خواص چای سبز و روش مصرف آن 

در تمام دنیا چای سبز به نوشیدنی بسیار محبوبی تبدیل شده است. این نوشیدنی گیاهی خوشمزه، سالم و سرشار از آنتی اکسیدان، موثر در لاغری و کاهش وزن میباشد. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است، آنتی اکسیدان‌ها یکی از شاخص‌ترین عوامل برای حفظ سلامتی بدن در مقابل رادیکال های آزاد می باشند.

چای سبز یکی از بهترین و مفید ترین نوشیدنی های روی زمین است. همه انواع چای سیاه، چای اولونگ ، چای سبز و چای سفید از گیاه کاملیا بدست می آیند. دلیلی که باعث میشود چای سبز خواص متفاوتی از دیگر انواع چای داشته باشد نوع فرآوری آن است، چای سیاه کاملا تخمیر میشود در صورتی که چای سبز به صورت نیمه تخمیر در میاید. همین امر باعث میشود که چای سبز نسبت به چای سیاه مقدار آنتی اکسیدان و فلانویید بیشتری داشته باشد. چای سبز حاوی فلاونوئیدی به نام اپی کالوکاتچین است. این ماده ضد سرطان دارای خاصیت آنتی اکسیدان معادل 100 برابر ویتامین ث و 25 برابر ویتامین E است و علاوه براین چای سبز دارای خواص ضد باکتری نیز میباشد.

یک لیوان چای سبز

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول ها در برابر حملات رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد باعث آسیب سلولی میشود و باعث بیماری های نظیر سرطان، سکته، التهاب، پارکینسون و آلزایمر و افزایش سرعت روند پیری میشود. مطالعات نشان از ارتباط مستقیم بین  مقدار آنتی اکسیدان دریافتی و ابتلا به این بیماری ها دارند.

برگهای چای سبز

چرا چای سبز باعث لاغری و کاهش وزن میشود؟

دلیل اصلی که باعث تاثیر چای سبز بر لاغری میشود ترکیب کافئین و آنتی اکسیدان کاتچین در این نوشیدنی محبوب است. در هر فنجان متوسط چای سبز  24-40 میلی گرم کافئین وجود دارد. مطالعات نشان میدهد کافئین باعث بالا رفتن سطح انرژی میشود و همچنین کالری سوزی را افزایش میدهد.

ــــــــــــــــــــــــــ

خرید پک دمنوش لاغری

ــــــــــــــــــــــــــ

کاتچین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که یکی از ترکیبات مهم چای سبز را تشکیل میدهد، این ترکیب باعث بالا رفتن هورمون نوراپی نفرین در بدن میشود که عامل تحریک سلول های چربی برای سوختن است. این چربی سوزی در نهایت  باعث کالری سوزی بیشتر در بدن، لاغری و کاهش وزن میشود. چای سبز باعث بالا رفتن انرژی در بدن میشود و در نتیجه احساس سیری برای مدت طولانی تری در فرد ایجاد میکند

خواص دارویی چای سبز

اگر میخواهید از چای سبز برای کاهش وزن خود استفاده کنید. باید در کنار نوشیدن چای سبز، سبک زندگی سالم را دنبال کنید و از غذا های پر کالری، چرب و پر از قند پرهیز کنید. فعالیت بدنی خود را افزایش دهید، سبزیجات و مواد فیبردار را به سبد غذای خود اضافه کنید.

چای سبز مانع از ذخیره گلوکز در سلول‌های چربی می‌شود. به این ترتیب می‌توان در کنار نوشیدن چای سبز،  کنترل میزان مصرف کربوهیدرات‌ها (قندها) و ورزش مداوم را در نظر گرفت و این سه عامل را  به عنوان مثلثی برای حفظ سلامتی و تناسب اندام‌ها خود در نظر گرفت.

برای بهره بردن از فوائد این نوشیدنی بی نظیر باید آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید و در طول روز باید2 تا 3 لیوان چای سبز میل کنید.

قوری چای سبز

چای سبز و مبارزه با سرطان

چای سبز سرشار از انواع آنتی اکسیدان است و میتواند به از بین بردن سلول های سرطانی کمک کند،

تحقیقات نشان داده کسانی که به صورت مرتب در برنامه روزانه خود چای سبز مینوشند کمتر در معرض ابتلا به انواع سرطان هستند و همچنین پلی فنول موجود در چای سبز به از بین بردن سلول های سرطانی و همچنین جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کمک میکند.

تقویت قلب با چای سبز

چای سبز باعث کاهش کلسترول بد و تری گلیسرید و از طرفی افزایش کلسترول خوب در بدن می شود، همان طور که میدانید بالا رفتن کلسترول بد و تری گلسیرید با بیماری های قلبی عروقی رابطه مستقیم دارد. چای سبز باعث ترمیم سلول‌های آسیب دیده رگ‌ها و قلب شده و به دلیل اثر لاغری و کاهنده کلسترول بد خون را دارد به سلامت قلب کمک میکند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

خرید چای سبز خوشمزه

ـــــــــــــــــــــــــــــ

جوانی با چای سبز

یکی از اثرات زیاد شدن رادیکال هایی آزاد در بدن سریع تر شدن روند پیری است. همان طور که گفتیم چای سبز سر شار از آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان اثرات مخرب رادیکال های آزاد را در بدن از بین میبرد و از روند پیری میکاهد.

استخوان ها و دهان و دندان

چای سبز با دارا بودن فلوراید به استحکام استخوان ها کمک میکند و از پوسیدگی دندان جلوگیری میکند.

اثر چای سبز بر آلزایمر

چای سبز نه تنها به کارکرد مغز در کوتاه مدت کمک میکند بلکه باعث کاهش روند پیری مغز نیز میشود و ریسک ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش میدهد. مطالعات متعدد نشان می دهد که ترکیبات کاتچین در چای سبز می توانند اثرات محافظتی مختلفی بر روی نورون ها داشته باشد، این امر خطر ابتلا به بیماری های مغزی را کاهش میدهد.

قوری چای سبز

اثر چای سبز بر دیابت

دیابت نوعی اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است که به واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود یا برعکس مقاومت در برابر انسولین در بدن ایجاد می شود. در نتیجه انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد نرمال خود را انجام دهد. در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل قند کاهش می یابد به همین دلیل میزان قند خون افزایش یافته با افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض دیابت یا تخریب رگ های بسیار ریز در بدن ایجاد می شوند که می توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب و قلب را درگیر کنند

نوشیدن چای سبز قند خون را تنظیم میکند و باعث حساسیت بیشتر نسبت به انسولین میشود. مطالعه ای  در ژاپن نشان داده کسانی که  بیشتر چای سبز مصرف کرده اند 42%  کمتر ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را نشان داده اند. نوشیدن چای سبز ریسک ابتلا به دیابت را کاهش میدهد.

به طور کلی چای سبز باعث میشود شما در طول زندگی سلامت بیشتر و عمر طولانی تری داشته باشید.

مضرات چای سبز

چای سبز دارای کافئین است برای کسانی که به کافئین حساسیت دارند مناسب نیست و همچنین کافئین موجود در چای سبز مانع جذب آهن و فولیک اسید غذا میشود پس بهتر است آن را با فاصله حدودا نیم ساعتی بعد یا قبل از وعده غذایی خود میل کنید.

چای سبز و خواص آن

چطور چای سبز را آماده کنیم؟

مواد لازم

چای سبز مرغوب: هرچقدر  اندازه برگ چای سبز کوچکتر باشد چای با کیفیت تر است، چای سبز خشک مرغوب دارای بوی ملایم و رنگ سبز میباشد. از خریداری چای سبز به رنگ قهوه ای و با بوی ماندگی خودداری کنید.

آب: بهتر است از آب تصوفیه شده استفاده کنید.

ظرف: بهتر است ازظروف چینی و یا پیرکس استفاده کنید.

برای تهیه یک لیوان چای سبز

یک قاشق چایخوری چای سبز را در قوری یا لیوان ریخته سپس آب که از جوش افتاده (80 درجه) به آن اضافه کنید. چای سبز و بیشتر دمنوش ها نیاز به حرارت دوباره ندارد و فقط کافی است درب لیوان یا قوری را بگذارید و پس از چند دقیقه صبر کردن نوشیدنی شما آماده است. (توجه بفرمایید که بعد از ریختن آب جوش روی برگهای چای سبز به هیچ عنوان قوری را روی حرارت بخار کتری یا سماور قرار ندهید و قوری یا لیوان را در فضای اتاق قرار دهید و چند دقیقه منتظر بمانید تا چای سبز شما دم شود)

نکته بسیار مهم در آماده کردن چای سبز

آب در حال جوش را به چای سبز اضافه نکنید آب بسیار داغ باعث از بین رفتن بعضی آنتی اکسیدان ها در چای سبز میشود و باعث میشود بسیاری از خواص آن کمتر شود.

به چای خود لیمو اضافه کنید؛ ویتامین ث باعث جذب بیشتر آنتی اکسیدان میشود.

چای سبز طعم دار

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهتر است چای سبز را نیم ساعت قبل از غذا مصرف کنید در صورت تمایل به مصرف بعد غذا نیم ساعت صبر کنید چون چای سبز نیز مانند چای سیاه مانع از جذب آهن و فولیک اسید غذا میشود.

چای سبز را میتوانید به صورت ساده و خالص و یا ترکیب با گیاهان دیگر میل کنید

تهیه چای سبز

چند دستور خوشمزه با چای سبز

دستور شماره1 :چای سبز+لیمو+ نعنا

 دستور شماره2 : چای سبز+چای ماچا (چای سبز ماچا نوعی چای سبز سنتی مردم ژاپن است که مقدار آنتی اکسیدان بیشتری از چای سبز معمولی دارد و به صورت پودر استفاده میشود)

دستور شماره3 :چای سبز+لیمو+عسل

دستور شماره4 :چای سبز+گل محمدی+گلاب+هل+دارچین

دستور شماره5 :چای سبز+زیره سیاه+زیر سبز+ گل محمدی

دستور شماره6 :چای سبز+چای سفید+هل+دارچین

دستور شماره7 :چای سبز +آب پرتقال+پوست پرتقال (فقط قسمت نارنجی را به چای اضافه کنید)

دستور شماره 8:چای سبز+پرتقال + زنجبیل

دستور شماره9 :چای سبز+بهار نارنج

دستور شماره10 :چای سبز+زنجبیل+عسل

دستور شماره11 :چای سبز+زعفران

دستور شماره12 :چای سبز+ بلوبری

دستور شماره13 :چای سبز+ تکه های میوه