مقالات کارگشا

ارزیابی اثرات زیست محیطی در پروژه های شهری

ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA (Environmental Impact Assessment، روشی است که در آن اثرات ناشی از انجام یک پروژه یا عملیات آن بر محیط زیست بررسی و پیش بینی می گردد تا در هنگام انجام پروژه، با توجه به شناخت وضعیت موجود و نوع اثرات، عملیات بصورتی انجام پذیرد تا کمترین اثر بر محیط زیست وارد گردد.

ارزیابی اثرات زیست محیطی در پروژه های شهری
هدف از ارزیابی تاثیرات محیطی چیست؟ 

هدف ارزیابی اثرات زیست محیطی، حفاظت از محیط زیست است. به عبارت دیگر اطمینان از اینکه یک مقام برنامه ریز محلی هنگام تصمیم گیری در مورد ارائه مجوز به پروژه های شهری از تاثیراتی که ممکن است بر محیط زیست وارد شود مطلع شده و این تاثیرات را در روند تصمیم گیری خود لحاظ کند. در نتیجه باید شناسایی این پروژه ها و ارزیابی، مشاوره و تصمیم گیری در مورد آنها انجام شود. 

در ارزیابی اثرات زیست محیطی مردم  باید از این اثرات مطلع بوده و در مراحل تصمیم گیری برای ساخت پروژه ها شرکت کنند. 

ارزیابی اثرات زیست محیطی در بخش کوچکی از پروژه های برنامه ریزی شهری و کشوری اعمال می شود. مقررات 2017 روشهای ارزیابی اثرات زیست محیطی را در این چارچوب ادغام می کند و فقط باید به آن پروژه هایی که احتمالا تأثیر قابل توجهی بر محیط زیست دارند، اعمال شود.

مقامات برنامه ریزی محلی و توسعه دهندگان باید به دقت بررسی کنند که آیا در یک پروژه باید ارزیابی اثرات زیست محیطی انجام شود یا خیر؟ در صورت لزوم، آنها باید دامنه ارزیابی را به آن دسته از جنبه های محیطی که بیشترین تاثیر زیست محیطی را دارند محدود کنند و همه این کارها طی یک پروسه ی انجام می شود. در اینجا به بررسی اجمالی این مراحل در این پروسه می پردازیم پس بیایید با هم ببینیم مراحل ارزیابی اثرات زیست محیطی کدامند؟
5 مرحله گسترده برای این فرآیند وجود دارد:

آزمایش

تعیین اینکه آیا یک پروژه پیشنهادی در حوزه مقررات قرار دارد یا خیر. آیا احتمال دارد تأثیر قابل توجهی روی محیط داشته باشد و در این صورت نیاز به ارزیابی دارد.

دامنه 

تعیین میزان موضوعی که باید در ارزیابی در نظر گرفته شود و در بیانیه محیط زیست گزارش شود. متقاضی می تواند از اختیارات برنامه ریزی محلی خود در مورد اطلاعاتی که دارد با نظرسنجی، نظر خود را اعلام کند.

ارزیابی اثرات زیست محیطی در پروژه های شهری

تهیه بیانیه محیط زیست

وقتی تصمیم گرفته شد که لازم است ارزیابی انجام شود، متقاضی باید یک بیانیه زیست محیطی را تهیه و ارائه کند. بیانیه محیط زیست باید شامل حداقل اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی اثرات ریست محیطی پروژه باشد.
مقامات دولتی برای کمک به متقاضی،  باید هر گونه اطلاعاتی مربوط به محیط زیست را در اختیاراو قرار دهند..

برای اطمینان از کامل بودن و کیفیت بیانیه محیط زیست باید اطمینان حاصل شود که توسط کارشناسان اصلح تهیه شده است بیانیه محیط زیست حاوی اطلاعات تخصصی یا تخصص های این کارشناسان باشد.

تهیه یک برنامه ریزی و مشاوره 

بیانیه محیط زیستی باید به صورت الکترونیکی جهت اطلاع عموم منتشر شود. سازمان های قانونی و مردم باید فرصتی برای ارائه دیدگاه های خود در مورد توسعه پروژه پیشنهادی و بیانیه محیط زیست داشته باشند.

تصمیم سازی 

بیانیه محیط زیست، همراه با هر گونه اطلاعات دیگر در این زمینه که مربوط به تصمیم گیری است باید توسط مسئول برنامه ریزی محلی برای تصمیم گیری در مورد رضایت یا عدم رضایت برای توسعه، مورد توجه قرار گیرد مردم نیز باید از تصمیم و دلایل اصلی آن ها به صورت الکترونیکی و یا اعلامیه عمومی مطلع شوند.

منبع
 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا