[stextbox id=”grey”]در آستانه هفته دولت و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونین وزارت و مدیران اپراتورهای مختلف بخش خصوصی، مراسم آغاز بهره برداری تجاری از طرح ترابردپذیری شماره های تلفن همراه برگزار شد. ، اعطای پروانه های CONTACT CENTER SERVCO, FCP, ، اعطای موافقت نامه اصولی برای صدور پروانه های اپراتورهای مجازی تلفن همراه و اعطای اعتبارنامه به آزمایشگاه های تایید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات در طی این مراسم انجام شد.[/stextbox]
دکتر عمیدیان معاون وزارت ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به وظایف اصلی رگولاتوری برای مدیریت هرم وارونه ی سرمایهگذاری در مقابل هرم ارزش آفرینی گفت: رگولاتور تمام سعی اش بر این است که حضور سرمایه گذاران صاحب تجربه مدیریتی، توان مالی و توان فنی را در لایه های پایین تقویت کند. و برای ایجاد ارزش آفرینی سعی بر این است تا با تنظیم مقررات بتواند حداکثر بازیگران خلاق و دانش بنیان را در لایه های بالاتر که ارزش افزوده بالاتری دارند، سر و سامان دهد.
وی ضمن اشاره به تلاشهائی که در ظرف 2، 3 سال گذشته در راستای آماده سازی زیرساخت های لازم برای فراهم آوردن شبکه ملی انجام شده بود، گفت : سازمان تنظیم مقررات با توجه به تعریفی که در شورای عالی فضای مجازی صورت گرفت و الزاماتی که برای شبکه ملی اطلاعات تصویب شده بود، وظایفی را که رگولاتوری یک کشور برای آماده سازی زیرساخت های لازم برای پیاده سازی شبکه های ملی اطلاعات باید انجام می داد به 5 بخش تقسیم شد که دربرگیرنده موارد ذیل می شود:
- تعامل مدیریت شده با دیگر شبکه ها – مصوب 214 (IXP) مصوبه 227 (تفکیک ترافیک داخل و خارج، تعرفه ADSL)
- امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی با تعیین کیفیت تضمین شده. CDN, SLA (در دست انجام ) و داشبورد مدیریتی برای پیگیری کیفیت سرویس از ابتدا تا انتها (در دست انجام )
- دسترسی پهنای باند دارای پوشش سراسرس برای آحاد مردم با قابلیت تحرک – مصوبات 186 و 196 ارتقا اپراتورهای همراه نسل 2 و 4 پروژه USO – تعرفه های 227 (اینترنت ADSL و لایه 2 و3 انتقال) تغییر تکنولوژی پروانه های وایمکس به TD-LTE
- تعرفه رقابتی برای تولید محتوای داخلی و خارجی قابلیت رشد آن
- سرو سامان پیدا کردن مراکز داده و میزبانی داخلی
معاون وزیر ارتباطات ضمن اشاره به اینکه اجرای اقدامات در گرو افزایش رقابت در بین بازیگران اصلی در این بخش اکوسیستم است بیان کرد: بر این اساس شرکت ارتباطات زیرساخت باید در بین شرکت مخابرات، ایرانیان نت و FCP ها، که بازیگران اصلی هستند، ایجاد رقابت کند . که بزودی طبق مصوبه های انجام شده شاهد این مهم خواهیم بود.
وی در مورد وظایف رگولاتوری برای افزایش رقابت افزود: در بخش دسترسی فیبرنوری که از ملزومات باند پهن است فعالیت مخابرات افزایش پیدا کرده است و در این راستا فعالیت های شرکت ایرانیان نت و FCPها با همکاری مخابرات و بر اساس توافقات در چهارچوب های تعیین شده، در حال شکل گیری است.
وی از فراهم آمدن LTE و TD-LTE بر اساس مصوبه 195 دربخش دسترسی بی سیم؛ تقویت رایتل ، MNP و ورود MVNO در بخش دسترسی موبایل و همچنین از خدمات SERVEO و MVNO در حوزه خدمات خبر داد.
او در مورد اجرای طرح ترابردپذیری اذعان کرد: با اجرای این طرح، رگولاتوری توانست یکی از موانع رقابت را رفع کرده و موجب بهینه سازی تخصیص منابع شماره ها و حقوق مصرف کنندگان شود.
به گفته عمیدیان، کیفیت و تنوع خدمات، ایجاد فضای رقابت در بین ارائه کنندگان خدمات و قیمت آنها از اهداف این پروژه است.
وی در مورد پروژه ترابردپذیری MNP و با اشاره به چگونگی اجرای این طرح گفت: در طرح ترابرد، شماره تلفن همراه، متصل به مشترک است نه به اپراتور. یعنی کاربر بسته به شرایط خود تصمیم میگیرد از کدام اپراتور خدمت بگیرد.
به گفته وی، مصرف کنندگان نهائی، اپراتورهای مسلط بر بازار و هم اپراتورهای جدیداز مخاطبان و ذینفعان این طرح میباشند.
دکتر عمیدیان بعد از تقدیر از مدیران، صاحب نظران و کارشناسان و اشاره به حجم بالای کار برای اجرای این طرح، همکاری اپراتورها علی رغم رقابت سنگین، آمادگی و تغییر روش مسیریابی اپراتورها به ACQ، درگیری همه ی بخش های اپراتوری، همکاری در بازسازی پایگاه های داده اپراتورها و سازگاری با دیگر پروژه ها مانند رومینگ ملی و سامانه هویت و پیامک انبوه را از دستاوردهای جانبی این طرح دانست.
در ادامه این مراسم، دکتر عباسی با اشاره به اینکه هدف اصلی سازمان تا پایان سال 95 اصلاح ساختار بخش ICT کشور است، گفت: در بخش موبایل، توسعه ی سریع نسل سوم و چهارم کار اصلی اپراتورها می باشد و اپراتور MVNO بزودی به این حوزه ورود خواهند داشت.
در مورد بخش وایرلس از تبدیل وایمکس ها به TD-LTE و سراسری شدن آنها خبر داد و افزود : پروانه های عمده فروشی TD-LTE در حال صدور می باشند و صدور پروانه های FCP، SERVCO در بخش ثابت در حال انجام شدن است.
وی در مورد اقدامات انجام شده در بخش مقررات اضافه کرد: مقررات SMP، مدل رفع انحصار در راستای اصلاحات انجام شده، در پروانه شرکت مخابرات و ایجاد فضای مناسب کسب و کار برای مراکز داده و CDN ها، نظام تعرفه مناسب و ایجاد شرایط مناسب برای خدمات محتوایی و OTT ها از دیگر اهدافی است که تا سال 1395 در راستای اصلاح ساختار بخش ICT در حال انجام است.
معاون بررسی های فنی و صدور پروانه در مورد ترابرد ضمن اشاره به همکاری و حجم کاری که انجام شد گفت: حدود 1170 مکاتبه به عنوان مستندات برطبق قواعد تجاری تهیه شد که غالباً دستورالعمل هایی مفصلی برای انجام کار بود.
وی ضمن اشاره به درگیر بودن سه اپراتور و پیچیده بودن کار گفت: با وجود اینکه در تمامی بخش های اپراتور ها شاهد تغییراتی بودیم بنابراین لازم بود که دستور العمل و هماهنگی ها مرتباً بروز رسانی شود تا زمانیکه به مرحلة آزمایشی رسیدیم.
او در مورد اهمیت دورة 40 روزه آزمایشی طرح ترابرد به دلیل برخی مشکلات این طرح افزود: مشکلاتی وجود داشت که حاکی از الزام 40 روز آزمایشی بود. چراکه اگر به صورت حجیم با این مشکلات روبرو می شدیم ممکن بود که کلاً این طرح به شکست منجر می شد و این مشکلات به شرح ذیل می باشد:
- به تعویق افتادن تحویل سیم کارت جدید که حاکی از این بود که سیستم توزیع اپراتور ها نیاز به بهبود داشت.
- برداشت های اشتباه اپراتور ها و رعایت نکردن قانون عدم تبلیغات در دورة آزمایشی
- عدم امکان لغو ترابرد هنگام پشیمانی مشترک از ترابرد
- عدم اطلاع رسانی دقیق به مشترکین که با راه اندازی سامانه شکایت 195 با همکاری وزارتخانه این بخش تاحدی بهبود پیدا کرد
- مشکلات ناشی از خود نرم افزار، که حداقل بود و در حال حاضر به اطمینان خوبی از نرم افزار ترابرد رسیدیم.
وی در مورد فرآیند انجام ترابرد گفت: این فرآیند از سمت پذیرا شروع می شود. در سایت اپراتور ها و یا با حضور در دفاتر پیشخوان درخواست ترابرد را می دهند. درخواست به مرکز مدیریت ارسال می شود و پس از آن مجددا اگر دلیلی برای عدم امکان ترابرد وجود داشت به مشترک اعلام می شود. اگر مسئله ای وجود نداشت وارد فرآیند می شود که صورتحساب ها باید پرداخت شود و ….. بعد از طی شدن این مراحل، اگر باز مشکلی نباشد مشترک پذیرا سیم کارت جدیدی ارائه می دهد . سیم کارت جدید که ارسال شد سیم کارت قدیم غیر فعال می شود.
وی دلایل قانونی رد درخواست ترابرد توسط اپراتور ها را به شرح ذیل اعلام کرد:
- عدم احراز هویت مستمر که مشتمل مواردی چون:
*عدم تطبیق کد ملی با شماره
*عدم تطبیق ماهیت حقوقی و حقیق
*عدم وجود شماره در شبکه اپراتور فرستنده
*شماره مجوز دار و گروه دار(شرایط خاص قراردادی با اپراتور فرستنده بدون فسخ از طرف مشترک)
- عدم رعایت شرایط ترابرد نظیر به نظیر( اعتباری- دائمی به دائمی)
- فعال نبودن سیم کارت مشترک
- دستور مراجع ذیصلاح برای مسدودی
- فعال نبودن سیم کارت مشترک بیش از 3ماه برای اولین درخواست
- عدم پرداخت به موقع صورت حساب اولیه(برای مشترکین دائمی)
- درخواست ترابرد بیش از 2بار در سال
وی درمورد اهداف این پروژه گفت: تمام مقررات این پروژه برای این است که اپراتور ها برای نگهداشتن مشترکین خود تلاش بیشتری می کنند و روابط خود با مشترکین و سرویس های ارائه شده را بهبود ببخشند و تعرفه های مناسب تری ارائه دهند.
وی در مورد تعرفه ها افزود: اگر همه ی اپراتور ها یکسان باشند بعد از یک مدت مردم به این نتیجه می رسند که خیلی فایده ندارد و اپراتورها برای جذب مشترکین بیشتر و حفظ مشترکین فعلی خود باید شرایطی مناسب ایجاد کنند.
وی در انتها به توضیح شرایط ایجاد شده برای اعطای پروانه ها در بخش های مختلف پرداخت که به شرح ذیل میباشد:
در فرایند صدور پروانه Servco ، 85 تقاضا در این مورد وجود دارد که تا تاریخ 31/5/95 ، 18 شرکت موفق به دریافت این پروانه شدند که در انتهای این مراسم بصورت رسمی این پروانه اعطا شد.
وی در مورد مدت اقدام برای دریافت این مجوز گفت : این مجوز بصورت باز ارائه می شود و محدودیت بسته شدن ندارد.
در مورد فرایند FCP ، از پارسال تاکنون 7 پروانه صادر شد و امسال نیز 6 پرونده صادر شده است و 4پرونده بلا تکلیف هستند که تا 31شهریور وقت دارند اقدامات لازم را انجام دهند.
روند پروانه ی مراکز تماس که فراخوان آن اسفند 93 اعلام شده بود، بدین صورت است که در ابتدای کار موافقت اصولی صادر میشود تا شرایط مصوبه فراهم شود. کسانیکه شرایط مصوبه را داشته باشند براحتی قادر به دریافت پروانه خواهند بود..
هدف اصلی از اعطای این پروانه ، اشتغال زایی در شهرهای کوچک و فراهم آوردن شرایطی است که بتوانند برای کشورهای دیگر، سرویس مرکز تماس ارائه بدهند و قادر به تحلیل داده باشند که برکات زیادی برای آینده خواهد داشت.
2پروانه طی این مراسم اعطا شد: شرکت مهندسی شبکه و فناوری اطلاعات همگان و شرکت راه کار سرزمین هوشمند.
2موافقت اصولی هم که سابقا صادر شده بود عبارتند از: شرکت عصر آمار و فناوری اطلاعات (فایبرنت) و گروه مهندسی سپر(کویر ایساتیس)
درمورد اعطای اعتبارنامه آزمایشگاه ها ، 7 اعتبارنامه طی این مراسم اعطا شد:
- مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک
- آزمایشگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر
- HTC
- آزمایشگاه شرکت تکتا
- آزمایشگاه مخابرات سیار دانشگاه صنعتی شریف
- آزمایشگاه موسسه آموزش عالی پویش قم
- آزمایشگاه شرکت تکتا ، شرکت تحقیق و توسعه وسایل الکترونیک
MVNO شرایط جدیدی است که در بخش موبایل ایجاد شده است و باعث ایجاد فضای رقابتی بین دو اپراتور بزرگ و یک اپراتور غالب در کشور میشود. MVNO برای ایجاد فضای خدمات و جذب سرمایه گذاری خارجی ایجاد شدند و برای اپراتورهای FCP امتیازاتی خاصی در نظر گرفته شده است که به این فضای خدماتی بتوانند وارد شوند. بر اساس ارزیابی های انجام شده MVNO به دو دسته ی نوع اول و نوع دوم تقسیم شدند. اپراتورهایی که 85 امتیاز به بالا گرفتند نوع اول و کسانیکه 75 امتیاز به بالا گرفتند نوع دوم معرفی شدند.
در این حوزه 51 متقاضی وجود دارد که برای22 تقاضا موافقت نامه اصولی صادر شد. که البته در صورت توافق با اپراتورها به پروانه میرسد و تنها تا این لحظه یک قرارداد وجود دارد..
طبق گفته های دکتر عباسی و الزاماتی که سه اپراتور برای عقد قرارداد با MVNO ها دارند پیش بینی می شود تا سه ماه آینده حداقل 6 پروانه MVNO خواهیم داشت.
پایان امسال آخرین مهلت برای متقاضیان دارای موافقتنامه اصولي برای عقد قرارداد با هریک از اپراتورها و دریافت پروانه MVNO میباشد.
وی اظهار کرد: با تخصیص پیش شماره 0999 به اپراتورهای موبایل با ورود اولين MVNO، شاهد فضاي رقابتی مناسب خواهیم بود.
اسامي 22 سازمان دارنده موافقت نامه اصولی MVNO در سايت سازمان وجود دارد.
دکتر عباسی در مورد تاريخ عقد قرارداد اپراتورها با MVNOها گفت: اپراتورها موظف هستند تا سوم آبان اولين قرارداد خود را به نتیجه رسانده باشند و بعد از آن یک ماه فرصت دارند که اقدامات لازم برای عقد دومین قرارداد انجام دهند كه این دو تاریخ از الزامات كميسيون تنظيم مقررات مي باشد.
نكته ي ديگر كه وي به آن اشاره کرد عدم امكان جابجايي بين MVNOها بود اما اين اجازه داده شد كه MVNOهاي نوع يك مي توانند با نوع دو شروع كنند. تا تعداد شبكه هاي نوع يك بصورت كاذب زياد نشوند.
وي ضمن تشكر از متقاضيان MVNO واپراتورها به سخنان خود پايان دادند و ايجاد فضاي رقابتي درست را هدف اين پروانه دانست.
نظرات کاربران