خبرنامه ایمیلی

سبک زندگی

به دنبال تقویت حافظه خودتان هستید؟ کلیدش اینجاست!

تقویت حافظه

فکر می‌کنید برای تقویت حافظه باید چه کنید؟ یادتان می‌آید اولین باری که دوچرخه سوار شدید کی و کجا بود؟

من روزی که امتحان رانندگی‌ام را قبول شدم و بالاخره گواهی نامه‌ام را گرفتم، دقیقا یادم هست که چه لباسی پوشیده بودم. یا شاید تقریبا همه‌ی ما به یاد داشته باشیم زمانی که برج‌های دوقلو در نیویورک فرو ریختند، ما آن زمان کجا بودیم.

پس، بیشتر حافظه‌ی ما،‌ توسط اتفاقات بزرگی که در زندگی‌مان رخ داده‌اند یا تعریف می‌شوند، یا حداقل مرتبط با آن‌ها هستند؛ و ما می‌توانیم با به خاطر آوردن آنها حافظه‌مان را بازیابی کنیم. البته طبیعتا وقتی که پدر یا مادر شویم، روزهایی بر ما خواهد گذشت که یادمان نمی‌آید صبحانه چه خوردیم!

این اتفاق دلیلی دارد. با واگویه همراه باشید تا در ادامه شما را با نتایج تحقیقات جالبی آشنا کنیم.

در یکی از تحقیقاتی که توسط دانشگاه ادینبرو انجام شد، در مورد فرایندهای بیولوژیکی که حافظه‌ی ما را می‌سازند اکتشافاتی انجام گرفته است. چیزی که می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم، «حافظه فلاش» نامیده شده است. و اگر همین یک مفهوم کوچک را بفهمید، می‌توانید توانایی خودتان برای به خاطر سپردن اطلاعات مهم را تقویت کنید.

محققان دریافته‌اند که اگر موش‌ها را قبل یا بعد از چیزی که می‌خواهند به حافظه‌شان بسپارند، در معرض یک اتفاق جالب توجه قرار دهند، توانایی آنها برای ثبت آن اطلاعات بیشتر می‌شود.

اما این اکتشاف در مورد انسان‌ها چطور عمل می‌کند؟

تقویت حافظه با افزودن هیجان

اساسا زمانی که هیجان زده‌ایم یا اینکه در معرض یک چیز جدیدی قرار گرفته‌ایم، مغز ما یک ماده‌ی شیمیایی به نام دوپامین ترشح کرده و آنرا به بخش دیگری از مغز منتقل می‌کند که مسئول تشکیل حافظه است. همین یک مقدار دوپامین، کمک خواهد کرد تا در آن لحظه خاطره‌ای تشکیل گردد. همین!

سورپرایز شدید؟ همه‌اش را درست خواندید، کلید به حافظه سپردن یک چیزی… سورپرایز است!

پروفسور ریچارد موریس، از مرکز سیستم‌های شناختی و عصبی دانشگاه ادینبرو می‌گوید: «همیشه سورپرایزهای کوچکی به شکل خیلی ظریف اتفاق می‌افتند که منعکس کننده‌ی زندگی شخصی یا علاقمندی‌های ما می‌شوند. بنابراین، وجود سورپرایز باعث می‌شود تا اتفاقات بی اهمیت روزانه را که معمولا فراموش می‌کنیم به خاطر بسپاریم.»

ما مدت‌هاست که می‌دانیم دوپامین در تشکیل حافظه نقش دارد، اما این تحقیق، دخالت هیپوکامپ را نیز در امر تشکیل خاطرات نشان می‌دهد. و جالب اینجاست که اعتقاد بر این است که این بخش از مغز، یعنی هیپوکامپ، مرکز احساسات ما هم هست. حالا به این فکر کنید که در تبلیغات یا بازاریابی، همه به دنبال این هستند که یک ارتباط احساسی برقرار شود تا بلکه مخاطبین واقعا پیام تبلیغ را احساس کنند. حالا دلیلش را می‌توان فهمید.

اما شما چطور می‌توانید از این نکته‌ی کوچک برای تقویت حافظه خود استفاده کنید؟ می‌توانید از این نکات استفاده کنید تا هنگام به یاد آوردن اطلاعات مهم، بازیابی حافظه برایتان راحت‌تر شود:

حواستان را پرت کنید

شاید احساس می‌کنید که فوق‌العاده در حالت پرباری قرار دارید و با چسبیدن به کارتان متمرکز هستید، اما بعدها کمتر محتمل است که بتوانید آنرا بخاطر بیاورید. اگر دو دقیقه به خودتان استراحت دهید و کمی در YouTube بچرخید آدم بدی نخواهید شد.

موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید

وقتی کاری را تمام می‌کنید، دوپامین ترشح می‌شود. پس لیستی از کارهای کوچک را برای خودتان تهیه کنید تا در طول روز با انجام دادن آنها چندین موفقیت کوچک را پشت سر هم تجربه کنید.

مدام به بدنتان استراحت بدهید

کمی طناب بزنید. از پله‌های شرکت یک طبقه بالا روید. حتی اگر تمام وقتی که دارید این است که بایستید و کنار میز کارتان ۱۰ بار پروانه بزنید، کمک خواهید کرد تا کمی سطح اندورفین و دوپامین بدنتان افزایش یابد.

چیز جدیدی را تجربه کنید

لازم نیست که کاملا یک مهارت جدید را یاد بگیرید. شاید این چیز جدید، یک حس باشد. مثلا دست‌هایتان را روی یک جنس متمایز بکشید و آنرا لمس کنید، یا وقتی هوا سرد است چند دقیقه بروید بیرون و دوباره برگردید. یا شاید اگر در فصل سرما یک عود روشن کنید فضا را گرم‌تر احساس کنید. نکته این است که در محل کار یا زندگی‌تان تغییراتی بوجود بیاورید، تا اینکه همان مکان زمان قدیمی و قدیمی و قدیمی را تکرار نکنید.

بسیار خب، این هم از این. تقویت حافظه واقعا حوصله سر بر و خسته کننده نیست. سورپرایز!

نظر شما چیست؟

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید