مقالات کارگشا

مدیران شهری موفق آینده چه خصوصیاتی دارند؟

جلوگیری از اتلاف منابع شهرها، انجام امور شهروندان در کمترین زمان ممکن و ارایه خدمات مناسب به شهروندان و نیزانجام امور به دور ازاتلاف زمان و موازی کاری نیازمند یک مدیریت شهری موفق است.
مدیران شهری موفق در زمینه شهرسازی و اداره امور شهری می بایست پتانسیل و امتیازات شهر خود را شناخته و در صدد تقویت و ارتقاء قابلیت ها و توانمندی های شهر خود باشند. در جامعه آینده بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد و جامعه آینده جامعه ای شهرنشین خواهد بود. بنابراین شهرها باید با حل کردن مسائل و مشکلات خود بستری برای رشد و پویایی اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی جوامع خود باشند و فرصت های با ارزشی را برای رشد و خلاقیت شهروندان قرار دهند. 
از جمله وظایف یک مدیر شهری موفق در آینده این است که بتواند چشم انداز شهر خود را براساس اصول رسیدن به یک شهر پایدار ترسیم کند. او باید قادر باشد به مسائل و مشکلات شهری نگاهی کلان و کل گرا داشته باشد.  در حای حاضرشهرهای ما دارای مسائل و مشکلات فراوانی بوده و برای حل شدن آن ها نیازمند تغییر هستند.

مدیران شهری موفق آینده چگونه باید باشند؟
مدیران موفق آینده برای اینکه وارد این عرصه شوند باید خلاق، ایده پرداز، نوآور و اهل ریسک باشند تا بتوانند در این عرصه تحولی ایجاد کنند، مسائل و مشکلات شهرها را حل کرده و بتوانند ظرفیت های توسعه شهری را که یکی از آن ها گردشگری شهری و توریسم بوده شناسایی و توسعه داده و در منابع درآمدی شهرها تحولی ایجاد کنند. بنابراین ایجاد ساز و کار و رونق اقتصادی شهر از دیگر وظایف اصلی مدیران شهری می باشد. 
از طرف دیگر به کارگیری و استفاده از مشارکت های مردمی برای تامین هزینه ساماندهی و بهبود وضعیت شهر یکی از راهکارست به نحوی که مدیریت شهری بتوان یک برنامه ریزی مدون داشته و امور را به صورت موازی پیش ببرند و این لازمه ایجاد یک مدیریت واحد شهری است. 

مدیران شهری موفق آینده چگونه باید باشند؟
مدیریت واحد شهری یا Integrate urban managment به این معنی است که همه نهادها و ارگان ها  در حل مسائل شهری نقش مکمل هم را داشته باشند نه موازی و همه به صورت یکپارچه و واحد کار کنند تا بتوانند در جهت توسعه شهری، توسعه خدمات شهری، توسعه فرهنگ شهری و ساماندهی امور نقش موثری داشته باشند. 
یک حلقه از زنجیره مدیریت شهری  که بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد مردم هستند و مدیران شهری باید در این مورد از نیازها، حقوق و خواسته های شهروندان شناخت کامل و کافی داشته باشند زیرا شهروندان در هر شهری نیازمند خدمات شهری بهینه هستند که باید در راستای مدیریت شهری موفق در کلانشهرها برآورده شود.  
برنامه ریزی های کلان شهر باید در جهت خواسته های مردم شکل گیرد زیرا در غیر اینصورت فعالیت های توسعه ای در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به نتایج مطلوب نخواهد رسید و بدون توجه به نیاز و خواسته های مردم نمی توان برنامه ریزی های کلان و موفق انجام داد. بنابراین با توجه و پاسخگویی به نیازهای شهروندان، مدیریت شهری می تواند شهری آرام، زیبا، سالم و پاک برای همه بسازد. 
 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا