مراحل خرید و فروش خودرو

  • عمومی
  • دادراه
  • No Comments
  • ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

مراحل خرید و فروش خودرو

خرید و فروش خودرو از آن دست معاملات پر پیچ و خمی است که در آن باید به شدت مراقب بود. اگر شما شخصی باشید که برای اولین بار تصمیم به خرید خودرو گرفته اید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید قطعا در پی آگاهی از مراحل خرید و فروش خودرو هستید. حتی اگر شخصی باشید که چندین بار معامله خودرو انجام داده اید اما باز هم در خرید و فروش خودرو این نگرانی را دارید که اطلاعاتتان کافی نیست، نگرانی شما کاملا به جاست. زیرا خرید و فروش خودرو از جمله معاملاتی است که در آن هرچقدر هم تجربه داشته باشید بازهم کم است و وجود رضایت در معاملات قبل دلیل نخواهد بود که از مشورت با اهل فن بگذرید. اگر فروشنده باشید هدفتان این است که مبلغ فروش خودرو را بدون کم و کاست دریافت کنید و اگر خریدار باشید نیز می خواهید خودرویی که خریداری می کنید ارزش آن مبلغ را داشته باشد، بدون عیب و نقص باشد و به صورت کامل به مالکیت شما دربیاید. برای رسیدن به این اهداف و آگاهی از مراحل خرید و فروش خودرو متن زیر را تا انتها بخوانید.

زمانی که تصمیم به خرید خودرو می گیرید، راه های زیادی پیش روی شماست و با توجه به عوامل مختلف و به خصوص اینکه بودجه شما چقدر باشد، یکی از این راه ها را انتخاب می کنید. اگر بودجه شما در حدی باشد که بتوانید خودرو صفر مورد نظرتان را بخرید، امن ترین راه این است که به نمایندگی رسمی خودروساز مراجعه نمایید. ممکن است به دلیل عجله در خرید خودرو و دیگر شرایط موجود برای خرید خودرو از نمایندگی، تصمیم بگیرید خودرو را از دست بخرید و یا حتی خودرو دست دوم بخرید. در هر حال راه های پیش روی شما مراجعه به نمایندگی رسمی خودرو ساز (یا سایت فروش اینترنتی خودروسازان)، دیدن آگهی فروش خودرو در روزنامه و سایت های فروش اینترنتی (مانند باما، شیپور و دیوار)، مراجعه به جمعه بازارهای خرید و فروش خودرو و یا خرید خودرو از آشنا باشد. بسته به جایی که برای خرید خودرو انتخاب می کنید حساسیت و دقت شما نیز به مراتب بیش تر یا کمتر خواهد بود. برای مثال نکاتی که در خرید خودرو در جمعه بازار از دست باید در نظر داشته باشید بسیار بیش تر از نکاتی است که در خرید خودرو از نمایندگی باید رعایت کنید.

مراحل خرید و فروش خودرو

پس از مشاهده خودرو و مدارک آن، اولین گام در خرید خودرو کارشناسی خودرو توسط کارشناس فنی و کارشناس بدنه است. هرگز بدون کارشناسی خودرویی نخرید. کارشناسی خودرو ریزه کاری های بسیاری دارد که فقط از عهده کارشناسان برمی آید و بدون کارشناسی ممکن است شما خودروی تصادفی را بخرید که از نظر فنی نیز مشکل داشته باشد و چندین میلیون ضرر کنید. بعضاً دیده می شود که حتی خودروهای صفر نیز ضخامت رنگ دارند که به خصوص در مورد خودروهای با قیمت بالا باید این موضوع بررسی شود. پس از کارشناسی توسط کارشناس و تعیین ارزش خودرو با آن مشخصات، می توانید با فروشنده بر سر قیمت چانه بزنید. یکی از وبسایت هایی که در آن می توانید درخواست کارشناسی خودرو کنید وبسایت همراه مکانیک می باشد. البته اگر مکانیک باتجربه ای را در بازار می شناسید بهتر است به او نیز مراجعه کنید. پس از توافق بر سر قیمت، گام دوم تنظیم مبایعه نامه است. شما می توانید مبایعه نامه را به صورت دستی تنظیم کنید یا با مراجعه به یک نمایشگاه خودرو یا دفتر اسناد رسمی مبایعه نامه رسمی که روی فرم های چاپی مخصوص تهیه شده را تکمیل کنید. در مبایعه نامه علاوه بر اطلاعات شخصی طرفین معامله، مشخصات کامل کارت ماشین، جزئیات خودرو از جمله مدل، رنگ، تک سوز یا دوگانه سوز بودن، قیمت معامله، نحوه پرداخت قیمت، زمان و نحوه تعویض پلاک، نحوه پرداخت عوارض و مالیات، عدم خلافی خودرو، خسارت فسخ، تعهدات طرفین و زمان تنظیم سند قطعی و حضور در دفترخانه و تحویل خودرو باید مشخص شود و همچنین مبلغ کمی نیز به عنوان بیعانه باید پرداخت و در قرارداد وارد شود. مبایعه نامه نیز باید با حضور دو نفر شاهد امضاء شود. این نکته را هم باید در نظر داشت که اطلاعات درج شده در مبایعه نامه با مشخصات خودرو یکی باشد. گام سوم تعویض پلاک است که در مراکز تعویض پلاک از فروشنده فک پلاک می شود و پلاک برای خریدار نصب می شود. مدارکی که در تعویض پلاک باید با خود به همراه داشته باشید شامل اصل اسناد هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی، کارت خودرو، برگه عدم خلافی خودرو، برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهری، فاکتور فروش خودرو، سند قطعی (در صورتی که خودرو در دست مالک اول نباشد)، برگ سبز، بیمه نامه معتبر و نشانی دقیق پستی و کد پستی خریدار و مدارک احراز سکونت خریدار (سند خانه یا اجاره نامه یا دفترچه بیمه و… ) و همچنین اگر بیش از 5 سال از ساخت خودرو بگذرد برگه معاینه فنی هم نیاز است. تعویض پلاک به معنی مالکیت قطعی شما بر خودرو نیست و گام چهارم مراجعه طرفین به دفتر اسناد رسمی و انتقال سند به نام خریدار در حضور سر دفتر است. در انتقال سند نیز این مدارک را باید به همراه خود داشته باشید: مبایعه نامه، اصل مدارک شناسایی، تاییدیه نقل و انتقال خودرو، برگ سبز جدید خودرو، بنچاق قبلی یا برگ کمپانی، برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهری، کارت سوخت و بیمه نامه شخص ثالث. تسویه حساب نیز باید پیش از امضای سند و در حضور سردفتر انجام شود تا برای طرفین مشکلی بوجود نیاید.

گام های اصولی در خرید خودرو همان است که در بالا گفتیم و توصیه می شود تا جایی که امکان دارد طبق این مراحل پیش بروید تا با مشکلی مواجه نشوید و همچنین به صورت وکالتی نیز معامله نکنید. اما اگر به هر دلیلی مجبور شدید به صورت وکالتی معامله خود را انجام دهید، چه فروشنده باشید و چه خریدار لازم است نکاتی را رعایت کنید تا دچار ضرر و زیان نشوید. پیش از هر اقدامی باید این وکالت را با مشورت با وکیل تنظیم کنید تا گرفتار مشکلات بعدی نشوید. در وکالت در تعویض پلاک زمانی که فروشنده با تحویل مدارک، وکالت در تعویض پلاک را به خریدار می دهد باید مدت مشخص و محدودی (حدود یک هفته) را برای تعویض پلاک تعیین کند زیرا ممکن است خریدار با پلاک فروشنده اقدام به تردد و خلاف کند. خریدار نیز باید در هنگام تنظیم وکالتنامه برگ عدم خلافی خودرو و مفاصا حساب عوارض شهرداری را از فروشنده دریافت کند تا بعداً با جریمه سنگینی مواجه نشود. این وکالت نیز باید به صورت بلاعزل تنظیم شود تا در صورتی که خریدار مبلغ معامله را پرداخت کرد فروشنده نتواند وکالت را پس بگیرد. از اعطای حق توکیل به غیر نیز در وکالتنامه خودداری شود. همچنین در معاملات خودرو بهتر است هیچوقت خودروی قولنامه ای نخرید و خودرو به دلال نفروشید یا از دلال نخرید تا گرفتار مشکلات متعدد بعدی نشوید. اغلب دلال ها تقاضای وکالت بدون مدت یا با مدت طولانی دارند که باعث می شود در فک پلاک شما تعلل کنند و دچار مشکل شوید.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که پس از ثبت سند قطعی اگر خودرو بیمه بدنه دارد به نمایندگی بیمه بروید و با پرداخت مابه التفاوت تخفیف بیمه یک الصاقیه ثبت کنید. اگر اینکار را انجام ندهید موقع استفاده از بیمه دچار مشکلات جدی خواهید شد. در مورد بیمه نامه خودروها به خصوص خودروهای قدیمی نیز حتما چک کنید که تخفیف بیمه کامل است یا خیر چون اگر کامل نباشد نشانه ای از تصادف شدید است.

در اینجا تا حدود زیادی با مراحل خرید و فروش خودرو آشنا شدید، اما از آنجایی که در این نوع معامله به دلیل تکنولوژی های جدید، مسایل فنی و حقوقی جدیدی نیز ایجاد می شود، مشورت با کارشناس خودرو و وکیل بسیار ضروری می باشد.

 اگر درباره « مراحل خرید و فروش خودرو » یا هر مسأله حقوقی دیگری نیاز به مشاوره حقوقی رایگان دارید به صفحه اول دادراه مراجعه نمایید.