Home / زندگی / رابطه عشق و کاهش درد
دوست داشتن
عشق

رابطه عشق و کاهش درد

اگر به تصویر کسی که سال ها عاشق او بودیم نگاه کنیم، درد را کمتر احساس می کنیم. این اگرچه باوری شاعرانه است اما واقعیت دارد.

ظاهرا دلیل این پدیده شگفت انگیز، فعال شدن مرکز احساس امنیت در مغز است. این موضوع کاملا علمی است. اما چرا؟

آیا تنها به دلیل ایجاد حس رضایت است ؟ یا اینکه تصویر فرد موردعلاقه، تداعی کننده حفاظتی است که می تواند مانعی در برابر آسیب باشد؟ به نظر می رسد پاسخ دوم به واقعیت نزدیک است.

به گزارش وایرد، پیش از این دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که نگاه کردن به عکس فرد موردعلاقه، درد را کم می‌کند. این بار نائومی آیزنبرگر، روانشناس دانشگاه کالیفرنیا به دنبال پاسخ به این سوال است که چه طور چنین اتفاقی می افتد؟

محققین مغز هفده زن داوطلب را در حالی که به تصاویری از یک فرد موردعلاقه، یک غریبه و یک شی ء نگاه می‌کردند و شوک های خفیفی می گرفتند، با M.R.I عملکردی بررسی کردند. از آن‌ها همچنین خواسته شده بود که در هر حالت، میزان دردی را که احساس می کنند، ارزیابی کنند.

چنان‌که انتظار می‌رفت، افراد وقتی به‌عکس کسی که برای مدت طولانی عاشق او بوده‌اند نگاه می‌کردند، درد چندانی براثر شوک احساس نمی‌کردند.

آیزنبرگر به ین نتیجه رسید که کاهش درد به فعالیت قشر پیش پیشانی و نوترومدیال مغز مربوط می‌شود، بخشی از مغز که به احساس امنیت و اطمینان ربط دارد. فرضیه آیزنبرگر این بود که تأثیر دیدن عکس فرد موردعلاقه در کاهش درد، فقط به تحریک ساده سیستم پاداش در مغز محدود نمی‌شود، فرآیندی که اغلب در بین زوج‌های جوانی که در مراحل اولیه ارتباط خود به سر می‌برند دیده می‌شود.

یکی از دلایلی که این دانشمند در فرضیه خود به آن اشاره می‌کند، این است که دیدن تصاویر موجوداتی مثل مار و عنکبوت ، احساس درد را بیشتر می‌کند. ما به‌طور غریزی برای ترسیدن از این موجودات آماده هستیم، چراکه در طول تاریخ تکامل انسان، باید برای زنده ماندن از آن‌ها فاصله می‌گرفتیم. این در حقیقت نوعی سازگاری است.

افرادی که ما به آن‌ها عشق می‌ورزیم و به آن‌ها دل‌بستگی داریم، ممکن است درست برعکس موجودات خطرناک، نشانه‌هایی از احساس امنیتی باشند که ما در درون خودداریم. درواقع آن‌ها نماد افرادی هستند که در طول تاریخ تکامل بشر، به نجات جان ما کمک کرده‌اند.

البته در این مطالعه مردان بررسی نشده‌اند، اما به گفته آیزنبرگر، هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم واکنش مردان در چنین مطالعه‌ای متفاوت خواهد بود. وی می‌افزاید: شاید زن‌ها احساساتی‌تر از مردان هستند، اما چنین فرآیندهایی برای مردها هم دریت به‌اندازه زن‌ها حیاتی است.
[newsletter_signup_form id=3]

 

یک نظر

  1. خیلی ممنون از مطلب عالیتون

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.