مقالات کارگشا

مدیریت پسماند به روش مکانیزه

از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی یکی از مشکلات مهمی که بر اثر توسعه شهری و صنعتی پدید آمده است مسئله دفع مواد زائد جامد می باشد که بسیاری از کشورهایی که در این زمینه با مشکل مواجه اند نیازمند راه حل هایی کاربردی و جامع در زمینه شهرسازی و برنامه ریزی شهری می باشند. زیرا امروزه یکی از عوامل آلودگی محیط زیست عدم مدیریت صحیح پسماند می باشد. زیرا عدم هماهنگی و مدیریت در این زمینه سبب زشتی منظر، آلودگی منابع آب و خاک و هوا و همچنین شیوع انواع بیماری ها می باشد.
موضوع مدیریت پسماند و یا فراتر از آن مدیریت چرخه مواد امروزه یکی از محورهای اصلی و بسیار مهم توسعه پایدار شهر و مدیریت شهری است. 
با افزایش جمعیت و رشد و گسترش شهرنشینی و تغییر الگوی مصرف و استفاده وسیع از موادی که به آسانی تجزیه نمی شود لازمه مدیریت پسماند را بیشتر کرده و مدیریت پسماند به صورت سازمانی در شهرهای جهان آغاز گردیده است. این مسئله امروزه در کشور ما نیز در میان مسائل شهری اهمیت بسزایی به خود گرفته به طوریکه توجه مسوولان و برنامه ریزان را بر آن داشته تا قوانین متعددی را برای پسماند و ساماندهی وضعیت آن ابلاغ کنند.

مدیریت پسماند به روش مکانیزه
در شهرهای بزرگ به ویژه کلانشهرها به علت وجود مسافت های طولانی، بالا رفتن هزینه های جاری، ترافیک شهری و افزایش انتشار آلودگی های زیست محیطی انتقال زباله از ایستگاه های انتقال مواد زائد شهری به صورت  از خودروهای کوچک تر به خودروهای سنگین تر یا از مخازن انتقال زباله استفاده می گردد. 
مدیریت مناسب جمع آوری مواد زائد یکی از اصول مهم ایجاد فضاهای سالم و بهداشتی در شهرها می باشد که عدم مدیریت صحیح آن باعث شیوع انواع بیماری های مختلف می گردد. 
مکانیزه کردن سیستم جمع آوری راه حلی است در جهت اقتصادی کردن سیستم جمع آوری و بهینه کردن، زیرا جمع آوری های سنتی متداول علاوه بر نیاز به هزینه های سنگین بسیار پرزحمت و مشکل است.
در سیستم جمع آوری مکانیزه از جمله اهدافی که می توان به آن دست یافت کاهش نیاز به وسایل نقلیه، کاهش اثرات آلودگی حاصل از پراکندگی کیسه ها، کاهش آلودگی هوا و ترافیک، کاهش دفعات جمع آوری و در نهایت کاهش هزینه ها می باشد.  
بسیار واضح است که یکی از کلیدهای موفقیت در این زمینه، افزایش آگاهی و مشارکت مردمی برای همکاری در طرح مکانیزه شدن سیستم جمع آوری است. 
مشارکت شهروندان هنگامی تحقق می شود که شهروندان در تصمیم گیری مدیریتی طرح ها، در تامین مالی طرح ها، در تامین نیروی انسانی، و در اجرای طرح هامشارکت و دخالت داده شوند.

مدیریت پسماند به روش مکانیزه
شهروندان در صورتی در امور خدمات شهری مشارکت می کنند که شهرنشینان از حالت فردی که صرفا در مکانی به نام شهر زندگی می کنند به شهروند تبدیل شوند و به صورت جامع و با انگیزه در امور توسعه شهری مشارکت کنند. 
یک قدم اصلی در جلب مشارکت های شهروندان آگاهی و آموزش است به طوریکه باید به وسیله آموزش همگانی، خانواده ها را با اثرات مخرب و آلوده کننده مواد زائد آشنا ساخت. اگر افراد به این باور برسند که مدیریت صحیح پسماند برای پیشگیری مخاطرات زیست محیطی و حفظ سلامت خود موثر خواهد بود در آن صورت مشارکت و همکاری می کنند. 

منابع:
 مقاله مدیریت پسماند و جمع آوری، مهندس عباس علی شاه علی
 مقاله نقش مشارکت های مردمی در سیستم مکانیزه جمع آوری زباله، دکتر منیره مجلسی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا