تبیان، دستیار زندگی

تغییرات زمان ثبت نام تیزهوشان در اثر کرونا

با توجه به اینکه قبولی در مدارس سمپاد دغدغه و هدف بسیاری از دانش آموزان و اولیاء آن ها است، اطلاع از زمان و نحوه ثبت نام آزمون تیزهوشان در سال تحصیلی پیش رو از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بگوییم که تاریخ نام نویسی این آزمون برای سال 1400-1401 به دلیل شرایطی که بیماری کرونا بر جامعه حاکم کرده است، هنوز مشخص نیست و مسئولان مربوطه هنوز در حال تدارک دستورالعمل ها و تلاش برای کسب مجوز برگزاری آزمون هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغییرات زمان ثبت نام تیزهوشان در اثر کرونا

زمان و شرایط ثبت نام تیزهوشان مشخص شد. با توجه به تاثیر کرونا بر آزمون سمپاد 1400 شاهد تغییراتی در تاریخ نام نویسی نسبت به سال های گذشته بودیم، بنابراین توصیه می کنیم که داوطلبان عزیز حتما با مراجعه به سامانه ثبت نام و اعلام نتایج تیزهوشان از اطلاعات موثق اگاه شوند. از آنجا که این جابجایی ها در تمام مراحل زمان ثبت نام، دریافت کارت ورود به جلسه، برگزاری آزمون و اعلام نتایج می باشد، متقاضیان عزیز می توانند جدیدترین اخبار را از طریق سامانه ایران تحصیل دریافت نموده و از طریق تماس با مشاورین خبره ما، آمادگی کامل جهت شرکت در آزمون را کسب کنند.
برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تاثیر کرونا بر زمان ثبت نام و برگزاری آزمون سمپاد و همچنین دریافت نمونه سوالات امتحانی از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099072952 تماس از سراسر کشور و  9099072952 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
البته این موضوع در آزمون سال گذشته نیز تا حدودی مشاهده شد و در نهایت داوطلبان توانستند از اواسط بهمن ماه تا اوایل اسفند برای ثبت نام تیزهوشان اقدام کنند. هر چند که این تاریخ در سال جاری دچار جابجایی ها شده است، اما انتظار می رود که نام نویسی در اواسط اسفند قابل انجام باشد. البته جای نگرانی نیست و سامانه ایران تحصیل به محض مشخص شدن مهلت دقیق ثبت نام، اطلاعیه های لازم را در اختیار دانش اموزان عزیز قرار می دهد.

سامانه sampad.medu.ir برای چه منظوری است؟

در طی سال های اخیر سامانه های اینترنتی، دانش آموزان را از حضور و مراجعه به مدارس و انجام امور مربوطه برای ورود به مدارس تیزهوشان بی نیاز کرده است. منفعت این موضوع بخصوص در شرایطی که بیماری کرونا جان همه افراد را تهدید می کند، بیش از بیش دیده می شود.

سامانه استعدادهای درخشان با آدرس sampad medu ir نقش بسیار بزرگی در سهولت انجام همه گام ها اعم از ثبت نام، کارت ورود به جلسه، برگزاری آزمون، و اعلام نتایج داشته است. دانش آموزان عزیز کافی است به منظور ثبت نام کد ملی و رمز همگام خود را که قبلا از مدرسه دریافت نموده اند، وارد و سایر موارد خواسته شده در فرم ثبت نامی را کامل نمایند.

سامانه ثبت نام و اعلام نتایج تیزهوشان


همانطور که در بالا نیز ذکر شد، سامانه sampad.medu.ir تنها برای ثبت نام مدارس تیزهوشان نیست. دانش آموزان عزیز می توانند پس از اینکه در آزمون شرکت کردند، در زمان اعلام نتایج با استفاده از کد رهگیری که در هنگام تکمیل فرم ثبت نام دریافت نموده اند، برای اخذ کارنامه خود اقدام نمایند.

به دلیل تاثیر کرونا بر آزمون سمپاد 1400 و مشخص نبودن تاریخ دقیق برگزاری آزمون نمی توان با قطعیت گفت که نتایچ چه زمانی منتشر می شوند. اما روند کلی به این نحو است نتایج حدود یک ماه پس از برگزاری آزمون اعلام می گردد.

 البته ذکر این نکته ضروری است که آزمون تیزهوشان طبق اعلامیه ایی که از سوی سازمان ملی استعدادهای درخشان منتشر شده است، تنها برای ورودی های متوسطه دوم اجرا می شود. بنابراین، دانش آموز متقاضی ورود به تیزهوشان پایه هفتم نیازی به شرکت در آزمون نداشته و معیار قبولی آن بر اساس سوابق تحصیلی خواهد بود.
تغییرات زمان ثبت نام تیزهوشان در اثر کرونا

 

مراحل ثبت نام در آزمون تیزهوشان


پس از اینکه تاریخ ثبت نام مشخص شد، متقاضیان بایستی با طی کردن مراحل خاصی نام نویسی خود را به ثبت برسانند. البته سامانه دیگری با آدرس hoosh.medu.ir برای داوطلبان پایه ششم به هفتم در نظر گرفته شده است که تنها مختص این مقطع می باشد. همچنین، داوطلبان آزمون نهم به دهم بایستی از طریق سامانه  sampad.medu.ir عمل کنند. با این حال، مراحل ثبت نام هر کدام از این پایه ها یکسان می باشد که در ادامه با هم می بینیم:

·         پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، کد ملی و رمز عبور خود را وارد نمایید

·         سپس وارد پنجره ایی می شوید که در آن فرم ثبت نامی قرار دارد. اطلاعات فردی دانش آموز در این فرم به صورت پیش فرض نوشته شده است و نیازی به ویرایش داوطلب نیست. اما داوطلب باید سایر اطلعات خواسته شده را وارد نماید.

·         در مرحله بعد باید عکس متقاضی با حجم و اندازه مورد نظر بارگذاری گردد. دقت کنید که عکس جدید و دارای کیفیت لازم باشد.

·         در صفحه بعد، نوبت به واریز مبلغ مشخص از طریق کارت های بانکی عضو شبکه شتاب می رسد.

·         در نهایت، یک کد رهگیری به دانش آموز داده می شود که باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشد.

 

شرایط شرکت در آزمون تیزهوشان


برای شرکت در آزمون استعدادهای درخشان، شرایط خاصی در نظر گرفته شده است که تنها در صورت برخورداری از آن ها می توان به اینگونه مدارس راه یافت. این شرایط از دو بخش عمومی و اختصاصی تشکیل شده اند. البته تاثیر کرونا بر آزمون سمپاد را در این موضوع نیز مشاهده کرد و آن هم الزام رعایت پروتکل های بهداشتی در هنگام ورود به جلسه آزمون می باشد.
تغییرات زمان ثبت نام تیزهوشان در اثر کرونا

·         برخورداری از تابعیت ایرانی

·         دارا بودن معدل حداقل 19 در امتحانات خرداد پایه هشتم ( برای تیزهوشان متوسطه دوم)

·         در حال تحصیل در پایه نهم ( برای تیزهوشان متوسطه دوم)

·         کسب مقیاس " خیلی خوب " برای همه دروس ترم دوم پایه پنجم ( برای تیزهوشان متوسطه اول)

·         کسب مقیاس " خیلی خوب " برای دروس ترم دوم پایه اول پایه ششم (برای تیزهوشان متوسطه اول)

·         هر داوطلب حداکثر مجاز به انتخاب سه  اولویت در هر شهرستان می باشد.

·         مدارس باید بر اساس محل سکونت فرد انتخاب شوند.

·         متقاضیان دوره دوم متوسطه تنها مجاز به انتخاب یک رشته خواهند بود.

·         به همراه داشتن ماسک و دستکش در هنگام حضور در حوزه امتحانی و رعایت فاصله اجتماعی


سوالات آزمون تیزهوشان


در سال های گذشته متقاضیان هر دو دوره متوسطه اول و دوم می بایست در آزمونی شرکت می کردند که متشکل از دو بخش " استعداد تحصیلی" و " استعداد تحلیلی" بود. اما این روند از سال 97 دچار تغییراتی شد و افرادی که در ثبت نام تیزهوشان ششم به هفتم شرکت می کنند، تنها باید به سوالات تحلیلی پاسخ دهند. بنابراین، دیگر نیازی به خواندن کتب درسی نیست و داوطلبان بهتر است بر روی مهارت های هوشی و تحلیلی خود تمرکز نمایند.

اما منابع سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم که تعداد آن 100 تست چهار گزینه ایی می باشد، همچنان از قسمت تحلیلی و تحصیلی تشکیل شده است. گفتنی است که این آزمون دارای امتیاز منفی است. یعنی هر سوال درست 3 امتیاز مثبت و هر سوال اشتباه 1 امتیاز منفی خواهد داشت. علاوه بر این، برای هر کدام از کتاب های مدرسه ضریبی در نظر گرفته شده است که نشان دهنده اهمیت آن می باشد. اگر می خواهید نمونه سوالات آزمون های سال های گذشته را دریافت و شیوه برنامه ریزی منسجم جهت آمادگی برای پاسخگویی را یاد بگیرید، می توانید با مشاورین ایران تحصیل تماس بگیرید.
تغییرات زمان ثبت نام تیزهوشان در اثر کرونا