکای شمالی این لیست را احاطه کرده اند و از مجموع پنجاه شهر برتر، چهل و سه رتبه برتر را به خود اختصاص داده اند. در این لیست یازده شهر قرار دارند که نیویورک رتبه اول، بوستون رتبه چهارم، سانفرانسیسکو رتبه پنجم، واشینگتن رتبه ششم، شیکاگو رتبه دوازدهم، لس آنجلس رتبه هجدهم، بالتیمور رتبه بیستم، دالاس رتبه بیست و سوم، هوستون رتبه سی و دوم، فونیکس رتبه سی و هفتم و میامی رتبه چهل و هشتم را به خود اختصاص داده اند. با این حال  بیشترین صعود مربوط به شهرهای اروپا بوده است: تورین، مسکو، ورشو، رم، لیوبلیانا و میلان نسبت به دو سال گذشته جهش دوازده پله ای و یا حتی بیشتر را داشته اند.

هوشمندسازی، شهرهوشمند، پاریس
 در آفریقا ، شهر کیپ تاون رتبه صد و سی و سه و تونس در جایگاه یکصد و سی و هفت قرار دارد. در آسیا، سه شهر برتر سئول، توکیو و سنگاپور بدون تغییر از سال قبل باقی مانده اند. بوینس آیرس در رتبه هشتاد و سه آمریکای لاتین قرار دارد در حالیکه شهر ابوظبی در رتبه شصت و چهارم و بعنوان پیشرو شهرهای خاورمانیه می باشد. 

منبع: مجله فوربس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا