مقالات کارگشا

لامپ LED چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ مزایا و معایب لامپ ال ای دی چیست؟

لامپ های LED با مصرف بهینه انرژی جایگزین مناسبی برای لامپ های روشنایی متداول و موجود در بازار هستند. لامپ های الی ای دی مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه این مقاله به بررسی لامپ های LED پرداخته شده است؟

لامپ LED چیست؟

لامپ های رشته ای مرسوم با عبور جریان برق از یک رشته بسیار نازک (filament) که به شدت داغ می شود و به وسیله این داغ شدن تولید نور می کند کار می کنند. از تمام جریان برقی که از این رشته یا فیلامنت عبور می کند تنها بخش بسیار کمی تبدیل به نور می شود. باقیمانده این جریان با تبدیل شدن به گرما و حرارت به هدر می رود(تقریباً 90%) .

بنابراین این لامپ ها به شدت نا کارآمد و کم بازده هستند و برق و انرژی را به هدر می دهند. در سپتامبر 2012، اتحادیه اروپا دستور ممنوعیت فروش هر لامپ رشته ای با بیش از 40 وات را به مالکان خانه ها صادر کرد.

چگونگی تفاوت لامپ LED با سایر لامپ ها

لامپ های LED بسیار کار آمدتر و پر بازده تر از لامپ های مرسوم که مقدار زیادی از انرژی دریافتی را به گرما تبدیل می کنند، می باشند. در حقیقت، LEDها، 90% انرژی کمتری مصرف می کنند. این لامپ ها همچنین از لامپ های کم مصرف فلورسنت (CFL یا Compact Fluorescent) نیز بهینه تر و کار آمدتر هستند.

یک لامپ LED به اندازه 8 لامپ CFL (لامپ های کم مصرف قدیمی) دوام و طول عمر دارد و در طول عمر مصرفی خود یک چهارم انرژی مورد استفاده توسط لامپ های CFL را مصرف می کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع لامپ برای روشنایی ساختمان؛ بهترین لامپ کدام است؟

تکنولوژی نهفته در روشنایی LED چیست؟

لامپ های LED از دیودهای نورانی متعددی تشکیل شده اند که در کنار هم و همزمان با عبور جریان از آنها، باعث ایجاد نور می گردند. جریان برق، الکترون های درون دیود را تحریک می کند که منتج به آزاد سازی فوتون ها (نور) می گردد.

LEDها اغلب به عنوان روشنایی حالت جامد شناخته می شوند که به این معنی است که نور از یک ماده جامد (یک قطعه نیمه هادی) انتشار می یابد نه مانند لامپ های رشته ای به دلیل عبور جریان از یک رشته فلز نازک و با تلف کردن مقدار زیادی انرژی برای روشن شدن.

تکنولوژی LED

و به همین دلیل است که لامپ های LED مصرف انرژی بسیار بهینه تری دارند. به جای نیاز به ایجاد گرمای فوق العاده برای انتشار نور (مانند لامپ های هالوژن یا رشته ای)، یک LED با عبور تنها مقدار کمی جریان برق روشن خواهد شد.

این بدان معناست که LED ها نسبت به لامپ های رشته ای دارای دوام و طول عمر بیشتری هستند (به دلیل تولید حرارت خیلی کم که برای وسایل الکترونیک مضر است و در طول عمر آن ها تأثیر مستقیم دارد). عمر این لامپ ها در مقایسه با یک لامپ رشته ای با 1000 ساعت طول عمر، 40000 ساعت تخمین زده شده است.

لامپ های LED تنها 10% از برقی که توسط لامپ های رشته ای مصرف می شود را نیاز دارند، در حالیکه همان میزان نور را تولید می کنند. این به معنای صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه است.

تعویض به یکباره تنها یک چراغهالوژن یا رشته ای 50 وات در آشپزخانه با یک چراغ LED ، معادل 5 وات، می تواند با توجه به تعرفه های برق ناحیه زندگی شما، به مقدار قابل توجه ای در طول یک سال در هزینه های برق مصرفی شما صرفه جویی کند(فقط یک لامپ)، با ذکر این نکته مهم که همان میزان نور را نیز تولید می نماید.

روشنایی LED

آیا لامپ های LED ایمن هستند؟

بله! علی رغم برخی شایعات، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این لامپ ها برای سلامتی انسان مضر هستند. برخلاف لامپ های CFL که به دلیل جیوه درون آن ها به شدت برای انسان و محیط زیست مضر هستند و اگر شکسته شوند باید حداقل برای چند ساعت مکان مورد نظر ترک شود تا گاز جیوه و مواد سمی منتشر شده و اثرات آن از میان برود و از طریق تنفس وارد بدن انسان نگردند.

آیا می توانم لامپ های LED را خودم نصب کنم؟

بله، این لامپ ها دقیقاً مانند سایر لامپ های حوزه روشنایی هستند. در دو مدل با پایه پیچی و سوزنی نیز موجود هستند. شما می توانید به راحتی با خرید لامپ با پایه مناسب که متناسب با چراغ های موجود خانه یا محل کار شما باشد لامپ های قدیمی درون آن ها را با لامپ های LED با مصرف و کیفیت نور و راندمان بهترجایگزین نمایید.

بیشتر بخوانید: راهنمای تصویری نصب لامپ هالوژنی

قیمت لامپ های LED چقدر است؟

تقریباً با توجه به وات مصرفی و کیفیت از 5000 تومان به بالا در بازار موجود می باشد ولی چیزی که در مورد لامپ ها و چراغ های LED مهم است، به دلیل الکترونیکی بودن مکانیزم آن ها، کیفیت بورد الکترونیکی و منبع تغذیه در LED ها بسیار مهم است و متأسفانه اغلب خریداران بدون دانستن این موضوع اقدام به خرید انواع ارزان و بی کیفیت موجود در بازار می کنند.

این لامپ های بی کیفیت پس از مدت کمی دچار مشکلات سو سو زدن، سوختگی و … شده و باعث اشتباه کاربران در تشخیص اینکه تمامی لامپ های LED نامرغوب هستند می شود. در حالی که با خرید انواع با کیفیت در ازای پرداخت مبلغ بیشتر در ابتدا، با توجه به توضیحات بالا و بحث راندمان و صرفه جویی در مصرف بالای این لامپ ها، هزینه اولیه در دراز مدت جبران خواهد شد.

مزایای لامپ LED

  • یک لامپ LED پتانسیل دوام حداقل بین 25 تا 40 سال را دارد و 90% انرژی کمتری در مقایسه با همتایان رشته ای مشابه خود دارد. آنها همچنین بلافاصله گرم و روشن می شوند برخلاف لامپ های CFL.
  • لامپ های کم مصرف به خاطر اینکه فیلامنتی ندارند بسیار با دوام تر از لامپ های رشته ای مرسوم هستند. بنابراین با منسوخ شدن لامپ های رشته ای مخصوصاً اینکه با یک ضربه کوچک ممکن است رشته درون آن ها ریخته شود و دیگر روشن نشوند، لامپ های کم مصرف این مشکل را ندارند و توانستند به حضور بیشتر خود در بازار ادامه دهند.

مقایسه لامپ LED با سایر لامپ ها

معایب لامپ LED

  • قیمت بیشتر از لامپ های مرسوم موجود در بازار مانند رشته ای، CFL و هالوژن، به هر حال این هزینه ها و سرمایه گذاری اولیه از طریق صرفه جویی در مصرف انرژی جبران خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا