• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ انتشار: 1395/09/25
    • تعداد بازدید: 12665
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0

    نخستین دم دایناسور که در قطعه ای از کهربا محافظت شده است، اخیراً توسط باستان شناسی به نام lida xing زمانی که سال گذشته مشغول جمع آوری نمونه هایی در میانمار بود، کشف شده است که قدمت آن به اواسط دوره زمین شناسی کرتاسه حدوداً 99 میلیون سال پیش برمی گردد. دانشمندان احتمال تعلق داشتن این دم به یک پرنده را رد کرده اند و بر اساس ساختار آن معتقدند که این دم مربوط به coelurosaurهای جوان می باشد. آنها گروهی از دایناسورها هستند که شامل تیرانوسارها می شوند.

    دایناسور گرفتار شده در کهربا

    دایناسور گرفتار شده در کهربا

     

    مجله نشنال ژئوگرافی:

    با توجه به پرهای منحصر به فرد مربوط به دوره دایناسورها و همچنین فسیل مهره های  دایناسورهای پردار که همگی در درون یک کهربا کشف شده اند، این اولین باری است که دانشمندان توانسته اند به وسیله پرهایی که به خوبی حفظ شده اند به وضوح با یک دایناسور دسترسی و روابط برقرار کنند و به نوبه خود درک بهتری از تکامل و ساختار دایناسورها را به دست آورند.

    دایناسور گرفتار شده در کهربا

    پی نوشت:

    کهربا به صمغ (انگم) فسیل شدهٔ درخت گفته می شود که معمولاً به دلیل رنگ و زیبائی طبیعی آن از دوران نوسنگی دارای ارزش است. معمولاً ازاین ماده برای ساخت اشیاء تزئینی و جواهر استفاده می شود. از دوران باستان تا به امروز کهربا به عنوان سنگ جواهری بسیار ارزشمند بوده و به شکل های مختلف در آورده شده است.کهربا به عنوان عنصری در عطرها، عامل بهبودی در طب عامیانه، و به عنوان جواهر مورد استفاده قرار می گیرد.

    پنج طبقه کهربا وجود دارد که بر اساس ترکیبات شیمیایی آن ها تعریف می شوند. از آن جا که منشا آن صمغ نرم و چسبنده ی درختان است، کهربا در برخی مواقع شامل اجزاء حیوانات و گیاهان به عنوان ناخالصی ها می باشد. اصطلاح ambrite به آن کهرباهایی اطلاق می شود که از لایه های زغال سنگ نیوزیلند یافت می شوند.


    منبع: + و + و +

سوال خود را در مورد این مطلب مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها