در عصر دانایی با دانا خبر      دانایی؛ توانایی است      دانا خبر گزارشگر هر تحول علمی در ایران و جهان      دانایی کلید موفقیت در هزاره سوم      
کد خبر: ۱۱۷۰۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
هر خانواده ایرانی سال گذشته، 2 هزار تومان در جشن نیکوکاری هزینه کرده است
امروز روز احسان و نیکوکاری است. سر هر خیابان، چهارراه و میدان، یک چتر کوچک یا ایستگاه بزرگ هست تا از مردم «نیکوکار» ایران، هدایای آن‌ها را دریافت کند. اما آیا واقعا این تصور که ایرانیان نیکوکارند صحیح است؟

به گزارش گروه سبک زندگی خبرگزاری دانا (داناخبر) در حالی که امروز در کشور به عنوان روز احسان و نیکوکاری نامگذاری شده است بد نیست از دریچه واقعیت‌های موجود من جمله آمارها ببینم آیا این سخن که ایرانیان نیکوکارند واقعا درست است؟ برای اینکه چنین کاری کنیم در غیاب آمارهای مربوط به نهادهای خصوصی خیریه چون آسایشگاه کهریزک، موسسه محک و .. و البته با در نظر نگرفتن بهزیستی، به «کمیته امداد امام خمینی» به عنوان بزرگ‌ترین نهاد امدادی و حمایتی و البته بزرگ‌ترین مرجع مردم برای کمک‌های خیریه مراجعه می‌کنیم. آمار برداشتی ما مربوط به سال 1391 است. (اینجا)

هر ایرانی 2 هزار تومان در جشن نیکوکاری کمک کرده اشت

کافی است از همین جشن نیکوکاری آغاز کنیم. در سال گذشته مجموع کمک ایرانیان در این جشن، 42 میلیارد بوده است. تقسیم این رقم بر خانوارهای ایرانی یعنی 21 میلیون خانواده به این معناست که هر خانواده فقط 2 هزار تومان به این جشن کمک کرده است. در جشن عاطفه‌ها وضع از این هم بدتر است و به ازای هر خانوار ایرانی نزدیک به 800 تومان جمع‌آوری شده است.

میزان کمک هر خانواده ایرانی در هر روز: 25 تومان

اگر بخواهیم کمی کلی‌تر نگاه کنیم مجموع کمک‌های ایرانیان در سال 1391 به صورت صدقه یا کمک مردمی به کمیته امداد نزدیک به 200 میلیارد تومان بوده است. تقسیم این رقم بر خانوارهای ایرانی به معنای کمک سالیانه 9500 تومان و روزانه 25 تومانی هر خانواده ایرانی به کمیته امداد است.

آمریکایی‌ها 3 برابر ایرانی‌ها صدقه می‌دهند؛ اگر دلار فقط 10 تومان باشد

اوضاع وقتی شفاف می‌شود که بدانیم در کشورهای دیگر چه می‌گذرد. میزان کمک به خیریه‌ها در سال 2012 در ایالات متحده نزدیک به 316 میلیارد دلار بوده که تقسیم آن بر تعداد خانوارهای آمریکایی نشان می‌دهد هر خانواده به طور متوسط 2750 دلار بوده است. خیلی غصه قیمت دلار فعلی را نخورید. اگر فرض کنیم قیمت دلار هنوز هم مثل سال 1357، 10 تومان بود؛ معنای این ارقام این می‌شد که آمریکایی‌ها سه برابر ایرانیان به خیریه کمک می‌کنند.

ایرانیان در رده 22 مردمان نیکوکار

اما شاید لازم نباشد که این قدر خود را اذیت کنید. یک موسسه جهانی همه‌ساله با استفاده از همین آمارهای ملی اقدام به انتشار فهرستی از خیرترین کشورهای جهان می‌کند. بد نیست سیری در این فهرست داشته باشیم.

از نظر این موسسه سه شاخص برای نشان دادن افراد و کشورهای خیر وجود دارد. نخست اینکه چه میزان از مردم یک کشور در کمک به خیریه‌ها نقش دارند، دوم اینکه این مردم تا چه میزان برای فعالیت‌های داوطلبانه در ماه قبل از انجام پژوهش فعالیت کردند و سوم اینکه چه میزان از مردم به یک غریبه کمک کرده‌اند. از مجموع این سه شاخص خیرترین کشورهای جهان استخراج شده است. موضوع ما به طور مشخص شاخص اول این پژوهش است؛ یعنی کمک کردن به خیریه‌ها.

ایرلند، استرالیا، هلند، بریتانیا، اندونزی، تایلند، دانمارک، مالت، نیوزلند و کانادا موفق شدند در این پژوهش در رتبه اول تا دهم خیرترین کشورهای جهان از منظر کمک به خیریه‌ها قرار گیرند. از منظر این موسسه ایران در جایگاه 22 جهانی قرار گرفته است که در منطقه خاورمیانه رتبه دوم پس از قطر است.

چه کشورهایی کمترین کمک را به افراد فقیر می‌کنند؟

موسسه چریتیز ایدز می‌گوید سنگال، گرجستان، یمن، یونان، بروندی، بنین، تاجیکستان، مراکش، بورکینافاسو و بوستوانا خسیس‌ترین مردم جهان را دارند. (منبع)

آمارهایی که بیان شد نشان می‌دهد حداقل کمی باید در بیان اینکه ما ملت نیکوکاری هستیم تامل کنیم. کمک 2 هزار تومانی به جشن نیکوکاری یا 800 تومانی به جشن عاطفه‌ها را بگذارید کنار سخن آن مسوولی که در یک مستند از اهدای اجناس دسته دوم به زلزله زدگان بم گله می‌کرد و یا کسی که می‌گفت خیرین فقط به فکر مسجد ساختن هستند و به امور دیگر چون دانشگاه سازی توجهی ندارند.

حالا می‌شود روی دیگر سکه را هم برای نیکوکار بودن ایرانیان دید که اگر چنین نبود آن موسسه خیریه هر روز از ما نمی‌پرسید: «با هزار تومان میشه چکار کرد؟»

ارسال نظر