2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
تشخیص شخصیت افراد از روی غذاهای مورد علاقه‌

تشخیص شخصیت افراد از روی غذاهای مورد علاقه‌

گرچه بسیاری از افراد از هر طعم و حس غذایی استقبال می‌کنند، با این حال بسیاری از ما به وضوح به برخی از طعم‌های غذایی بیشتر گرایش داریم، طبق نتایج تحقیقات انجام شده، این موضوع ممکن است به بروز جنبه‌های شخصیتی ما مرتبط باشد.

دوات آنلاین-ذایقه آدم‌ها می‌تواند نشان‌دهنده خلق و خوی آنها باشد. باور این جمله برای ما هم کمی سخت بود تا اینکه توضحات یک روانشناس به نام جن نش و دکتر آلن هرش، متخصص مغز و اعصاب را خواندیم.

 

جن نش روان شناس می‌گوید: اگر پرسیده شود که آیا می‌توان با شناخت حس چشایی، شخصیت افراد را کاملا تشخیص داد؟ جواب قطعا منفی خواهد بود؛ ما افرادی را می‌شناسیم که حس چشایی شور، تلخ یا شیرین دارند، این موضوع بیش از آنکه نشان دهنده شخصیت آنها باشد، تنها سلیقه چشایی آنها را منعکس می‌کند.

 

این روان‌شناس در ادامه عوامل تاثیرگذار بر حس چشایی را تشریح می‌کند.

 

سلیقه چشایی اغلب ریشه در غذاهای مصرفی دوران کودکی دارد، آنها عموما غذاهایی هستند که در دوران کودکی به عنوان جایزه برای ما در نظر گرفته شده بودند یا مصرف آنها در زمان ناراحتی باعث خوشحالی ما می‌شدند و احساس خوبی را برای ما به همراه داشتند.

 

هرگز به غذا تنها به عنوان منبع سوخت بدن نگاه نشده است، از زمان کودکی غذا خوردن با احساس عشق، آرامش و مراقبت همراه بوده است، هم زمان با بزرگ‌تر شدن ما، غذا به یک میان‌بری برای مقابله با مسائل دشوار و غیرقابل هضم زندگی تبدیل شده است، بسیاری از ما در دوران بزرگسالی برای مقابله با مسائلی چون آزارهای روحی و جسمی، غم و غصه و سایر مشکلات به غذا پناه برده‌ایم.

نوجوانان برای مقابله با احساسات منفی خود گزینه‌های زیادی ندارند، ممکن است خانواده و والدین نسبت به بروز احساسات فرزند خود واکنش خوبی نشان ندهند، حتی ممکن است اجازه حرف زدن را نیز از فرزند خود بگیرند، در چنین شرایطی هیچ دوست خوبی مثل غذا نمی‌تواند به فرزندان کمک کند؛ به این ترتیب، نوع طعم غذایی که فرززند شما در این مواقع انتخاب می‌کند، حس او را شکل می‌دهد.

 

برای مثال ممکن است مادرتان در زمان ناراحتی شما به شما خوراکی‌های شیرین مثل بیسکوئیت یا شکلات دهد، به مرور زمان شما با خوراکی‌های شیرین سازگار می‌شوید، زیرا برای شما این نوع خوراکی‌ها عامل شادی هستند، یا مثلا مصرف سوپ‌های شور مزه در زمان افسردگی و ناراحتی در دوران کودکی، باعث می‌شود در دوران بزرگسالی به مصرف این نوع طعم غذایی بیشتر گرایش داشته باشید.

 

دکتر آلن هرش، متخصص مغز و اعصاب و روانپزشک بنیاد بویایی و چشایی شیکاگو، تحقیقاتی را در مورد ارتباط میان حس چشایی با ویژگی‌های شخصیتی افراد انجام داده است.

 

طبق نتایج تحقیقات او، غذاهای انتخابی می‌توانند منعکس کننده افکار و احساسات درونی ما باشند، ترجیحات غذائی توسط نیازهای اولیه هدایت می‌شوند. پنج نوع طعم متمایز وجود دارد که ما می‌توانیم از طریق سلیقه غذایی خود آنها را تشخیص دهیم، گرچه بسیاری از افراد از هر طعم و حس غذایی استقبال می‌کنند، با این حال بسیاری از ما به وضوح به برخی از طعم‌های غذایی بیشتر گرایش داریم، طبق نتایج تحقیقات انجام شده، این موضوع ممکن است به بروز جنبه‌های شخصیتی ما مرتبط باشد.

 

اگر غذای تند و ادویه‌ای دوست دارید: در این حالت احتمالا شما ریسک پذیر هستید و از هیجان و کسب تجربیات جدید لذت می‌برید، به طور مثال فیلم ترسناک و رانندگی کردن دیوانه‌وار را دوست دارید.

 

اگر خوراکی‌ها و غذاهای تلخ دوست دارید: اگر شما عاشق قهوه تلخ یا سایر نوشیدنی‌های تلخ هستید، بیشتر مراقب خود باشید، تحقیقات نشان داده است که احتمالا شما شخصیت ضداجتماعی دارید، افرادی بی‌عاطفه، بی‌احساس و حتی سایکوپاتی یا روان آزار، بیش از سایرین به نوشیدنی‌های تلخ گرایش دارند.

 

اگر خوراکی‌ها و غذاهای شیرین دوست دارید: احتمالا شخصیت دوست داشتنی دارید و بدون هیچ چشمداشت و انتظاری به سایرین کمک می‌کنید.

 

اگر خوراکی‌ها و غذاهای ترش دوست دارید: در این حالت احتمالا به شما گفته شده است که نسبت به اطرافیان خود به شدت منتقد بوده و بداخلاق هستید، شما نیز ممکن است بگویید که فقط به شدت منضبط هستید و محدودیت‌های خاص خود را دارید.

 

اگر خوراکی‌ها و غذاهای شور دوست دارید: شما احتمالا عاشق دریافت فوری پاداش، رقابت و سرعت هستید، احتمالا مشکلات روزانه مانند ترافیک به شدت باعث ناراحتی شما می‌شود.

 

با این حال دکتر جن نش می‌گوید:  این تحقیق جذاب است، اما لازم است به طور گسترده‌تری مورد بررسی قرار گیرد، چرا که ترجیحات غذایی ما تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد، جدای از خرید و آشپزی، فرهنگ و خانواده نیز تنها بخشی از این ماجرا هستند.

 

به طور کلی ترجیحات چشایی ما ممکن است منعکس کننده نوع شخصیت افراد باشد، اما به یاد داشته باشید عواملی که بر انتخاب ما تاثیر می‌گذارد نیز بسیار مهم هستند.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.