خبرنامه ایمیلی

سبک زندگی

برای مدیریت زمان بهتر، به خواب خود اهمیت بدهید

مدیریت زمان

چه مردی پر مشغله و صاحب یک شرکت نوپا باشید، و چه خانمی که چند فرزند دارد و به دلیل ازدیاد کارهای خانه فرصت نمی‌کند سرش را بخاراند، شما هم مثل همه ۲۴ ساعت در شبانه روز بیشتر وقت ندارید؛ پس زمان‌تان محدود است.

زمانی که محدودیت وقت و کارهای متعدد و روی هم انباشت شده خودتان صحبت می‌کنید، اولین پیشنهادی که اطرافیان به شما می‌دهند مدیریت زمان است. آنها از شما می‌خواهند تا برای روز خود برنامه ریزی کنید تا بتوانید به ترتیب اولویت، تمام کارهای‌تان را انجام دهید.

یکی از مواردی که در این برنامه ریزی و در منظم شدن شما در اجرای آن برنامه به شما کمک شایانی می‌کند این است که خواب‌تان روی روال باشد. ما ۴ موردی که باید برای کنترل خواب خود به آنها توجه داشته باشید را برایتان فهرست کرده‌ایم. همراه ما باشید.

۱. شب‌ها فقط استراحت نکنید و فعالیتی انجام دهید

با همه‌ی کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید، می‌توانید بالاخره از وقت‌تان برای استراحت و تمدد اعصاب بهره بگیرید و کارهای شخصی روزانه‌ی خود را انجام دهید. این زمان همچنین فرصتی ایده‌آل برای ورزش است، چرا که دانشمندان معتقدند اگر شب‌ها ورزش کاردیو انجام دهید، عملکرد فیزیکی بدن‌تان بهبود پیدا می‌کند.

ورزش‌های عصرگاهی اغلب کمتر از ورزش‌های صبحگاهی با عجله بیشتری انجام می‌شوند و همین موجب می‌شود که بتوانید نهایت بهره را از اوقات خود ببرید و از رژیم جسمی سودمندتری در دوره‌ی زمانی مشخصی لذت بیشتری ببرید.

بدین ترتیب بدن شما شاداب شده، و هم در ادامه روز خود و هم روز آینده، برای انجام کارهایتان پر از انگیزه و انرژی خواهید بود. چیزی که در مدیریت زمان بسیار به شما کمک می‌کند.

۲. یک الگوی خواب مناسب برای خود ایجاد کنید

کلید بهره‌وری روزانه، از شب قبل شروع می‌شود. چرا که الگوی مناسب خواب، روز پربار و با کیفیتی را نیز به شما هدیه می‌دهد. به گفته‌ی دکتر استفانی سیلبرمان روان‌شناس بالینی، بهترین راه برای دستیابی به این الگو، تغییر چرخه‌ی خواب در یک روند افزایش‌های ۱۵ دقیقه‌ای است تا بتوان نهایتا به یک روال موفقیت‌‌آمیز دست پیدا کرد که به راحتی نیز بتوان آن را پایدار نگه داشت.

پس اگر می‌خواهید که زودتر از خواب برخیزید و احساس خستگی و خواب‌آلودگی نداشته باشید، باید در یک دوره‌ی ۳ تا ۴ روزه هر روز ۱۵ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید تا در این صورت سازگاری بدن خود را با الگوی مناسب خواب مورد نظرتان به نحوی موثر تضمین کنید. شما می‌توانید این چرخه را مرتبا تکرار کنید تا اینکه کاملا با این الگو حس راحتی داشته باشید و چرخه‌ی خواب خود را به نحوی تنظیم کنید که بتوانید هر روز در زمان بهینه‌ای بیدار شوید.

۳. موسیقی آلارم ملایمی برای خود تنظیم کنید

افرادی که نمی‌توانند خودشان سر صبح بیدار شوند، اغلب به فکر این می‌افتند که بلندترین و گوش‌خراش‌ترین آهنگ هشدار قابل تصور را برای بیداری خود تنظیم کنند. این کار واقعا لزومی ندارد. بهتر است بدانید که بیدار شدن ناگهانی از خواب، تاثیر اندکی بر بهبود سطح هشیاری روانی یا اشتیاق به روز پیش‌رو دارد.

به جای آن، می‌توانید به ریتم‌ ساعت طبیعی بدن خود یا نشانه‌های طبیعی برای بیداری آرام و راحت‌تر متکی باشید، مانند صداهای آرامش‌بخش باران در جنگل، یا نوری که تدریجا بیشتر می‌شود و اتاق را روشن می‌کند.

بنظر شما کیفیت و کمیت خواب چقدر در مدیریت زمان به ما کمک می‌کند؟ اینکه شب‌ها زود بخوابیم و صبح‌ها زود بیدار شویم، یا اینکه اصلا شب‌ها بخوابیم یا نه، چقدر می‌تواند در پیشبرد ما به سمت اهدافمان و انجام دادن کارهای مهم و با اولویت اهمیت داشته باشد؟ لطفا نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

نظر شما چیست؟

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید