مقالات کارگشا

آسانسور کارگاهی یا بالابر کارگاهی چیست؟ انواع، ویژگی ها و کاربردها

آسانسور کارگاهی یا بالابر کارگاهی وسیله‌ای است که برای جا‌به‌جایی مصالح در ساخت و ساز برای حمل افراد و مصالح از آن استفاده می‌گردد. در این مقاله از کارگشا به دنبال ارائه اطلاعاتی در زمینه انواع آسانسور کارگاهی، کاربری‌های آن، ویژگی‌ها و انواع هستیم؛ در ادامه همراه بمانید.

انواع بالابر کارگاهی بر اساس ساختار

بالابرهای کارگاهی دارای دو نوع ثابت و متحرک (سیار) هستند.

  • آسانسور کارگاهی متحرک
  • آسانسور کارگاهی ثابت

آسانسور کارگاهی متحرک برای جابه‌جا کردن وسایل سنگین استفاده می‌شوند و سه نوع آسانسور کارگاهی ثابت هیدرولیک جک مستقیم، آسانسور کارگاهی ثابت زنجیری یا کابلی هیدرولیکی و آسانسور کارگاهی ثابت آکاردئونی دارند.

از طرفی نیز از نظر فناوری بالارونده، آسانسورهای ثابت کارگاهی به دو نوع نوار دنده‌ای و وینچی تقسیم می‌شوند. البته نوع نوار دنده‌ای ایمن‌ترین آن‌ها است.

انواع آسانسور کارگاهی بر اساس نوع کاربرد

  • نوسازی و یا ساخت سازه‌های بلند
  • ساخت نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های نفتی
  • برنامه‌های استخراج معادن
  • ساخت پل و تونل
  • کشتی‌سازی و بنادر
  • معدن

لازم به یادآوری است که در آسانسورهای کارگاهی متحرک در صنعت ساختمان به دلیل ماهیت این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند و از بالابرهای ثابت در صنایع مختلف دیگر استفاده می‌شود. در دودکش‌ها، برج‌های انتقال، دکل‌ها، پل‌ها، تونل‌ها، نیروگاه‌ها، برج انتقال زغال‌سنگ، سیلوها، برج‌های ارتباطی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ساده‌ترین بالابرهای ساختمانی، بالابرهای مصالح هستند که در آن‌ها باکت حمل مصالح به سیمی متصل شده و با شروع به کار الکتروموتور می‌توان مصالح را بین طبقات جابه‌جا نمود. ظرفیت بالابر مصالح تنها بر حسب وزن بیان شده و معمولاً با ظرفیت‌های ۱۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم طراحی شده‌اند.

اجزای مهم در ایمنی آسانسورهای کارگاهی

بالابرهای کارگاهی به دلیل استفاده در محیط‌های شلوغ و با رفت و آمد زیاد و وزن زیاد بارهایی که توسط آن‌ها جابجا می‌شود، باید دارای ایمنی بسیار بالایی باشند. ازاین‌رو در تمام این آسانسورها تجهیزات ایمنی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

حفاظ اطراف آسانسور

این حفاظ محدوده کابین آسانسور را مشخص می‌کند. وظیفه حفاظ اطراف آسانسورهای کارگاهی حفاظت پیرامون آسانسور از ورود افراد و یا تجهیزات به محدوده اتاقک است.

نرده امگا

 محل ورود و خروج افراد و بار دارای یک نرده است و با بالا و پایین کشیده آن مسیر باز و یا بسته می‌شود. این نرده (نرده امگا) از ورود افراد و اشیا در هنگام حرکت آسانسور به داخل اتاقک و مسیر حرکت آن جلوگیری می‌کند.

سوئیچ‌های ایمنی (لمینت سوئیچ)

در ابتدا و انتهای مسیر حرکت آسانسور سوئیچ‌های ایمنی را قرار می‌دهند. این لمینت سوئیچ‌ها بر روی درب کابین آسانسور نصب می‌شوند و از بروز حوادثی مانند سقوط کابین جلوگیری می‌کند.

محدودکننده‌های انتهای مسیر

آسانسورهای کارگاهی بدون این قطعه ممکن است در هنگام بالا رفتن به هر دلیلی مانند عمل نکردن لمینت سوئیچ‌ها توقف نکرده و پس از خارج شدن از حفاظ، سقوط کنند. محدودکننده‌ها قطعاتی مکانیکی هستند که باعث پایان یافتن حرکت آسانسور شده و از سقوط کابین جلوگیری می‌کنند.

پاراشوت

پاراشوت یا چتر نجات یک سیستم جلوگیری از سقوط است که پس از نصب آسانسور با حضور مسئول کارگاه و تکنسین‌های آسانسور تست و چگونگی عملکرد آن آموزش داده می‌شود.

آسانسور کارگاهی یا بالابر کارگاهی چیست؟ انواع، ویژگی ها و کاربردها

بهترین برندهای آسانسور کارگاهی

در بازار شرکت‌های زیادی وجود دارند که آسانسورهای کارگاهی را ساخته و یا مونتاژ می‌کنند. برخی از فعالان این حوزه با وارد کردن قطعات آسانسورهای کارگاهی و مونتاژ آن‌ها اقدام به فروش می‌کنند و برخی نیز خود به ساخت، مونتاژ و فروش این آسانسورها می‌کنند و با برندهای ایرانی و خارجی وارد بازار می‌کنند. در ادامه به چند برند برتر آسانسور کارگاهی اشاره شده است.

آسانسور کارگاهی آلیماک

آسانسور کارگاهی آلیماک (alimak) برند آلیماک برندی سوئدی است که شهرت جهانی خود را از تیراژ بالای تولید انواع آسانسورهای کارگاهی دارد. مزیت این آسانسور در مقایسه با دیگر آسانسورهای کارگاهی در استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین قطعات است.

آسانسورهای آنکا

برند آنکا یکی از باکیفیت‌ترین آسانسورهای کارگاهی را تولید می‌کند. شرکتی آمریکایی که سابقه کار و تجربه بالایی هم در این زمینه دارد سازنده این بالابرهای کارگاهی است. مهم‌ترین عامل موفقیت این برند هم استفاده از پرسنلی ماهر و کار بلد است.

آسانسورهای پگا

این آسانسور محصول کشور چک اسلواکی است که در جابه‌جایی مصالح و افراد واقعاً موفق بوده است. داشتن سیستم کنترلی قوی و همینطور وجود سیستم (pega-fault) در این آسانسور جهت تشخیص آسان عیوب را می‌توان از ویژگی‌های منحصر به فرد این آسانسور کارگاهی یادآور شد.

آسانسور کارگاهی تِک

آسانسورهای کارگاهی تِک (tcch) بر اساس ظرفیت‌های مختلفی طراحی و با توجه به نیاز مشتریان در اندازه‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. آسانسورهای تولید شده در شرکت تک در سه ظرفیت ۱۵۰۰، ۲۰۰۰، ۲۵۰۰ کیلوگرمی و با سرعت‌های مختلفی تولید می‌شوند. این آسانسورها قابلیت رسیدن تا ارتفاع ۱۵۰ متری را دارند.

آسانسور کارگاهی اهرم کو

شرکت اهرم کو از شرکت‌های تولید کننده و نصاب آسانسورهای کارگاهی فعال در ایران است. این شرکت علاوه بر بالابرهای کارگاهی اقدام به ساخت تاور کرین و بچینگ نیز می‌کند.

آسانسور کارگاهی پابصیران

شرکت پابصیران نیز از شرکت‌های تولید کننده تجهیزات کارگاه‌های ساختمانی در ایران است که ساخت انواع آسانسور کارگاهی، بچینگ، پمپ بتن، کلایمر، بوم توزیع بتن، جدول ریز بتن، تراک میکسر، جرثقیل‌های سقفی خاص و پمپ بتن دکل را در دست دارد.

انواع آسانسورهای کارگاهی مصالح بر:

  1. یک نوع از آسانسورهای مصالح بربا موتورهای برقی کار می کنند و دکل آنها در محیط پیرامونی ساختمان در دست احداث نصب شده و پس از اتمام پروژه جمع آوری می گردد.
  2. نوع دیگر آن ها در محل اصلی آسانسور ساختمان نصب می گردد و پس از اتمام پروژه و پایان عملیات ساخت و ساز، آسانسورهای کارگاهی از چاهک آسانسور خارج شده و آسانسور مسافربر اصلی جایگزین آن می گردد.

آسانسور کارگاهی یا بالابر کارگاهی چیست؟ انواع، ویژگی ها و کاربردها

آسانسورهای مصالح بر با موتورهای برقی

  • این نوع آسانسورها با سه نوع نیروی محرکه، قرقره ها و سیم بکسل های کششی، سیستم راک و پنیون و سیستم جک های هیدرولیک کار می کنند.
  • ابعاد کابین آسانسورهای کارگاهیکه بر روی دکل در محیط پیرامونی ساختمان نصب می شود. بنا به درخواست بهره بردار و با تعداد طبقات مساحت هر طبقه بستگی دارد.
  • کابین با ورقه های پانچی یا توری های فنس کاملاً محصور و ایمن می شود.
  • رایج ترین سیستم انتقال در این نوع آسانسورها میله دنده دارد و چرخ دنده واسطه (راک و پنیون) بوده و با استفاده از این سیستم جابه‌جایی در طبقات آنها صورت می پذیرد.

نکاتی در خصوص آسانسورهای کارگاهی

  • برج مخصوص بالابر (دکل ثابت) از قطعات به ابعاد 1.5تا 3 متری تا ارتفاع حداکثر  200 متر ساخته می شود. یک جرثقیل ثابت بر روی اطاقک آسانسور نصب شده که ازدیاد ارتفاع دکل توسط او صورت می پذیرد.
  • در ساختمان های کم ارتفاع تا 40 متر ابتدا دکل مونتاژ می گردد و اطاقک تا پایان عملیات روی آن نصب می شود. ایجاد یک فونداسیون در سطح زمین، زیر محل تماس اطاقک آسانسور با زمین به ضخامت 25 سانتی متر و به ابعاد اطاقک ضروری است.
  • طول اطاقک آسانسور از 1.30 تا 2.70متغییر است، اما عرض آن  1.30 و ارتفاع آن 2.70 متر می باشد که تا یک تن مصالح و 12 نفر را با سرعت 45 متر بر دقیقه جا‌به‌جا می کند.
  • سرعت بالا بردن به قدرت موتورو گیربکس آنها بستگی داشته و گاهی کمتر یا بیشتر می شود.
  • بازدید از کلیه قسمت های برقی و مکانیکی آسانسور مصالح بصورت هفتگی و نسبت اطلاعات در فرم های مخصوص ضروری بوده و ایمنی استفاده از آن را بالا می برد. 

راهنمای خرید آسانسور کارگاهی

مواردی که هنگام خرید آسانسور کارگاهی باید در نظر گرفت.

  • نوع محموله و باری که توسط آسانسور جابجا می‌شود
  • میزان فضایی که برای نصب و استفاده در نظر گرفته شده است
  • حداکثر مقدار ظرفیت بار
  • حداکثر ارتفاعی که بارها در آن جابجا می‌شوند
  • میزان سرعت حرکت مورد نیاز
  • میزان برق مصرفی
  • میزان توان و قدرت الکتروموتور
  • اندازه و ابعاد کابین
  • امنیت دستگاه با توجه به کاربری آن
  • در نظر گرفتن شرایط ساخت
  • خدماتی که شرکت فروشنده یا نصب کننده ارائه می‌دهد
  • میزان تخصص نیروهای فنی شرکت طرف قرار داد

آسانسور کارگاهی دست دوم

در بسیاری از پروژه‌ها کارفرمایان و مهندسان پروژه در جهت کاهش هزینه‌ها و یا عدم نقدینگی کافی اقدام به خرید آسانسور کارگاهی دست دوم می‌کنند. درصورتی‌که در انتخاب آسانسور کارگاهی دست دوم دقت نشود، می‌تواند درعین‌حال باعث کنترل هزینه‌ها و پیشرفت پروژه‌ها خواهد شد.

ایمنی در آسانسور کارگاهی دست دوم

یکی از کارهای مهمی که در خرید آسانسور کارگاهی دست دوم باید مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد. توجه به سیستم‌های ایمنی آسانسور کارگاهی است. ازآنجایی‌که استفاده از آسانسور کارگاهی زیاد است. ممکن است سیستم‌های ایمنی آن‌ها دچار اشکال و اختلال شود. لذا ضروری است که در هنگام خرید آسانسور کارگاهی از مشاوران متخصص در این حوزه استفاده شود که تا جایی که امکان دارد از حوادث جبران ناپذیر پیشگیری شود.

قیمت آسانسور کارگاهی دست دوم

قیمت خرید آسانسورهای دست دوم در بازار بسیار مناسب‌تر از دستگاه‌های نو است. درصورتی‌که خرید این دستگاه‌ها از مکانه‌ای معتبر انجام شود و بررسی‌های ضروری توسط کارشناس انجام شود تا هزینه‌های اضافی کاهش پیدا کند. برای اطلاع از قیمت آسانسور کارگاهی دست دوم از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ساختمان مشابه ثبت نام کرده در کارگشا، استعلام بگیرید.

نقش آسانسورهای کارگاهی در حمل مصالح

نقش آسانسورهای کارگاهی در حمل مصالح

حمل مصالح به داخل طبقات، پس از اجرای اسکت و سقف های انواع سازه ها، یکی از بزرگترین دغدغه های مجریان ساخت و سازهای عمرانی است. آسانسورهای کارگاهی و جرثقیل های برجی (تاورکرین) ماشین آلات ساختمانی هستند که به همین منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

آسانسورهای کارگاهی یکی از ماشین آلات ساختمانی است که مخصوص حمل مصالح به طبقات مختلف، در ساختمان های بلند مرتبه می باشد.

بی شک ساختمان های مرتفع تجاری، اداری، مسکونی و یا دیگر کاربری های مرتبط با آنها، پرتیراژترین ساخت و سازهای جهان امروز را شامل می شوند.
یکی از پارامترهایی که در انتخاب سازه به طور مستقیم نقش ایفا می کند، هزینه و مسائل اقتصادیآن است. 
هر برج یا ساختمان مرتفعی که تصمیم به ساخت آن اتخاذ می گردد، باید از نظر اقتصادی توجیه داشته باشد.
سرمایه گذاران در بخش ساخت و سازهای این چنینی از ایده هایی که هزینه های ساخت را بهینه کنند استقبال کرده و بکار می گیرند.

آسانسورهای کارگاهی

حمل مصالح ساختمانی پس از اجرای اسکلت و سقف ها یکی از بزرگترین دغدغه های مجریان می باشد.
لذا هنگامی که اجرای سازه پایان می یابد، حمل مصالح طبقات به ترتیب از پایین به بالا دشوارتر می گردد و پیرو همین موضوع در فهارس بهاء ابنیهو تأسیسات برقی و تأسیسات مکانیکی ضریبی به نام ضریب ارتفاع و ضریب طبقات محاسبه و در آیتم ها اعمال شده است.
در این راستا سلامت برخی مصالح حساس مانند: کاشی، سرامیک، سنگ تزئینی، تجهیزات و لوازم تأسیسات برقی و مکانیکی، چینی آلات بهداشتی، درب و پنجره های آلومینیومی، مصنوعات چوبی و U.P.V.C و شیشه ها در مدت زمان تخلیه در کارگاه و حمل به محل نصب در طبقات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آسانسورهای کارگاهی

مزایای استفاده از آسانسورهای کارگاهی:

1.    سرعت بخشیدن به پیشرفت فیزیکی پروژه
2.    انتقال افراد، اعم از کارگران ساختمانی و مهندسان و تمام دست اندرکاران پروژه
3.    یکسان شدن سختی کار در طبقات مختلف
4.    صرفه جویی در زمان اجرا
5.    بهینه شدن هزینه خدمات ساخت و ساز
6.    کاهش پرت مصالح
7.    عدم محدودیت ارتفاع

آسانسورهای کارگاهی

  •  سرعت رساندن مصالح به طبقات مختلف یک ساختمان با توجه به جبهه های کاری در حین اجرا نیز بسیار مهم است، زیرا نیروهای اجرایی که در طبقات مختلف مشغول اجرای عملیات ساختمانی هستند بنا به درخواست کارفرما آنجا حضور دارند تا پیش رفت فیزیکی را رقم بزنند و پیش ببرند و نیاز به مصالح جهت مصرف دارند.
  • علاوه بر ایجاد یک سیستم امن جهت حمل مصالح به طبقات مختلف انتقال نفرات در کارگاه توسط یک وسیله امن و سریع در جلوگیری از پرت زمان کاری نیروهای اجرایی حائز اهمیت است.
  • لذا در صورتیکه نیروهای اجرایی بخواهند برای جابجایی در طبقات مختلف از راه پله استفاده کنند، زمان بیشتری نسبت به استفاده از بالابرهای کارگاهی نفر و مصالح صرف می شود و نیز با استفاده از بالابر جهت جابجایی نفرات در کارگاه از ایمنی بیشتری برخوردار است.
  • آسانسورهای کارگاهیمحدودیت ارتفاع ندارند و با توجه به ادامه ارتفاع دکل اصلی آن‌ها، می‌توان مرتفع‌ترین برج‌ها را با آن‌ها تجهیز نمود.
  • صرفه اقتصادی بالابرهای کارگاهی بدلیل بهینه‌شدن زمان حمل‌ونقل مصالح از داخل کارگاه به طبقات می باشد که با استفاده از این ماشین کارگاهی زمان حمل مصالح به طبقات مختلف به کوتاه‌ترین مقدار ممکن تقلیل می‌یابد.

سخن آخر

امید است مقاله حاضر پاسخگو به نیاز مخاطبان خوب کارگشا در زمینه آسانسور کارگاهی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات کارگاه‌های ساختمانی و ارائه دهندگان خدمات ساختمانی به کارگشا مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا