انواع شیفت کاری و نوبت کاری در قانون کار

انواع شیفت کاری و نوبت کاری در قانون کار

یکی از مهم ترین موضوعاتی که امروزه برای همه مشاغل و به ویژه کسب و کارهای حساس مطرح می شود، چگونگی شیفت بندی و تعریف نوبت کاری است. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی و معرفی کامل تر انواع شیفت کاری، نحوه محاسبه نوبت کاری، فرمول شیفت بندی و اهمیت آن در جلوگیری از بروز خطا یا مشکلات دیگر پرداختیم. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات جامع و کاملی به دست آورید. همچنین در صورتی که کارفرما هستید و قصد شیفت بندی کردن پرسنل خود را دارید، می توانید از نرم افزار شیفت بندی کسرا استفاده کنید. این نرم افزار قابلیت شیفت بندی کردن به صورت کاملا دقیق و انعطاف پذیر را برای سازمان های مختلف فراهم کرده است.

نظم و انضباط را می‌توان یکی از فاکتور‌های بسیار مهم در افزایش بهره‌روی، پیشرفت روز‌افزون کسب‌و‌کار، رعایت نظم و انضباط در هر محیط کاری دانست. به همین دلیل بسیاری از مدیران و صاحبان کسب‌و‌کار‌های مختلف تلاش دارند تا با رعایت و توجه به عوامل موثر در این زمینه، محیطی منظم و در عین‌‌حال پویا را ایجاد سازند. شرکتی را تصور کنید که در آن، شیفت کاری برای پرسنل تعریف نشده و هر شخصی در هر زمان و ساعتی که بخواهد وارد آن شود! در این صورت طبیعتا در پیشبرد امور مختلف بی‌نظمی و آشفتگی به وجود آمده و کسب‌و‌کار مورد نظر نیز در مدت زمان کوتاهی با مشکلات اساسی مواجه خواهد گردید.

همه ما می دانیم و حتما افرادی در اطراف یا خانواده ما هستند که در شیفت های کاری مختلف مشغول به کار هستند. در واقع این ماهیت برخی از مشاغل است که به منظور افزایش تولید، حفاظت یا حراست بهتر، یا ارائه خدمات مختلف و … کارمندان در شیفت های مختلف و به صورت 24 ساعته شبانه روزی آماده فعالیت هستند. به همین دلیل در قانون کار به منظور جلوگیری از فرسودگی این کارمندان و افزایش بازدهی و رغبت آن ها، مبلغی را به عنوان فوق العاده نوبت کاری به آن ها اختصاص می دهد. با وجود این که این قانون برای همه مشاغل و همه کارمندانی که دارای نوبت کاری هستند، باید در نرم افزار حضور غیاب پرسنل اعمال شده و در نظر گرفته شود؛ اما هنوز برخی افراد از اهمیت آن بی اطلاع هستند. به همین منظور در این مطلب به بررسی معنی شیفت کاری، انواع شیفت کاری، نوبت کاری و نحوه محاسبه نوبت کاری و موارد مهم در این زمینه می پردازیم.

شیفت کاری یا نوبت کاری چیست؟

برخی از مشاغل حساس و مهم در جوامع به دلیل حجم کاری زیاد یا افزایش تقاضای تولید کالا، کارمندان و کارکنان آن ملزم به کار کردن در شیفت کاری مختلف هستند. به همین منظور کارفرما، یا صاحب این نوع مشاغل باید بر اساس میزان سختی کار و با رعایت عدالت نوبت کاری یا شیفت کاری را بین کارمندان تقسیم کند تا در ساعات مختلف شبانه روز در محل کار حاضر شوند. طبق بررسی های انجام شده این مشاغل به گروهی از مشاغل و کسب و کارها اطلاق می شود که حضور فعال آن برای رشد، افزایش تولیدات، یا ارائه خدمات و … کاملا ضروری است.

بنابراین برای تعریف شیفت کاری یا نوبت کاری می توان گفت که نوبت کاری تنظیم ساعات دقیق برای حضور در محل کار بین همکاران با وظایف مشابه یا متفاوت از یک دیگر است. همچنین منظور از نوبت کاری، کاری است که در طول ماه گردش داشته باشد. از جمله مهم ترین مشاغلی که به کارکنان آن ها شیفت کاری اختصاص داده می شود، می توان بیمارستان، درمانگاه های شبانه روزی، آتش نشانی، کارخانجات تولیدی، پرستاری، نیروی انتظامی، خدمات آب و برق، کارخانجات خودرو سازی، کارخانجات تولید مواد غذایی، و … را نام برد.

شیفت کاری یا نوبت کاری چیست؟

شیفت کاری یا نوبت کاری چیست؟

قانون شیفت کاری

معنی فوق العاده نوبت کاری چیست و چگونه محاسبه می شود؟

یکی از تعاریف دیگری که در قانون کار و در مشاغل مختلف مطرح شده و به آن اهمیت داده می شود، فوق العاده نوبت کاری است. منظور از فوق العاده نوبت کاری، اختصاص دادن یا حضور داشتن در محل کار در شرایط کاری خاص است و به همین منظور به دلیل سختی کار به این افراد حقوق و دستمزد مازاد اختصاص داده می شود. در واقع دلیل و اهمیت اصلی محاسبه فوق العاده نوبت کاری، به دلیل سختی و شرایط خاص کار است. برای محاسبه فوق العاده کاری نیز در قانون کار مصوبات و قوانین منحصر به فرد و ویژه ای وجود دارد که در سال های مختلف و توسط دولت تعیین می گردد.

طبق آخرین قانون کار که در سال 1402 تعیین شده، نحوه محاسبه فوق العاده نوبت کاری بدین صورت است که کارکنانی که که در طول ماه به طور نوبتی کار می کنند، همچنین نوبت های کار آن ها در صبح و عصر هم قرار دارد، 10 درصد فوق العاده نوبت کاری به آن ها اختصاص داده می شود. همچنین اگر در نوبت های کاری در صبح وعصر و شب قرار گیرد، 16 درصد، و در صورتی که نوبت های کاری فرد در صبح، شب، و عصر باشد، 22.5 درصد علاوه بر کارمزد، به عنوان فوق العاده نوبت کاری به آن ها تعلق می گیرد. علاوه بر این، طبق قوانین و مقررات مهم در قانون کار، برای محاسبه فوق العاده نوبت کاری باید به روش های زیر دقت داشته باشید:

  • محاسبه حقوق یک ساعت کاری کارگر

برای محاسبه کردن حقوق یک ساعت کاری کارگر، حقوق ماهیانه او را بر تعداد کل ساعات کاری کل او در یک ماه تقسیم کنید.

  • محاسبه نوبت کاری کارگر

در مرحله دوم باید نوبت کاری کارگر محاسبه شود. برای مثال برای محاسبه کردن نوبت کاری صبح و عصر بعد از تعیین حقوق یک ساعت معمولی کارگر، باید حقوق دریافتی کارگر را در 110 ضرب کنید.

  • در نهایت پس از به دست آمدن حقوق یک ساعت کاری کارگر، میزان ساعات کاری کارگر در طول یک ماه را در حقوق یک روز کاری ضرب کنید تا مبلغ کل حقوق دریافتی فرد به دست آید.

همچنین برای محاسبه کردن نوبت های کاری دیگر که در قسمت های بالاتر مقاله به آن پرداخته شد، ساعات کاری در یک روز در ضرایب متناسب با آن ضرب می گردد تا حقوق دریافتی یک فرد در طول یک ماه به دست آید.

بدین صورت که ابتدا 176 ساعت اول کارکرد هر کارگر در طول ماه از کارت تایمکس کارکرد کارگر استخراج شده و سپس نسبت ساعاتی که در آن تعداد ساعات استخراج شده با ساعت شب مقارن بوده، محاسبه می گردد. همچنین اگر نسبت محاسبه شده به نیم نزدیک باشد، فوق العاده نوبت کاری، 22.5 درصد محاسبه می گردد. اما در صورتی که 33 صدم نزدیک باشد، میزان فوق العاده نوبت کاری کارگر، 15 درصد خواهد بود.

معنی فوق العاده نوبت کاری چیست و چگونه محاسبه می شود؟

معنی فوق العاده نوبت کاری چیست و چگونه محاسبه می شود؟

معرفی انواع شیفت کاری در قانون کار

همان طور که در پاراگراف های بالاتر هم ذکر شد، در قانون کار برای پرداخت حقوق و مزایای کارمندان و کارگران قوانین مهمی وجود دارد که رعایت آن ها برای هر کارفرما یا صاحب مشاغل ضروری است. طبق ماده 56 قانون کار، شیفت کاری به چند دسته مختلف تقسیم می شود که باید برای محاسبه کردن شیفت کاری دقیق تر کارمندان با توجه به نوع نوبت کاری آن ها، ابتدا انواع شیفت کاری را بشناسید. به طور کلی انواع شیفت های کاری در قانون کار به شرح زیر است:

شیفت شب یا شب کاری 

یکی از انواع شیفت کاری که قوانین خاص خود را برای محاسبه کردن حقوق و دستمزد کارمندان دارد، شیفت شب یا شب کاری است. افرادی که در بیمارستان، آتش نشانی، درمانگاه های شبانه روزی، داروخانه های شبانه روزی و … فعالیت می کنند، معمولا شیفت شب کاری به آن اختصاص داده می شود. نکته مهمی که در زمینه شیفت شب وجود دارد، این است که باید کارفرما بر اساس قانون نوبت کاری، شیفت های شب را به صورت گردشی به کارمندان مختلف اختصاص دهد و برنامه ریزی کند. بنابراین برای تعریف بهتر شب کاری می توان گفت که ساعت کاری شیفت شب از ساعت 22 شب تا 6 صبح خواهد بود و افراد باید در این زمان در محل کار خود حاضر شوند.

شیفت های چرخشی

یکی از کاربردی ترین انواع نوبت های کاری، شیفت های چرخشی یا گردشی است. در این نوع شیفت کاری، یک بازه زمانی مشخص برای ورود و خروج کارکنان و کارگران تعریف می شود و فرد در این ساعات ملزم به حضور داشتن در محل کار است. نکته مهمی که در مورد شیفت چرخشی وجود دارد، این است که این نوع تقسیم کار و شیفت های کاری، به صورت چرخشی تکرار می شود. بدین صورت که زمان کار پرسنل طبق توافق آن ها با یک دیگر و با تایید کارفرما، به صورت چرخشی یا گردشی تغییر می کند. شیفت کاری چرخشی نیز دارای زیر مجموعه است که در ادامه به معرفی و بررسی آن ها می پردازیم. یکی از کابردهای اصلی شیفت های چرحشی، در کارخانجات تولیدی بزرگ و فعال است. بدین صورت که به بازه های زمانی شیفت صبح، عصر و شب تقسیم می شود. همچنین هر گروه از کارمندان در مشاغل مختلف، یک هفته صبح، یک هفته عصر، و یک هفته شب ملزم به حضور در محل کار است. پس از هفته سوم نیز این سیکل کاری مجددا تکرار شده و به هر کارمند مجددا زمان و بازه کاری اختصاص داده می شود.

شیفت های نگهبانی

یکی از انواع شیفت های چرخشی، شیفت های نگهبانی است. افرادی که در شیفت نگهبانی کار می کنند، به عنوان شیفت شب یا نگهبانان شب شناخته می شوند. در صورتی که طبق قانون کار و بر اساس جایگاه یا نوع کسب و کار، شیفت های نگهبانی نیز به صورت چرخشی بین نگهبانان مختلف تقسیم و زمان بندی می شود.

شیفت های نگهبانی

شیفت های نگهبانی

شیفت های بیمارستانی

یکی از انواع شیفت ها و نوبت کاری، شیفت های بیمارستانی یا نا منظم است. در واقع از این نوع شیفت کاری ساعات کاری مشخصی به کارمندان یا کارکنان بیمارستان مانند پرستاران و پزشکان اختصاص داده نمی شود، چون همان طور که از نام آن پیداست، به آن شیفت نا منظم می گویند . چرا که ممکن است طبق شیفت بیمارستانی، یک پزشک یا پرستار، دو شب پشت سر هم شب کار و یک روز استراحت باشد. سپس روز بعدی صبح کار باشد. همچنین برنامه کاری آن در هفته آینده ممکن است به صورت کامل تغییر کند. معمولا سوپرواریز یا سرپرست بخش، اول هر ماه برنامه حضور پرسنل بخش پرستاری و پزشکان را مشخص و برنامه ریزی می کند. همچنین ممکن است برنامه ماه های مختلف با یک دیگر کاملا متفاوت باشد.

شیفت شب پرستاری

همان طور که می دانید پرستاری به عنوان مشاغل حساس و ضروری در هر جامعه ای محسوب می شود. به همین دلیل حضور پرستار در ساعات و دوره های چرخشی برای هر فرد لازم و ضروری است. بدیهی است هر پرستار در طول دوره کاری خود ملزم به شیفت شب پرستاری است، و به زمانی که پرستار شیفت خود را از ساعت 10 شب تا 6 صبح آغاز کرده و به پایان می رساند، شیفت شب پرستاری می گویند. بر اساس قانون کار، و طبق تایید و نظر سوپروایزر بخش پرستاری، شیفت های چرخشی و شیفت شب پرستاری به آن ها اختصاص داده می شود. طبق مصوبات قانون کار، فوق العاده نوبت کاری برای شیفت شب پرستار بر اساس قوانین، محاسبه شده و برای آن ها منظور می شود.

شیفت شب پرستاری

شیفت شب پرستاری

شیفت کاری 8 ساعته

شیفت کاری 8 ساعته یکی از رایج ترین انواع شیفت های کاری است که در کارخانجات تولیدی، صنعتی، بازرگانی، ادارات دولتی و … به افراد اختصاص داده می شود. طی این شیفت کاری، فرد در طول روز به صورت ثابت و بدون تغییر در نوبت کاری، به صورت 8 ساعته از صبح ساعت 6، الی 14 عصر ملزم به حضور در محل کار خواهد بود. بر همین اساس می توان گفت که شیفت کاری 8 ساعته، جز نوبت کاری ثابت محسوب می شود که طبق قانون کار، حقوق مصوب برای این افراد بدون در نظر گرفتن سختی کار به آن ها تعلق خواهد گرفت.

شیفت کاری 12 ساعته/ قانون کار شیفت 12 ساعته

یکی از انواع شیفت کاری که در مراکز دولتی، نظامی و صنعتی و در برخی موارد در سازمان های حراستی وجود دارد؛ شیفت کاری 12 ساعته است. برای تعریف دقیق تر شیفت کاری 12 ساعته می توان گفت، فرد 12 ساعت در محل کار حضور خواهد داشت و سپس 12 ساعت به استراحت می پردازد. (12 ساعت کار 12 ساعت استراحت) این افراد با توجه به قوانین و شرایطی که برای حضور 12 ساعته در محل کار دارند، برای آن ها فوق العاده نوبت کاری در نظر گرفته می شود. بنابراین فرد می تواند طبق قوانین کار، برای دریافت حقوق و دستمزد مازاد اقدام نماید. یکی از مهم ترین ویژگی های شیفت کاری 12 ساعته این است که معمولا این شیفت به صورت چرخشی توسط کارفرما تعیین می شود. علاوه بر این، به ساعات کارکرد مازاد بر موظفی ماهیانه، حقوق اضافه کاری نیز تعلق می گیرد.

قانون کار شیفت 12-24

شیفت کاری 24-24

یکی از انواع نوبت کاری، شیفت کاری 24-24 ساعت است. بدین صورت که فرد 24 ساعت در محل کار حضور داشته و 24 ساعت به آن استراحت و بیکاری تعلق می گیرد. طبق قانون کار، فردی که 24 ساعت کار و 24 ساعت استراحت دارد، مطابق ساعت کار موظف هفتگی، هفته ای 44 ساعت و روزی 7 ساعت و 20 دقیقه کار می کند. بنابراین با توجه به این که این فرد 24 ساعته در محل کار حضور داشته و مشغول فعالیت بوده، در نتیجه مازاد 14 ساعت و 40 دقیقه باید اضافه کار برای آن محاسبه شده و به آن فرد تعلق گیرد. در واقع برای محاسبه آسان و سریع تر می توان گفت میزان اضافه کار این فرد، به ازای هر روز 9 ساعت و 20 دقیقه است. بنابراین کل ساعات اضافه کاری در یک ماه 140 ساعت خواهد بود که طبق قانون کار باید فوق العاده نوبت کاری محاسبه و پرداخت گردد.

در واقع این افراد در یک ماه 30 روزه، 15 روز شیفت کامل 24 ساعته دارند و در کل ماه 360 ساعت مشغول کار و فعالیت هستند. اما بدیهی است که به این افراد صرفا حقوق شیفت روز تعلق نمی گیرد. بلکه بر اساس قانون کار کارفرما ملزم به پرداخت فوق العاده نوبت کاری خواهد بود. چرا که فرد در طول یک ماه 120 ساعت دارای اضافه کاری خواهد بود که باید حقوق و دستمزد آن طبق مصوبات و تایید کارفرما پرداخت گردد.

مرخصی شیفت 24 ساعته

حق شیفت 24-48/ قانون کار 24 ساعت کار 48 ساعت استراحت

یکی از انواع دیگر نوبت کاری که صرفا به مشاغل خاص اختصاص داده می شود، حق شیفت 24-48 است. برای تعریف دقیق تر می توان گفت طبق حق شیفت 24-48 فرد موظف است که 24 ساعت به صورت یک روز کاری کامل در محل کار حضور داشته باشد. سپس پس از به اتمام رساندن کار، 48 ساعت استراحت به آن اختصاص داده می شود. یکی از قوانین مهمی که طبق قانون کار 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت برای این افراد تعریف می شود، این است که برای هر ساعت کار در شب، 35 درصد اضافه بر مزد ساعت کاری تعلق می گیرد. همچنین مازاد بر انجام 44 ساعت کار درهفته اضافه کار محسوب می شود، بنابراین بر اساس قانون کار  برای این افراد باید فوق العاده نوبت کاری محاسبه و پرداخت گردد. برای بررسی دقیق تر نیز می توان گفت که  شیفت کاری  48-24 ساعت، در ماه 10 روز است و فرد در آن 10 روز 2 تا 24 ساعت در روز جمعه و 2 تا 4 ساعت در روزهای تعطیل رسمی در محل کار حضور خواهد داشت.

نحوه محاسبه اضافه کار شیفت 24 48

مرخصی شیفت 24 ساعته/ نحوه محاسبه مرخصی شیفت 24 48

یکی از مسائلی که برای هر شغلی وجود دارد، این است که در هر کسب و کاری فرد نیاز به مرخصی دارد. به همین دلیل در قانون کار به منظور ارائه پاسخ صحیح به کارگران و کارمندان قوانینی تنظیم شده است. بر این اساس اگر یک کارگر با زمان نوبت شیفت 24 ساعته یعنی 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت بخواهد مرخصی بگیرد، و این زمان دقیقا همان زمانی باشد که در محل کار باید حضور داشته باشد، میزان 24 ساعت از مدت زمان کل که می تواند از حق مرخصی خود استفاده کند، کاسته می شود. چون همان طور که می دانید هر کارمند یا کارگر در طول سال و طول ماه می تواند از کل ساعات مرخصی که به او اختصاص داده می شود، استفاده کند.

حق شیفت 24-48/ قانون کار 24 ساعت کار 48 ساعت استراحت

حق شیفت 24-48/ قانون کار 24 ساعت کار 48 ساعت استراحت

نحوه محاسبه نوبت کاری کارمندان در قانون کار چگونه است؟

در پاراگراف های بالاتر و پیشین چندین بار به مبحث پرداخت و محاسبه نوبت کاری کارمندان و کارگران اشاره شد. بدین صورت که فرد زمانی که در شیفت شب یا شیفت های 24 ساعته، 48 ساعته و 12 ساعته در محل کار حاضر شود، طبق قانون کار کارفرما موظف است که نوبت کاری کارمند خود را محاسبه کرده و به او پرداخت کند. چرا که طبق قانون کار هر فرد در طول روز صرفا موظف به انجام 8 ساعت کاری است که باید در محل کار حضور داشته باشد. اما نکته ای که وجود دارد این است که برخی مشاغل به دلیل ضروری و مهم بودن، لازم است افراد در ساعات کاری منعطف فعالیت کند. بنابراین برای این که حقی از آن ها ضایع نشود و همچنین این افراد ترغیب شوند که حتی با وجود شرایط و ساعات کاری سخت در محل کار حاضر شوند، لازم است که نوبت کاری آن ها محاسبه گردد.

همان طور که در پاراگراف های بالاتر هم اشاره شد، نوبت کاری دارای چندین دسته مختلف و متنوع است که با توجه به نوع مشاغل برای فرد در نظر گرفته می شود، بنابراین محاسبه نوبت کاری نیز بر اساس شیفت کاری هر مشاغل و برای هر فرد متفاوت خواهد بود. بدین صورت که نرخ نوبت کاری بر اساس حقوق ماهیانه در نظر گرفته شده و محاسبه و پرداخت می شود. به همین منظور اگر کارفرما هستید و قصد محاسبه و پرداخت نوبت کاری و حقوق کارگران و کارمندان دارید؛ همچنین اگر کارمند یا کارگر هستید، حق مسلم شماست که باید از نحوه محاسبه نوبت کاری در قانون کار مطلع باشید تا حقی از شما ضایع نگردد. برای آشنایی با نحوه محاسبه نوبت کاری کارمندان بر اساس قانون کار به موارد زیر دقت کنید:

  • برای شیفت های صبح و عصر، 10 درصد نوبت کاری به فرد تعلق می گیرد.
  • برای شیفت صبح، عصر و شب 15 درصد مزایا در نظر گرفته می شود.
  • برای شیفت صبح و شب، مزایا 22.5 درصد محاسبه می گردد.
  • برای شیفت عصر و شب، مزایا و فوق العاده نوبت کاری نیز 22.5 درصد خواهد بود.

جدول حق شیفت در سال 1402

نحوه شیفت بندی پرسنل

معرفی بهترین برنامه شیفت کاری

نرم افزار شیفت بندی پرسنل چگونه به سازمان ها کمک می کند؟ 

تا این قسمت از مقاله با انواع شیفت کاری، نحوه محاسبه شیفت کاری، و فوق العاده نوبت کاری آشنا شدید. اما نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد که محاسبه کردن و پیدا کردن فرمول نوبت کاری به راحتی امکان پذیر نیست. چرا؟ چون همان طور که می دانید امروزه مشاغل و کسب و کارهای مختلفی در سراسر کشور و شهرهای مختلف راه اندازی می شوند که ممکن است کارمندان و پرسنلی دور کار یا حضوری داشته باشند. بنابراین ثبت کردن اطلاعات زمان ورود و خروج به صورت سنتی و دستی کار آسانی نیست. علاوه بر این، با افزایش تعداد کارمندان در سازمان های بزرگ، این کار عملا به صورت دستی امکان پذیر نیست. چون این کار نه تنها نیاز به صرف زمان زیادی دارد، بلکه احتمال بروز خطاهای انسانی افزایش می یابد و حقوق و دستمزد کارکنان به درستی و به صورت دقیق انجام نمی شود. به همین دلیل یکی از ضروریت های مهم برای هر سازمان، نرم افزار شیفت بندی پرسنل است.

این نرم افزار بدین صورت است که می توان با استفاده از نوع کسب و کار و با صلاح دید و نظر کارفرما یا صاحبان کسب و کار می توان با توجه به وظایف و عملکرد کارکنان، شیفت بندی انجام داد. این نرم افزارها به صورتی تعریف و طراحی و راه اندازی می شود که هر نوع کسب و کار می تواند به بهترین نحو با توجه به سمت و نوع وظایف کارکنان، پرسنل خود را شیفت بندی کند. در واقع این ویژگی نشان دهنده انعطاف پذیری منحصر به فرد نرم افزار شیفت بندی پرسنل است. با استفاده از این نرم افزار، سازمان ها بدون کم ترین خطا، و با رعایت کامل عدالت، به تقسیم و شیفت بندی پرسنل

نرم افزار شیفت بندی پرسنل چگونه به سازمان ها کمک می کند؟ 

نرم افزار شیفت بندی پرسنل چگونه به سازمان ها کمک می کند؟

مدیریت انواع شیفت ها با نرم افزار شیفت بندی کسرا

یکی از بهترین انواع نرم افزارهای کاربردی به منظور شیفت بندی کردن کارمندان و کارگران در سازمان های مختلف، نرم افزار شیفت بندی کسرا است. این نرم افزار به عنوان یکی از مهم ترین نرم افزارهای مدیریتی در سیستم کنترل تردد شرکت کسرا شناخته می شود. یکی از بهترین کاربردهای این نرم افزار این است که به سازمان های مختلف اجازه می دهد تا بر اساس سمت و نوع کار فرد و نوع سازمان تا یک ماه برنامه شیفت بندی پرسنل را تنظیم کنند. استفاده از این نرم افزار نه تنها در افزایش سرعت شیفت بندی پرسنل سازمان های مختلف تاثیر دارد، بلکه کمک می کند که صاحب مشاغل یا کارفرما آن را در کم ترین زمان ممکن تنظیم و آماده کند.

این موضوع زمانی که تعداد پرسنل یک سازمان زیاد باشد، بدیهی است که کار زمان بندی کردن برای اجرا و حضور در محل کار، کار راحتی نیست. یکی از بهترین ویژگی های نرم افزار شیفت بندی کسرا این است که می توان تا مدت زمان مشخصی، فرایند گردشی را تعیین و مشخص کرد. علاوه بر این، این نرم افزار به گونه ای طراحی شده که ظاهر و رابط کاربری بسیار ساده ای دارد و نیاز به صرف وقت و زمان نیست. بلکه به دلیل انعطاف پذیری ویژه ای که این نرم افزار دارد، به راحتی می توانید از قابلیت های آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: حداقل حقوق قانون کار ۱۴۰۲ چقدر است؟

مدیریت انواع شیفت ها در نرم افزار حضور و غیاب کسرا

نحوه مدیریت شیفت نرم افزار حضور و غیاب کسرا

سیستم حضور و غیاب یکی از ابزارهای نرم افزاری مهم در سیستم کنترل تردد کسرا است که به ویژه در سازمان هایی مانند بیمارستان ها می ­تواند بسیار مفید بوده و سرعت و دقت کار را افزایش دهد. هنگامی که تعداد پرسنل بالا است و نوع کار سازمان سخت و وابسته به شیفت های گردشی باشد. مدیریت شیفت برای مسئولین می­ تواند کاری بسیار سخت باشد. این کار در بیمارستان ها سخت تر از دیگر سازمان هاست. اما اگر از مشتریان سیستم اتوماسیون حضور و غیاب کسرا باشید. می ­توانید با درخواست نصب ماژول مدیریت شیفت نرم افزار حضور و غیاب، بهره وری در انجام این مسئولیت را در حدود ۱۰۰% افزایش دهید.

در نرم افزار حضور و غیاب کسرا مسئولین واحدهای مختلف یا مسئولین حاضر در مرکز می­ توانند شیفت یک ماهه پرسنل را تنظیم نمایند. همچنین می­ توان تا زمان تایید نهایی یک فرآیند گردش تعریف کرد. سیستم حضور و غیاب یکی از ابزارهای نرم افزاری مهم در سیستم کنترل تردد کسرا است که به ویژه در سازمان هایی مانند بیمارستان ها می ­تواند بسیار مفید بوده و سرعت و دقت کار را افزایش دهد.

هنگامی که تعداد پرسنل بالا است و نوع کار سازمان سخت و وابسته به شیفت های گردشی باشد، مدیریت شیفت برای مسئولین می­ تواند کاری بسیار سخت باشد. این کار در بیمارستان ها سخت تر از دیگر سازمان هاست. اما اگر از مشتریان سیستم اتوماسیون حضور و غیاب کسرا باشید. می ­توانید با درخواست نصب سامانه حضور و غیاب کسرا شیفت های پیچیده، بهره وری در انجام این مسئولیت را در حدود ۱۰۰% افزایش دهید.

نحوه کار نرم افزار حضور و غیاب کسرا

در نرم افزار حضور و غیاب مسئولین واحدهای مختلف یا مسئولین حاضر در مرکز. می­ توانند شیفت یک ماهه پرسنل را تنظیم نمایند. مچنین می­ توان تا زمان تایید نهایی یک فرآیند گردش تعریف کرد.

با توجه به نیاز برخی هشدارها و گاها ایجاد برخی قوانین در راستای جلوگیری از بی نظمی و کم کاری. می توان در این ماژول قوانینی مانند قانون حداقل ساعت کاری که پرسنل موظف به رعایت آن هستند. یا قانون تبدیل کسری تعریفی به مرخصی و مازاد آن به اضافه کار را اعمال کرد. همچنین قوانین دیگری مانند قانون کاهش زمان کاری برای برخی پرسنل مانند پرسنل رادیولوژی در بیمارستان هم قابل اجرا هستند.

در رابطه با کار با این نرم افزار باید گفت؛ ظاهر و رابط کاربری ماژول مدیریت شیفت های پیچیده. مانند خود رابط کاربری نرم افزار حضور و غیاب کسرا کار ساده ای است. و تجربه ی خوبی را برای کاربران ایجاد می کند. برای مثال تغییرات برنامه کاری با رنگ متفاوت و قابل درک برای پرسنل نمایش داده می شود.

بیشتر بخوانید: قانون کار چیست؟ | بررسی مهم ترین قوانین کار و تامین اجتماعی

ما در کسرا آماده ارائه مشاوره به شما هستیم

"" indicates required fields

جمع بندی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که امروزه برای همه مشاغل و به ویژه کسب و کارهای حساس مطرح می شود، چگونگی شیفت بندی و تعریف نوبت کاری است. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی و معرفی کامل تر انواع شیفت کاری، نحوه محاسبه نوبت کاری، فرمول شیفت بندی و اهمیت آن در جلوگیری از بروز خطا یا مشکلات دیگر پرداختیم. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات جامع و کاملی به دست آورید. همچنین در صورتی که کارفرما هستید و قصد شیفت بندی کردن پرسنل خود را دارید، می توانید از نرم افزار شیفت بندی کسرا استفاده کنید. این نرم افزار قابلیت شیفت بندی کردن به صورت کاملا دقیق و انعطاف پذیر را برای سازمان های مختلف فراهم کرده است.

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

  1. سحر میرزایی شهریور 9, 1401 در 11:45 ق.ظ

    ما مدت هاست از نرم افزار حضور و غیاب بیمارستانی کسرا در بیمارستانمون استفاده می کنیم و بسیار راضی هستیم.

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





مطالب مرتبط

چرا حفظ حریم شخصی در محیط کار اهمیت دارد؟

چرا حفظ حریم شخصی در محیط کار اهمیت دارد؟

وجدان کاری چیست

وجدان کاری چیست؟

اصول و فواید انتقاد سازنده؛ تفاوت انتقاد سازنده و مخرب 

اصول و فواید انتقاد سازنده؛ تفاوت انتقاد سازنده و مخرب 

مدل استخوان ماهی

مدل استخوان ماهی (Fishbone Diagram) چیست و چگونه رسم می شود؟

اس ام اس مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

اس ام اس مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

اهمال کاری چیست؟ | چگونه با اهمال کاری مقابله کنیم؟

اهمال کاری چیست؟ | چگونه با اهمال کاری مقابله کنیم؟

تعدیل نیرو چه زمانی اتفاق می افتد؟ تفاوت تعدیل و اخراج چیست؟

تعدیل نیرو چه زمانی اتفاق می افتد؟ تفاوت تعدیل و اخراج چیست؟

نمودار ون چیست و چه کاربردی دارد؟

نمودار ون چیست و چه کاربردی دارد؟ 

شایسته سالاری | مراحل رسیدن به شایسته سالاری

شایسته سالاری | مراحل رسیدن به شایسته سالاری

تکنیک ساندویچ

تکنیک ساندویچ چیست؟

ماتریس آیزنهاور چیست؟

ماتریس آیزنهاور چیست؟

تعالی سازمانی چیست؟ | آشنایی با انواع مدل های تعالی سازمانی

تعالی سازمانی چیست؟ | آشنایی با انواع مدل های تعالی سازمانی

نیچ مارکتینگ چیست؟ همه چیز در مورد نیچ مارکت (Niche Marketing)

نیچ مارکتینگ چیست؟ همه چیز در مورد نیچ مارکت (Niche Marketing)

تفاوت بین بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد در چیست؟

تفاوت بین بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد در چیست؟

همه چیز درباره حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی و نحوه‌ محاسبه حقوق بازنشستگی

همه چیز درباره حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی و نحوه‌ محاسبه حقوق بازنشستگی

Bom محصول یا درخت محصول چیست و چه کاربردی دارد؟

BOM محصول یا درخت محصول چیست و چه کاربردی دارد؟

منظور از حق اولاد و عائله مندی چیست؟ نحوه محاسبه حق اولاد و کمک عائله مندی

منظور از حق اولاد و عائله مندی چیست؟ نحوه محاسبه حق اولاد و کمک عائله مندی

کاربرد رویکرد شش کلاه تفکر 

کاربرد رویکرد شش کلاه تفکر 

اسکرام چیست

اسکرام چیست؟ | نقش تکنیک اسکرام (scrum) در مدیریت سازمان ها  

بررسی قانون سختی کار و شرایط دریافت سختی کار 

بررسی قانون سختی کار و شرایط دریافت سختی کار